پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:18 - 1398/10/30

مکانیسم ماشه چه تاثیری بر تجارت خارجی دارد؟

رئیس کنفدراسیون صادرات می‌گوید: هنوز زوایای اجرای عملیات ماشه مشخص نیست. نمی‌دانیم آیا اجرای این عملیات به معنای بازگشت تحریم‌های گذشته است یا قرار است قرارداد برجام تحت عناوین جدید زنده شود؟ اگر قرار باشد مفاد یک قرارداد یک سویه اجرا شود نام آن اجبار است و ایران زیر بار حرف زور نخواهد رفت.
به گزارش کارگر آنلاین ، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که وضعیت تجارت ایران در دوره عملیاتی شدن مکانیسم ماشه چه خواهد شد؟ به اگزیم‌نیوز گفت: فارغ از اینکه عملیات ماشه از سوی اروپایی‌ها به چه شکلی قرار است اجرا شود اما باید عنوان کرد که درباره عملیات جدید مکانیسم ماشه در صحبت‌های اروپایی‌ها تناقض وجود دارد. عده‌ای از آنها می‌گویند هدف از اجرای این برنامه این است که برجام حفظ شود. این در حالی است که برخی از آنها از برگشت تحریم‌ها سخن می‌گویند.
 
 
محمد لاهوتی در ادامه افزود: باید اشاره کرد که در شرایط و فضای فعلی سیاسی هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها خودشان را به خواب زده‌اند. بعد از زمان خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها نیز همان کاری را کردند که پیش از این آمریکایی‌ها انجام داده بودند. متاسفانه در فضای فعلی هیچ یک از آنها به این موضوع اشاره نمی‌کنند که چرا قرارداد دو سویه برجام را اجرا نکردند؟ سوال ما از اروپایی‌ها این است که آیا اجرای قرارداد در همه جای دنیا یک طرفه است؟
 
وی اظهار کرد: متاسفانه امروز اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هر دو به یک شیوه برخورد می‌کنند. بعد از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها طلبکار شده اند و این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا ایران از قرارداد بین‌المللی برجام مرحله به مرحله خارج می‌شود؟ به هر حال ما در قرارداد برجام بحث گسترش و افزایش روابط تجاری را مطرح کردیم. در این تعهدنامه قرار بود تحریم‌های بانکی برداشته شود. همچنین موضوع فروش هواپیماهای مسافربری مطرح شد؛ این در حالی است که طبق برآورد ما در طول مطرح شدن این توافق‌نامه هیچ یک از این برنامه‌ها جنبه اجرایی را به خود نگرفت.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات اظهار کرد: هنوز زوایای اجرای عملیات ماشه مشخص نیست. نمی‌دانیم آیا اجرای این عملیات به معنای بازگشت تحریم‌های گذشته است یا قرار است قرارداد برجام تحت عناوین جدید زنده شود؟ اگر قرار باشد مفاد یک قرارداد یک سویه اجرا شود نام آن اجبار است و ایران زیر بار حرف زور نخواهد رفت.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین