پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:39 - 1398/10/28

دستگاهی که یک هفته کبد را سالم نگهداری می کند

محققین موفق به ساخت دستگاهی شده اند که قادر است کارکردهای اصلی بدن انسان را شبیه‌سازی کند و یک هفته کبد انسان را زنده نگهدارد.

به گزارش کارگرآنلاین، با تکیه بر تکنولوژی‌های فعلی، کبدی که برای اهدای عضوی در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد را تنها می‌توان ۲۴ ساعت زنده نگه داشت، زیرا پس از این مدت کبد اهدا شده برای پیوند زدن مناسب نخواهد بود. برای حل این مشکل، محققین توانسته‌اند دستگاه پرفیوژنی کبدی بسازند که نه تنها کبد اهدا شده را به مدت یک هفته زنده نگه می‌دارند، بلکه آسیب‌های وارد شده به آن را نیز ترمیم می‌کند.

بر اساس جزئیاتی که در مقاله «Nature Biotechnology» منتشر شده است، محققین دانشگاه زوریخ، دانشگاه ETH زوریخ و سازمان غیرانتفاعی Liver4Life توانسته‌اند دستگاه تولید کنند که کارکردهای اصلی بدن انسان را شبیه‌سازی می‌کند و به کمک آن می‌تواند تا یک هفته کبد را زنده نگه دارد. این دستگاه با تزریق انسولین و گلیکوژن به کبد، میزان گلوکز را کنترل کرده و به نوعی نقش پانکراس را ایفا می‌کند. به عنوان کلیه‌ها نیز یک ممبران دیالیز وجود دارد تا مواد زائد را دفع کند.
دستگاه پرفیوژنی کبدی

دستگاه اکسیژن‌ساز نیز نقش ریه‌ها را برای کبد ایفا می‌کند. سیستم تزریق مواد مدنی نیز با کارکرد مشابه روده‌های انسان در این دستگاه یافت می‌شود. یک پمپ در دستگاه پرفیوژن کاربردی همانند قلب را ارائه می‌دهد و در نهایت نیز دستگاه، کبد را دائما تکان می‌دهد تا حرکات دیافراگ را برای کبد تداعی کند.

محققین ابتدا دستگاه پرفیوژن کبدی را روی کبد‌ خوک تست کردند. پس از آن به سراغ ۱۰ کبدی که در هیچ یک از بیمارستان‌های اروپا برای پیوند تایید نشده بود رفتند و توانستند ۶ کبد را به کمک این دستگاه احیا کنند و آن را برای یک هفته زنده نگه دارند. این مدت بسیار بیشتر از روش کنونی است که سعی دارد با سرد کردن کبد برای ۲۴ ساعت، فرایندهای متابولیکی آن را کاهش دهد. علاوه بر این، ۶ کبدی که در دستگاه پرفیوژن کبدی احیا شدند، پس از ۲ روز علائمی از بهبود آسیب‌های وارد شده به خود نشان دادند که دست‌آوردی شگفت‌انگیز است.
دستگاه پرفیوژنی کبدی

با این حال محققین می‌گویند که کارهای بیشتری لازم است در این زمینه صورت بگیرد تا بتوان از دستگاه پرفیوژن کبدی برای پیوند کبد انسان استفاده کرد. در هر صورت این تکنولوژی می‌تواند کبد‌های بیشتری را برای پیوند آماده کند و به تبع آن، بیماران بیشتری که از سرطان و بیماری‌های کبدی رنج می‌برند را نجات داد.

محققین می‌خواهند پا را فراتر از این بگذارند و با توجه به خاصیت خود درمانی کبد می‌خواهند در آینده به کمک این تکنولوژی، بخشی از کبد سلام یک بیمار را جدا کنند و آن را در دستگاه پرفیوژن کبدی رشد دهند و دوباره آن را به بخش آسیب‌ دیده کبد شخص که پیش از این جدا کرده بودند، پیوند زنند. حتی می‌توان از این تکنولوژی برای نصف کردن یک کبد سالم استفاده کرد و هر دو نصف را در دستگاه پرفیوژن کبدی رشد داد و دو کبد سالم و آماده پیوند تولید کرد.

منبع:دیجیاتو

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین