پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:46 - 1398/09/24

امریکا سیگنال اقتصادی مثبتی برای ایران فرستاد!

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه آرمان سفر روحانی به ژاپن را مورد بررسی قرار داده است.

کارگر آنلاین : در حقیقت با توجه به شرایط موجود در آمریکا و بحران سیاسی دونالد ترامپ به نظر می‌رسد که تیم رئیس‌جمهور آمریکا به این نتیجه رسیده است که ادامه شیوه‌های تهاجمی علیه ایران به انزوای بیشتر ایالات متحده منجر خواهد شد. تغییر ادبیات مقامات آمریکایی نسبت به ایران و تبادل زندانیان و همچنین سفر قریب الوقوع آقای دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران به ژاپن می‌تواند افق جدیدی در حل مشکلات بین تهران و واشنگتن ایجاد کند.

 

 

شرایط گذشته نشان داد که ایران کشوری نیست که از رهگذر تهدید و اعمال تحریم‌های سخت در برابر قدرت‌های استکباری تسلیم بشود. ارزیابی موسسات آمریکایی این حقیقت را برای دولتمردان آمریکا ثابت کرد که ایران به یک کشور قدرتمند و متکی به امکانات داخلی خود می‌تواند در برابر توطئه‌های خارجی ایستادگی بکند و به همین دلیل رویکرد دولت دونالد ترامپ پس از سه سال رفتار تهاجمی اکنون به سمت و سوی دیگری حرکت کرده است. تا جایی که هم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و هم برایان هوک، مسئول پرونده ایران و هم مایک پمپئو، وزیر خارجه اکنون سیگنال‌های مثبتی به تهران ارسال می‌کنند هرچند که این سیگنال‌ها ممکن است مقطعی و مرحله ای باشد زیرا دونالد ترامپ قصد دارد که با استفاده از ظرفیت ایران بتواند در انتخابات 2020 ایالات متحده پیروز شود.

 

از سوی دیگر همپیمانان منطقه ای آمریکا مانند عربستان و امارات هم با توجه به این احتمال که دونالد ترامپ ممکن است از سوی کنگره آمریکا استیضاح شود، لذا درصدد آغاز مرحله جدیدی از رابطه با تهران برآمده‌اند. مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که تا اوایل سال 2020 تغییراتی در رفتار آمریکا نسبت به ایران ایجاد خواهد شد و ممکن است که رئیس‌جمهور آمریکا مجبور شود تا بخشی از تحریم‌ها را علیه ایران لغو کند و برخی گمانه‌زنی‌ها هم نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا به توافقنامه برجام بازگردد.

 

درخصوص سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ژاپن نشانه‌هایی وجود دارد که آمریکا قصد دارد از ژاپن به‌عنوان میانجی بی‌طرف با ایران استفاده کند. بر این اساس، آمریکا اخیرا نرمش‌هایی از خود نشان داده و این امر ثابت می‌کند که ژاپن قرار است پیام‌های مثبتی از آمریکا به ایران منتقل بکند و به همین دلیل سفر آقای دکتر روحانی به ژاپن پیامدهای بسیار مهمی برای ایران و منطقه به دنبال خواهد داشت. منبع/مثلت آنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین