پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:53 - 1398/10/28

عضله سازی و بدون نیاز به ورزش کردن!!

پژوهشگران‌ دانشگاه میشیگان در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان بدون ورزش کردن نیز به فواید بی نظیر ورزش بر بدن دست یافت شاید روزی بدون ورزش بتوان عضله‌سازی و چربی‌سوزی کرد!

به گزارش کارگرانلاین، طی آزمایشاتی که اخیرا پژوهشگران بر روی موشها و مگس‌ها انجام داده‌اند دریافته‌اند هنگامی که این حیوانات در طول تمرینات ورزشی مجبور به تولید یک پروتئین خاص شده‌اند اندام آنها متناسب‌تر شده است.

طی این مطالعه به حیوانات مذکور پروتئینی به نام "سسترین"(Sestrin) داده شد و پس از آن دیگر حیوانات هیچ گونه فعالیت ورزشی انجام ندادند اما پژوهشگران مشاهده کردند که موش‌ها عضله‌سازی کرده‌اند و اندام آنها نیز متناسب‌تر شده و چربی بیشتری نیز سوزانده‌اند.

همین پروتئین در بدن انسان‌ها نیز ساخته می‌شود بنابراین پژوهشگران اعتقاد دارند اگر بدن انسان بتواند میزان بیشتری از آن را تولید کند این پروتئین می‌توانند همانند یک مکمل عمل کند که این مکلمل بدون آنکه افراد ورزش کنند باعث لاغری و چربی سوزی آنها می‌شود.

دکتر "میونگکین کیم"(Myungkin Kim) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما پیشتر طی مطالعات دریافته بودیم که پروتئین سسترین پس از ورزش سبب جمع شدن عضلات افراد می‌شود.

ورزش باعث افزایش جریان خون و رسیدن اکسیژن به مغز و تقویت اندام‌های حیاتی و عضلات و استخوان‌ها می‌شود. همچنین باعث بهبود توانایی ریه‌ها در جذب اکسیژن و قلب و شریان‌ها برای پمپاژ خون از طریق بدن می‌شود.

ورزش می‌تواند به افراد کمک کند تا نه تنها چربی سوزی کرده و لاغر شوند بلکه از ابتلای افراد به بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع ۲ و سرطان نیز تا حدی جلوگیری می‌کند.

اما میلیون ها فرد در جهان هستند که نمی‌توانند ورزش کنند. برخی از افراد همانند سالمندان و بیمارانی که توان حرکت ندارند چه باید بکنند. محققان گفتند که یافتن راهی برای تأمین مزایای ورزش بدون انجام ورزش می‌تواند راه حل بسیار عالی برای این دسته از افراد باشد.

طی این مطالعه پژوهشگران لوله‌های تردمیل مانند را برای مگس‌ها ساختند و پس از آن فعالیت آنها را مورد بررسی قرار دادند. آنها مشاهده کردند که مگس‌ها تمایل طبیعی به بالا رفتن از لوله داشتند.

پژوهشگران دریافتند مگس‌هایی که اصلاح شده بودند و مجبور به تولید میزان زیادی از پروتئین سسترین در بدن خود بودند بودن انجام هیچ گونه فعالیت ورزشی پس از سه هفته قوی‌تر از مگس‌های معمولی که این پروتئین را نداشتند اما بسیار فعالیت می‌کردند، بودند.

در مطالعه‌ای دیگر که بر روی موش‌ها انجام دادند نیز مشاهده کردند موش‌هایی که توید پروتئین سسترین در بدن آنها متوقف شده بود با وجود آنکه تمرینات ورزشی انجام می‌دادند اما عضله‌سازی و چربی‌سوزی در بدن آنها رخ نمی‌داد.

این مطالعه بار دیگر نشان داد که پروتئین سسترین اگر به میزان زیادی تولید شود به تنهایی می‌تواند جایگزین خوبی برای ایجاد فواید ورزش در بدن باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Nature Communications" منتشر شده است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین