پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:58 - 1398/11/02

کشف دویست جنگجوی دفن شده در اعماق زمین +تصاویر

به‌تازگی شماری جنگجو که در ارتش مجسمه‌ای مشهور تراکوتای چین خدمت می‌کرده‌اند، در یک مکان گسترده از زمین بیرون آورده شدند. ارتش تراکوتا را بزرگ‌ترین یافته قرن بیستم در حوزه باستان‌شناسی دانسته‌اند و اهمیت این یافته اکنون بیشتر نیز شده است. چین باستان منبعی پرمایه است که باستان‌شناسان یافته‌های شگفت‌آوری را منسوب به آن پیدا می‌کنند و هر چند وقت یک‌بار نیز در محل استخراج ارتش تراکوتا یافته‌های بیشتری بیرون آورده می‌شود.

به گزارش کارگرانلاین، آرامگاه امپراتور کین شی هانگ را نخستین بار کشاورزان شمال غرب چین به‌طور تصادفی در سال 1974 کشف کردند. از آن هنگام تاکنون مصنوعات و گنجینه‌های فراوانی در محل کشف پیدا شده است که مهم‌ترین آن‌ها ارتش تراکوتا است: هزاران سرباز مجسمه‌ای کوچک و تراشیده که می‌بایست از امپراتور در جهان پس از مرگ محافظت می‌کردند


کارشناسان می‌گویند این سربازها مربوط به سده دوم پیش از میلاد مسیح هستند و بیش از 2000 سال قدمت دارند. باستان شناسان افزون بر این سربازها، چیزهای دیگری مانند چندین اسب، ارابه، اسلحه و غیره نیز یافتند که از تمام آن‌ها به‌خوبی محافظت شده بود.

به‌تازگی، 200 جنگجوی دیگر را در یکی از زمین‌های این محل گسترده از دل خاک بیرون آوردند؛ زمینی که کارشناسان نامش را پیت 1 یا گودال 1 گذاشته‌اند. این زمین حدود 400 مترمربع مساحت دارد؛ البته تنها بخشی از کل محل دفن است که مساحتش به گفته کارشناسان تقریباً 100 کیلومترمربع می‌باشد.


باستان شناسان در زمین به‌ جز این 200 جنگجو، چند ده اسب گلی و قطعاتی از دو ارابه را نیز پیدا کرده‌اند. این بخش از محل دفن در سال 2009 کاوش شد و تاکنون 6000 اسب و سرباز گِلی و نیز شماری شمشیر و کمان در آن پیدا شده است.


دانشمندان هنوز هم از این‌که جنگجویان و دیگر مصنوعات با چه کیفیتی نگه داشته شده بودند انگشت‌ به‌ دهان مانده‌اند و برخی از آن‌ها پیش‌تر بر این گمان بودند که نوعی پوشش ضد زنگ دلیل دوام بالای مجسمه‌ها بوده است. البته اکنون باور دارند ماده‌ای در خاک این مجسمه‌ها بوده است که این پایداری شگفت‌انگیز و همچنین شکل عالی را به آن‌ها بخشیده است.

یکی از متخصصان حفاری گودال 1 به نام مارکوس مارتینون تورِز از دانشگاه کمبریج در مصاحبه با خبرگزاری نیوزویک Newsweek در سال 2019 گفت: «محل ارتش تراکوتا را می‌توان یک زمین‌ بازی هیجان‌انگیز برای باستان‌شناسان دانست. بزرگ و پیچیده است، به‌خوبی از آن محافظت شده است، به‌دقت حفاری شده است و بسیار لذت‌بخش است.»


بااینکه سلسله این امپراتور تنها 15 سال دوام آورد (که با توجه به تاریخ چین خیلی هم طولانی نیست)، ولی به‌ فرمان او بود که دیوار بزرگ چین و ارتش تراکوتا ساخته شدند. کارشناسان می‌گویند که این محل بزرگ افزون بر ارتش تراکوتا یک گورستان بزرگ هم دارد که پیشه‌وران و کارگران در آن به خاک سپرده می‌شده‌اند. آن‌ها همچنین بیان می‌کنند که ساخت کل مجموعه احتمالاً حدود 30 سال، زمان برده است. افسوس که کارشناسان هنوز نمی‌توانند درک کنند این محل چگونه ساخته شده و تکنیک‌هایی که سده‌ها پیش برای تکمیل چنین شاهکار پیشرفته‌ای به کار رفته، چه بوده است. متخصصان چینی و بریتانیایی همچنان به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد تا به روش‌های ساخت این محل دفن پی ببرند.

آن‌ها سال‌ها هنر، دانش و روش‌های ساخت چین باستان را بررسی کرده‌اند تا بیاموزند که چینی‌ها در آن دوره چگونه این سه را در هم می‌آمیخته‌اند تا به گفته مارتینون تورِس «چیزی به بزرگی و پیشرفتگی آرامگاه امپراتور اول بیافرینند». او می‌گوید: «ما همیشه این ایده را در ذهن خود داشتیم که ممکن است هنرمندان دوره امپراتور کین از نوعی تکنولوژی فراپیشرفته برای محافظت از سلاح‌هایشان در جهان پسامرگ استفاده کرده باشند. این ایده واقعاً برای ما هیجان‌انگیز بود.»

او افزود «کار پیشگامانه» دانشمندان امروزی چین در قرن‌های 70 و 80 میلادی دانش آن‌ها را در این زمینه بالاتر برده است. اکنون دانشمندان باور دارند که عوامل محیطی بیش از آنچه ابتدا تصور می‌شده است در محافظت از این محل نقش ایفا کرده‌اند. برای نمونه، درصد بالای قلع به محافظت از مصنوعات و جلوگیری از فرسایش طبیعی آن‌ها کمک شایانی کرده است.

برخی از این گفته‌ها هنوز در حد حدس و گمان‌اند و باستان‌شناسان نیز همواره گنجینه‌ها، جنگجوها و الماس‌های پنهان بیشتری را در کنار ارتش تراکوتا می‌یابند. همان‌طور که مارتینون می‌گوید این موضوع بخشی از چالش کار و «لذت بزرگی» است که این محل دفن بسیار گسترده برای محققان و باستان شناسان خوش‌شانس فراهم می‌کند.

منبع: لست سکند

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین