پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:28 - 1398/12/01

شیوع ویروس کرونا موجب ترس و وحشت افراد بسیاری شده است

۱۰ باور غلط درباره نحوه پیشگیری از کروناویروس

یک باور غلط درباره پیشگیری از ابتلا به کرونا این است که می‌گوید، با اشعه‌های ماوراء‌بنفش می‌توان پوست را استریلیزه کرد. باید گفت که نور ماوراء‌بنفشی که به درون پوست نفوذ می‌کند، نمی‌تواند پوست را پاکسازی کند.

به گزارش کارگرآنلاین، این روزها شیوع ویروس کرونا موجب ترس و وحشت افراد بسیاری شده است و در این میان در رسانه‌های اجتماعی، اطلاعات غلط و شایعات بسیاری در این مورد دست‌ به دست می‌شود. در این مقاله که در دیلی میل منتشر شده، به ۱۰ مورد از باورهای غلط در خصوص پیشیگیری از ابتلا به ویروس کرونا اشاره شده که محققان سازمان جهانی بهداشت در مورد آنها توضیح داده‌اند. از باورهایی مثل خوردن سیر به خاطر ویژگی‌های ضد میکروبی آن گرفته تا استفاده از دستگاه‌های دست‌خشک‌کن، اسپری الکل یا کلر روی پوست بدن، واکسن ذات‌الریه و اسپری نمکی بینی و غرغره کردن.
 


۱. دستگاه‌های دست‌خشک‌کن
شایعه شده که هوای گرم دستگاه‌های دست‌خشک‌کن، می‌توانند ویروس کرونا را از بین ببرند. در این توصیه از افراد خواسته شده به مدت ۳۰ ثانیه دست‌های خود را زیر این دستگاه نگهدارند تا ویروس کرونا کشته شود. این باور، غلط است. برای پاک کردن ویروس‌ها از روی دست، باید دست‌های خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بشویید یا با دستمال‌های بر پایه الکل استفاده کنید.

 


۲. لامپ‌های فرابنفش
باور غلط دیگر این است که می‌گوید، با اشعه‌های ماوراء‌بنفش می‌توان پوست را استریلیزه کرد. باید گفت که نور ماوراء‌بنفشی که به درون پوست نفوذ می‌کند، نمی‌تواند پوست را پاکسازی کند. در ضمن این نور می‌تواند موجب حساسیت‌ و صدمه به پوست شود. حتی تشعشعات نور خورشید که حاوی اشعه ماوراء‌بنفش است می‌توانند به DNA سلول‌ها صدمه رسانده و موجب سرطان پوست شوند. در آزمایشگاه‌ها برای کشتن میکروب‌ها از این اشعه استفاده می‌کنند اما استفاده از آن برای انسان نه‌تنها مفید نیست، بلکه به او صدمه هم می‌رساند.

 


۳. مصرف سیر
اگرچه سیر، ویژگی‌های ضد میکروبی دارد اما آن نمی‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد.

 


۴. روغن کنجد
شایعه شده است که روغن کنجد می‌تواند جلوی ورود ویروس کرونا به بدن را بگیرد. اما این روغن که در آشپزی‌ها استفاده می‌شود، فقط برای همین کار خوب است. مالیدن آن به روی پوست بدن برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به بدن، کار بیهوده‌ای است.

روش‌های انتقال ویروس کرونا معمولا از طریق عطسه و قطرات موجود در دهان یا بینی فرد مبتلاست که وارد هوا شده و از این طریق وارد بدن فرد دیگر می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، با افراد بیمار تماس نزدیک نداشته باشید.

 


۵. اسپری الکل یا کلر روی پوست بدن
وقتی ویروس کرونا وارد بدن شود، اسپری الکل یا کلر روی پوست دیگر فایده‌ای ندارد. هنوز کاملا مشخص نیست که آیا این ویروس می‌تواند از روی سطوحی که افراد بیمار به آنها دست زده‌اند، به افراد سالم منتقل شوند یا خیر. با اینحال مواد ضد عفونی‌کننده قوی مانند کلر وجود دارند که می‌توانند سطوح مختلف را تمیز کنند. اما استفاده از این مواد روی پوست یا استنشاق آنها می‌تواند خطرناک باشد. این مواد به غشاء مخاطی –لایه‌های سلولی درون دهان، بینی، چشم‌ها و اندام‌های دیگر- صدمه می‌زنند. از الکل هم فقط برای تمیز کردن دست‌ها وقتی آب و صابون در دسترس نیست، با احتیاط و به مقدار کم استفاده کنید.

 


۶. اسکنرهای حرارتی
در بیشتر فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، با استفاده از اسکنرهای حرارتی افراد را بررسی می‌کنند. این دستگاه‌ها فقط می‌توانند مقدار تب افراد را شناسایی کنند. اما آنها نمی‌توانند نشان دهند که فرد دارای تب بالا به ویروس کرونا مبتلا شده است یا به دلیل دیگری تب دارد. بروز این بیماری پس از ابتلا، ۲ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. بنابراین مسئولان، مسافران مبتلا به تب را به مدت ۱۴ روز زیر نظر می‌گیرند، تا در صورت ابتلا، متوجه بیماری او شوند.

 


۷. نامه و بسته‌های ارسالی از چین
یکی دیگر از باورهای غلط در مورد نامه و بسته‌هایی است که از چین به‌ دست‌مان می‌رسد که گفته می‌شود، آنها می‌توانند ویروس کرونا را منتقل کنند. بنا به گفته محققان سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا نمی‌تواند بدین شکل به مناطق مختلف دنیا  سفر کند. بنابراین لازم نیست نگران این مرسوله‌ها باشید.

 


۸. حیوانات
گفته شده که حیوانات به این ویروس مبتلا نمی‌شوند. این باور هم غلط است. زیرا شواهد نشان می‌دهد که این ویروس ابتدا از طریق حیوانات در بازار مواد غذایی ووهان در چین به انسان منتقل شده است. البته تاکنون حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به این ویروس مبتلا نشده‌اند. با اینحال محققان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند، پس از هر تماس با حیوان خانگی‌تان، بهتر است دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. این کار به شما کمک می‌کند از ابتلا به ویروس کرونا و البته باکتری‌های رایج مانند ایی.کولی و سالمونلا که از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شوند، محفوظ بمانید.

 


۹. واکسن ذات‌الریه
شایعه شده که واکسن ذات‌الریه می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کند. این باور هم غلط است. محققان سراسر دنیا هنوز در حال بررسی برای تولید دارو و واکسنی برای این بیماری مهلک هستند. تولید چنین واکسنی به احتمال زیاد یک سال طول می‌کشد. در ضمن محققان بریتانیایی نوعی واکسن تولید کرده‌اند که در حال حاضر مراحل آزمایش آن را روی حیوانات آغاز کرده‌اند.

 


۱۰. اسپری نمکی بینی و غرغره کردن
برخی بر این باورند که اسپری نمکی بینی و شستشوی دهان می‌تواند ویروس کرونا را از افراد دور کند. اما هر دو باور غلط است. اسپری نمکی بینی و غرغره کردن آب نمک می‌تواند افراد مبتلا به سرماخوردگی معمولی را درمان کند. اما برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هیچ یک از این موارد فایده‌ای ندارند.

دو باور غلط دیگر هم که می‌توان به این فهرست اضافه کرد، مبتلا نشدن کودکان به ویروس کرونا و درمان این ویروس با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هاست. باید گفت که تعداد کمی از کودکان هم به این ویروس مبتلا شده‌اند. همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی تولید شده‌اند و مناسب عفونت‌های ویروسی نیستند.

به تمام توصیه‌های بهداشتی ارائه‌شده از سازمان جهانی بهداشت توجه کنید تا به ویروس کرونا مبتلا نشوید.
منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین