پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:13 - 1400/04/28

اجتماعی‌سازی مفهوم بهره‌وری در دستور کار باشد

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: امروز نیاز داریم تا مفهوم بهره‌وری بیش از پیش اجتماعی‌سازی شده و ترویج عمومی اهمیت این موضوع در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

«جمشید انصاری» روز دوشنبه در آیین نخستین دوره اعطای نشان ملی بهره وری ایران افزود: در این زمینه حرف های ناگفته، کارهای نکرده و راه های نرفته در کشور زیاد است و در حقیقت مفهوم جدیدی در فضای اقتصادی و اجرایی کشور تلقی می شود.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به جرگه سازمان بهره وری آسیایی پیوست و در دهه ۶۰ آن را تمدید کرد، اما در عمل فعالیت های جدی در این حوزه به عنوان یک امر سازمان یافته از سوی دولت از دهه ۷۰ آغاز شد که نشان می دهد این موضوع به اندازه کافی شناخته شده نبود یا اهمیت آن مورد توجه قرار نگرفت.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: آنچه مسلم است موضوع بهره وری هنوز پا به پای بسیاری از مسائل مهم کشور جا نیفتاده و اجتماعی نشده است بر این اساس اجتماعی کردن مفهوم بهره وری در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در این راستا نیاز داریم از آرا و نظرات صاحب نظران مدیران فعالان رسانه ارتباط جمعی فعالان فضای مجازی و دانشجویان به ویژه در رشته مدیدریت و اقتصاد بهره بگیریم تا بیش از گذشته ترویج عمومی برای این مفهوم انجام و اجتماعی سازی شود.

انصاری تاکید کرد: آسیب شناسی و پرداختن به دلایل عدم توفیق در بهره‌وری از ضروریات است و به طور حتم کنکاش در دلایل مهم عدم توفیق، می تواند موانع آن را رفع کند.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه امروز در کشور در بسیاری مفاهیم درگیر و گرفتار دو دسته افراد هستیم، گفت: دسته نخست افرادی هستند که تنها به ظاهر یک مفهوم می پردازند اما عمق موضوع را درک نکردند و دسته دوم هستند افرادی که حرف ها و نظراتی دارند که هیچ کس آن را درک نمی کند و به نظر می‌رسد در مفهوم بهره‌وری شاهد این مشکل هستیم.

وی افزود: امروز در مفهوم بهره وری در زمینه های فرهنگی جامعه کم توجه هستیم و ترویج آن نیازمند یک کار ظریف فرهنگی است.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در جامعه ما با بستر فرهنگی حاکم که مدیران اسیر مسائل روز و چارچوب های خاص فرهنگی هستند نمی توان بدون توجه به آن در زمینه بهره وری موفق شد و اینکه بخواهیم با صرف هزینه های کم به نتیجه برسیم (کارکرد اصلی بهره وری) با فرهنگ عمومی جامعه ما همخوانی ندارد.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور اظهار داشت: برای استقرار یک مفهوم باید در وهله نخست همه زمینه های آن را فراهم کنیم اما با توجه به اینکه در مفهوم بهره وری به دلیل گرایش های فرهنگی جامعه یک برداشت ناقص از آن وجود دارد و در بین دانشگاهیان نیز حرف های متناقضی زده می شود، نیازمند زمان بیشتری هستیم تا یک مفهوم واحد و دارای قابلیت اجرا را ترویج کنیم.

وی ادامه داد: اگر این مسئله بر مبنای یک ضرورت در دستور کار قرار گرفته و سازمان ملی بهره وری به عنوان یک رویکرد به آن بپردازد به نتایج بهتری خواهیم رسید تا اینکه بر مبنای مفاهیم علمی به آن پرداخته شود.

انصاری خاطرنشان کرد: در این راستا دولت و دستگاه های اجرایی باید ضمن ارتقای بهره وری در مجموعه های تابعه خود، هدایت‌گر جامعه به اهمیت موضوع و ترویج آن در بخش های مختلف باشند تا موضوع بهره وری هر چه بیشتر ترویج شده و درک عمومی از آن افزایش یابد.

 در این مراسم با حضور انصاری از نشان ملی بهره‌وری ایران رونمایی شد.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین