پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:41 - 1400/04/28

روضه‌خوان‌ها اجر خود را با دنیا معامله نکنند

هرساله در آستانه فرارسیدن عزاداری ماه محرم حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری از ماجرای پاکت‌های میلیونی بعضی از مداحان و منبری‌ها به گوش می‌رسد. اما این بار یک منبری، ماجرای جالبی از یک پاکت نجومی که دریافت کرده بود، منتشر کرد.

 هرساله در آستانه فرارسیدن عزاداری ماه محرم حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری از ماجرای پاکت‌های میلیونی بعضی از مداحان و منبری‌ها به گوش می‌رسد. افرادی که برای حضور در یک مجلس، رقم‌های آنچنانی مطالبه می‌کنند.

سنتی که خرابش کردیم

صله گرفتن سنتی است که از زمان اهل بیت (ع) رواج داشته است و هرزمان شعرا برای ائمه اطهار (ع) شعری می‌سرودند و یا از مصیبت‌های کربلا می‌خواندند اهل بیت (ع) از آنان با صله‌ای تقدیر می‌کردند. کمیت به محضر امام باقر (ع) مشرف شد و برای ایشان شعری از مصیبت‌های کربلا خواند. حضرت به ایشان فرمود زمانی نزد ما آمده‌ای که وضع مناسبی نداردیم. در آن زمان اموال حضرت مصادر شده بود. ایشان به خانواده و نزدیکان خود فرمود هرچه از طلا و زیور آلات دارید به کمیت دهید. در روایت دیگری از امام رضا (ع) داریم که به دعبل خزاعی چند سکه بابت شعرخوانی می‌دهد. دعبل می‌گوید: من برای سکه گرفتن شعر نخواندم. ایشان می‌فرماید: این هدیه من به توست.

بنابراین رسم صله گرفتن برای روضه‌خوانی و مداحی اهل بیت (ع) از گذشته وجود داشته است اما آنچه این روزها آزار دهنده شده است، تعیین کردن و مطالبه کردن اعدادی نامتعارف است.

ماجرای پاکت نجومی یک منبری/ روضه‌خوان‌ها اجر خود را با دنیا معامله نکنند

قیمت روی امام حسین می‌گذارید!!

محمدحسین پویانفر چندی پیش در سالروز وفات سیدجواد ذاکر مداح اهل بیت (ع) با نقل خاطره‌ای از این مداح اظهارداشت: سیدجواد یک خصلت داشت و آن هم این بود که سر امام حسین (ع) قیمت نمی‌گذاشت و ایشان نمی‌فروخت. او نان کسی را نخورد. برخی قبل از اینکه به جلسه بیایند پاکت‌شان را می‌گیرند.

وی افزود: فردی از من پرسید در جلسه پاکت می‌گیری؟ گفتم آره می‌گیرم. گفت:  چقدر می‌گیری؟ گفتم: قیمت روی امام حسین (ع) بگذار تا من بفروشم. سیدجواد ذاکر بزرگترین خصلتش این بود که خودش نفروخت و ماندگار شد. ما را در قبر خودمان می‌گذارند اما مشخص می‌شود که از سر صدق کاری می‌کنیم یا نه.

فیلم اظهارات محمدحسین پویانفر را اینجا ببینید:

منبع: مشرق
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین