پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ10123:35 - 1398/10/28

فوق‌تخصص آسم: دعا کنید باران نبارد!

چند هفته از آلودگی هوای استان تهران می‌گذرد و مسؤولان کشوری و استانی در روزهای اخیر به باد و باران پناه بردند و این در حالی است که عضو می‌گوید: بارندگی راه حل درمان آلودگی هوا نیست؛ با این احوال مسؤولان باید اقدامات جدی تری در راستای کاهش آلودگی هوای تهران انجام دهند و بازهم به سراغ تعطیلی مدارس استان تهران نروند.

به گزارش کارگرآنلاین، چند هفته از آلودگی هوای تهران می‌گذرد و مسؤولان کشوری و استانی اظهار نظرهای مختلفی در این خصوص داشتند و آخرین تصمیمی که در این خصوص اتخاذ شد، تعطیلی مدارس استان تهران به مدت ۳ روز پیاپی بود.

آلودگی هوا یعنی وقتی غلظت ذراتی که به طور طبیعی در هوا وجود ندارند، به میزان زیادی افزایش پیدا کند اعلام می‌کنیم که آلودگی هوا به وجود آمده است؛ بنابراین مفهوم آلودگی یعنی هوایی که برای سیستم بدنی موجودات از جمله حیوانات، انسان و گیاهان مطلوب نیست.

باید توجه داشت، بسته به وضعیت هر شهر کشور میزان ذرات آلوده کننده هوا متفاوت است؛ به طور مثال در شهر اصفهان به دلیل وجود کارخانه ذوب آهن شاهد آلودگی متفاوت‌تری نسبت به شهر یزد هستیم. در شهر یزد آلودگی به دلیل خاک و گرد و غبار رخ می‌دهد و در شهر تهران هوای آلوده به دلیل ذرات معلق و دود است، در تمام دنیا با افزایش میزان آلودگی هوا مواجه هستیم و این موضوع تنها منحصر به ایران نیست و تمام کشورها با این پدیده روبرو هستند.

گروه‌های حساس در آلودگی هوا
اخص کیفیت آلودگی هوا در ساعات مختلف روز با کاهش و افزایش‌هایی مواجه می‌شود، در برخی از ساعات وقتی این شاخص به زیر عدد ۱۵۰ می‌رسد یعنی آلودگی هوای موجود برای گروه‌های حساس خطرناک است و تاثیر بسیاری بر آن‌ها می‌گذارد.

عمدتاً گروه‌های حساس را نوزادان و افراد سالمند آلودگی هوا اثرات منفی بر ریه نوزادانی می‌گذارد که به تازگی به دنیا آمده‌اند و ریه آن‌ها در حال شکل گرفتن است؛ همچنین بر ریه افراد سالمند که مکانیسم دفاعی بدنشان ضعیف شده است نیز اثر منفی خواهد داشت. باید به این موضوع نیز توجه داشت که مادران باردار نیز جزو گروه‌های حساس هستند که باید بیشتر از سایرین مراقب سلامت خود باشند، البته نباید منتظر ماند که در حین مواجه گروه‌های حساس با آلودگی هوا دچار مشکلات تنفسی و بیماری‌های دیگری شوند بلکه در مواقعی عوارض ناشی از آلودگی پس از چندین روز یا چندین هفته بروز می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی: بارندگی راه حل درمان آلودگی هوا نیست
مرتضی فلاح پور، فوق تخصص آسم و آلرژی و از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: اساسا راه حل درمان آلودگی هوا بارندگی نیست. آلودگی‌های بیرونی دو منبع دارند؛ منابعی ثابت مثل کارخانه‌ها و متحرک مثل خودروها. کیفیت بنزین و خودرو نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد؛ به طور مثال در بارش‌های اسیدی شاهد بیماری‌های آسم هستیم پس نمی‌توان گفت بارش باران پس از آلودگی خوب است.

وی با اشاره به عوارض باران پس از آلودگی، ادامه می‌دهد: اجزایی مثل No که به طور طبیعی اثرات سوئی ندارد ممکن است در ترکیب با آب و فرم محلول، اثرات اسیدی پیدا کنند و برای سلامتی بدن خطرناک باشند؛ لذا پس از هوای آلوده و بارش باران توصیه نمی‌شود که زیر باران قرار بگیریم اما نوع ماده موجود در هوا و اثرات آن متفاوت است.

استاندار تهران: باران هوا را پاک می‌کند!
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، روز شنبه ۹ آذر ماه در حاشیه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان تهران در مورد آلودگی هوای استان اظهار داشت: علی رغم بارش باران در دو شب گذشته به سبب انباشت ذرات، این باران نتوانست هوا را پاک کند و بلافاصله عصر جمعه پایداری هوا را داشتیم.

دست به دعا برای باران یا انجام اقدامات جدی؟
عباس شاهسونی، عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه تعطیلی مدارس راهکار اصلی نیست، می‌گوید: با توجه به اینکه آلودگی بر روی سلامت کودکان تاثیر زیادی دارد، وقتی کمیته اضطرار تشکیل می‌شود، این‌طور نیست که هر موردی را در آن تصویب و اعلام کنند. وقتی شاخص کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم باشد، یکی از اقدامات اولیه این است که تعطیلی مدارس اتفاق بیفتد، اما واقعیت این است که همیشه تعطیلی مدارس راهکار اصلی نیست، بلکه باید دنبال کاهش غلظت آلودگی هوا برویم.

بنابراین لازم است دستگاه‌های مسؤول در این موضوع که تعداد کمی هم ندارند در راستای حل معضل آلودگی هوای تهران اقدامات مؤثری انجام دهند.

وزارت صمت وظایف خود را به خوبی انجام نداده است
شاهسونی می‌افزاید: واقعیت این است که یک وزارتخانه نقش اصلی را ندارد، بلکه ۱۶ تا ۲۰ دستگاه در بحث آلودگی هوا مسئولیت دارند، اما به نوبه خودم فکر می‌کنم وزارت صنعت، معدن و تجارت وظایف خود را به خوبی انجام نداده اند؛ چراکه می‌توانستیم کیفیت خودروها و وضعیت احتراق آنها را بهتر ساماندهی کرده و عمل کنیم.

وی بیان می‌کند: اکنون وزارت صمت موضوع تحریم‌ها را مطرح می‌کند، اما تحریم‌ها در دو سال اخیر شدت پیدا کرده؛ در حالی که ما در بازه‌ای تحریم نداشتیم؛ در نتیجه چرا ما در آن زمان‌ها هیچ فکری نکردیم؟؟؟

زیان ۵.۷ میلیارد دلاری آلودگی هوا بر سلامت جامعه
عباس شاهسونی ادامه می‌دهد: بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ گزارشی منتشر کرد هزینه آسایش از دست‌رفته و مرگ‌های زودرس در ایران ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد. البته بر اساس برآوردی که خود ما برابر سال ۹۵ انجام دادیم، ۵.۷ میلیارد دلار مرگ‌های زودرس هزینه بر ما تحمیل می‌کند.


شهر تهران از ابتدای سال ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای سالم، ۵۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش، تهران ۱۵ روز هوای پاک، ۲۱۸ هوا سالم و ۴۲ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است، براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، آلودگی هوا در هفته پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.

حال باید منتظر ماند و دید که مدیران شهری و استانی در کنترل آلودگی‌ها آیا باز هم به تعطیلی مدارس بسنده خواهند کرد یا قرار است برنامه‌های بهتری را اتخاذ کنند.
منبع: روزنامه رسالت



 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین