پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00023:49 - 1398/09/20

چگونه عمری طولانی داشته باشیم؟

در احادیث و روایات ائمه اطهار (ع) از انجام برخی اعمال که باعث افزایش طول عمر می‌شود، یاد شده است.

به گزارش کارگر آنلاین ، راز‌های طول عمر از نگاه اهل بیت (ع)به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گاه انسان دوست دارد در این دنیا عمر طولانی داشته باشد تا بتواند از تمام تمام مواهب این جهان بهره ببرد.ما در این گزارش راهکار‌هایی برای طول عمر را بنا به روایات ائمه اطهار (ع) آورده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 


خوشخویی و حسن خلق

امام صادق (ع) می‌فرماید: البر حسن الخلق یعمران الدیار و یزیدان فی الاعمار. نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانه‌ها را آباد و عمر‌ها را طولانی می‌کنند. (کافی، ج ۲، ص ۱۰۰، ح ۸)


نیکی به والدین و صله‌رحم

پیامبر (ص) می‌فرماید:‌ ای فرزند آدم! به پدر و مادرت نیکی کن و صله‌رحم داشته باش تا خداوند، کارت را آسان و عمرت را طولانی بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آیی و از او نافرمانی نکن که نادان شمرده می‌شوی. (الفردوس، ج ۵، ص ۲۸۲، ح ۸۱۹۰)



صله‌رحم تا جایی در طول عمر نقش دارد که پیامبر (ص) در این باره می‌فرماید:

حتی زمانی که قومی به جای نیکی، به فجور و گناه ورزی روی می‌آورند به سبب آنکه صله‌رحم را بجا می‌آورند، دارای عمر طولانی خواهند شد. مردمی که گناهکارند و نه نیکوکار، با صله‌رحم اموالشان زیاد و عمرشان طولانی می‌شود. حال اگر نیک و نیکوکار باشند، چه خواهد شد؟! (کافی، ج ۲، ص ۱۵۵، ح ۲۱)



امام صادق (ع) نیز در بیان ارزش و اهمیت صله‌رحم در افزایش عمر می‌فرماید:

ما، غیر از صله‌رحم، چیزی نمی‌شناسیم که بر عمر بیفزاید؛ تا آنجا که گاهی عمر کسی سه سال است اما وقتی که اهل صله‌رحم می‌شود، خداوند سی‌سال بر عمرش می‌افزاید و آن را سی و سه سال می‌کند. گاه عمر کسی سی و سه سال است و قطع رحم می‌کند و خداوند هم سی سال از عمر او می‌کاهد و عمرش را به سه سال کاهش می‌دهد. (کافی، ج ۲، ص ۱۵۲، ح ۱۷)


زیارت امام حسین (ع)

امام صادق (ع) فرموده اند: زیارت امام حسین (ع) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی‌ات را همراه با سعادت می‌کند و جز سعادتمند نمی‌میری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت می‌کند. (کامل الزیارات، ص ۲۸۶)


راستگویی و انصاف

پیامبر (ص) در این باره می‌فرماید: به هر کس راستگویی در گفتار، انصاف در رفتار، نیکی به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر می‌افتد، روزی‌اش زیاد می‌گردد، از عقلش بهره‌مند می‌شود و هنگام سؤال مأموران الهی پاسخ لازم به او تلقین می‌شود. (اعلام الدین، ص ۲۶۵)


نیکی به خانواده

امام صادق (ع) می‌فرماید: من حسن بره باهله زاد الله فی عمره؛ هر کس به شایستگی در حق خانواده‌اش نیکی کند، خداوند بر عمرش می‌افزاید. (کافی، ج ۸، ص ۲۱۹، ح ۲۶۹)


عدالت نسبت به مسلمانان

پیامبر (ص) می‌فرماید: هرکس اداره بخشی از امور مسلمانان را بر عهده بگیرد و رفتارش خوب باشد، در دل‌های آنان هیبت می‌یابد... و اگر در میان آنان به عدالت رفتار کند، عمرش افزون می‌شود. (ذیل تاریخ بغداد، ج ۲، ص ۱۳۶، ح ۴۱۹)


شاد کردن والدین

امام صادق (ع) می‌فرماید: ان احببت ان یزید الله فی عمرک فسر ابویک؛ اگر دوست داری که خداوند عمرت را زیاد کند، پدر و مادرت را شاد و مسرور کن. (بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۸۱، ح ۸۴)


اجتناب از فتنه

امام صادق (ع) می‌فرماید: تجنبوا البوائق یمدلکم فی‌الاعمار؛ از فتنه‌ها و بدی‌ها دوری کنید تا عمرتان طولانی شود. (عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۴۰، ح ۹۰)


انجام اعمال سه‌گانه

امام صادق (ع) می‌فرماید: سه چیز است که اگر مؤمن از آن‌ها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره‌مندی او از نعمت‌ها می‌شود: طول دادن رکوع و سجده، زیاد نشستن بر سر سفره‌ای که در آن دیگران را اطعام می‌کند و خوش رفتاری‌اش با خانواده. (کافی، ج ۴، ص ۴۹، ح ۱۵)


اجتناب از غضب الهی

اجتناب از گناه و عوامل ایجاد غضب الهی از دیگر راه‌های افزایش عمر است؛ زیرا اگر موجبات غضب تحقق یابد، یکی از راه‌های غضب خداوند کاهش عمر است.



پیامبر (ص) در این باره می‌فرماید: هرگاه خداوند متعال بر مردمی خشم بگیرد و برایشان عذاب نفرستد، اجناس آن‌ها گران و عمرشان کوتاه می‌شود، بازرگانان آن‌ها سود نمی‌برند، میوه‌هایشان سالم نمی‌ماند، رودخانه‌های آن‌ها پر آب نمی‌گردد، باران از آن‌ها دریغ می‌شود و بدان آنان بر ایشان مسلط می‌گردند. (من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۴، ح ۱۴۸۹)



در همین رابطه پیامبر (ص) در جایی دیگر می‌فرماید: مرگ انسان‌ها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آن‌ها در نتیجه فرا رسیدن اجل است و زنده ماندن انسان‌ها در نتیجه نیکی‌هایشان، بیشتر از زندگی کردنشان به خاطر باقی بودن عمر است. (مکارم الاخلاق، ص ۳۶۲)


صدقه دادن

صدقه شامل دادن واجبات و مستحبات مالی از سوی شخص است و اختصاص به زکات و خمس ندارد. هر کسی به هر میزان که صدقه به ویژه به سائل و محروم دهد، از برکات آن بهره‌مند خواهد شد که از جمله آن‌ها افزایش عمر است.



امام باقر (ع) فرمود: کار خیر و صدقه، فقر را می‌برد، بر عمر می‌افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور می‌کند. (ثواب الاعمال، ص ۱۴۱)


دوری کردن از زنا

پیامبر (ص) می‌فرماید: زنا، شش پیامد دارد: سه در دنیا و سه در آخرت. سه پیامد دنیایی‌اش این است که آبرو را می‌برد، مرگ را شتاب می‌بخشد و روزی را قطع می‌کند و سه پیامد آخرتی‌اش سختی حسابرسی، خشم خدای رحمان و ماندگاری در آتش است. (خصال، ص ۳۲۱، ح ۳)


طهارت بدنی

پیامبر (ص) می‌فرماید: وضو زیاد بگیر تا خداوند عمرت را زیاد کند. (امالی مفید، ص ۶۰، ح ۵)
انجام معروف

هر کار پسندیده عقلی و عقلایی و شرعی، معروف است که در جایگاه بلندی از اخلاق قرار می‌گیرد و همگان آن را می‌ستایند. انجام چنین اعمالی موجب افزایش عمر است. چنانکه امام علی (ع) می‌فرماید: زیاد کار نیک انجام دادن، عمر را می‌افزاید و نام را پرآوازه می‌سازد. (غررالحکم، آمدی، ح ۷۱۱۳)


خواب به میزان نیاز

در روایات است که پرخوابی موجب کاهش عمر می‌شود. پس خواب به مقدار نیاز موجب آرامش و افزایش عمر و پرخوابی موجب کاهش آن است. امام علی (ع) می‌فرماید: وای بر آنکه در خواب است! چه زیانکار است! عمر او کوتاه شده است و پاداش او کم. (عیون الحکم والمواعظ، ص ۵۰۴، ح ۹۲۳۹).



البته راه‌های افزایش طول عمر منحصر در موارد بالا نیست و آنچه بیان شده مشتی از خروار است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین