پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:56 - 1400/04/27

نمازجمعه بهترین اجتماع برای تبیین مسائل جهان است

نمازجمعه محلّ اجتماع است و باید از این فرصت بزرگی برای تبیین کردن استفاده کرد و باید از ابزار مختلف امروزی همچون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزار برای تبیین این جایگاه استفاده کرد.

نمازجمعه بهترین اجتماع برای تبیین مسائل جهان استحجت الاسلام مرتضی صانعی امام جمعه دیزیچه اصفهان درباره حقوق متقابل مردم و شبکه امامت جمعه گفت: مردم حق اشباع نیاز‌های اعتقادی، اخلاقی و احکامی را دارند و در مقابل امام جمعه هم مکلف است، به عنوان اولویت نخست در راستای اشباع نیاز‌های اعتقادی، اخلاقی و احکامی جامعه قدم مؤثر بردارد.
وی امام جمعه را دارای حق اعمال برنامه‌ها و امر و نهی دانست و افزود: این حق در راستای بهترین روند فرهنگی جامعه است؛ بهترین روند فرهنگی جامعه یعنی نظام بخشی مؤثر درباره مسائل اعتقادی، اخلاقی و مانند این‌ها است.
حجت الاسلام صانعی تصریح کرد: مردم و معتمدین مکلف به همسویی و آماده کردن زیرساخت‌های مادی و معنوی این جریان هستند؛ البته واضح است که همه این امور مهمه باید در راستای گستره حجج الهیه باشد که، ولی فقیه به عنوان بالفعل‌ترین این گستره در زمان ما است.
وی در توضیح بیشتر درباره این مسائل گفت: انسان‌ها فردی و جمعی سه نحو نیاز در سطح عالی و متوسط و ظاهری دارند؛ نخست نیاز‌های عقلانی، دوم نیاز‌های احساسی و هیجانی و عاطفی و سوم نیاز‌های رفتاری است. امام جمعه به لحاظ مسؤولیت جایگاه امامت جمعه باید کاری کند که نخست خواست مردم با نیاز‌های آن‌ها همسویی پیدا کند و دوم اینکه در تعارض بین خواست‌ها و نیاز‌های واقعی مردم برنامه‌ها را به سوی نیاز‌های واقعی که اعتقادات و اخلاقیات و احکام هست، ساماندهی کند.
حجت‌الاسلام صانعی ادامه داد: سوم اینکه سه واجب عینی و کفایی را بدون عنصر تشکیلات غیرغصبی انجام دهد؛ منظور از تشکیلات غیر غصبی این است که تشکیلات نباید خلاف طبع و طبیعت اولی و حیثی مردم باشد، بلکه باید از سادگی و بی‌آلایشی برخوردار باشد.
امام جمعه دیزیچه اصفهان تأکید کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نماز جمعه قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت و قرارگاه اخلاق است.
حجت الاسلام مرتضی صانعی با بیان اینکه ما در حال جنگ معنوی با دشمن هستیم، تصریح کرد: دشمن با جنگ اعتقادی و ایمانی به میدان آمده است و جنگ سیاسی را هم در پیش گرفته است همانگونه که در دفاع مقدّس هشت سال بر ما جنگ را تحمیل کردند. امروز هم این جنگ بر ما تحمیل شده و باید در مقابل دشمنان بایستیم و با آن‌ها بجنگیم.
وی به تعبیر رهبر انقلاب درباره نماز جمعه اشاره کرد و گفت: نماز جمعه، محلّ اجتماع است؛ بنابراین فرصت بزرگی برای تبیین کردن است. باید از ابزار مختلف امروزی همچون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزار برای تبیین این جایگاه استفاده کرد.

منبع: IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین