پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:05 - 1400/05/07

چه کسانی نباید سینوفارم بزنند؟

اگرچه درصد کمی از مردم ایران واکسن کرونا زده‌اند، اما بیشترین میزان واکسن وارداتی به ایران واکسن سینوفارم است. قبل و بعد از تزریق واکسن سینوفارم باید چه نکاتی را رعایت کرد و چه کسانی نباید این واکسن را بزنند؟

سازمان بهداشت جهانی در وب‌سایت خود نکاتی را درباره تزریق واکسن کرونا اعلام کرده است. اما این نکات چیست؟
سینوفارم برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

به نقل از «سازمان بهداشت جهانی»، تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود، چرا که مطالعات برای تعیین اثربخشی واکسن کرونا بر این دسته از افراد هنوز تکمیل نشده است.
زنان باردار می‌توانند واکسن سینوفارم بزنند؟

داده‌های موجود در مورد تاثیر واکسیناسیون کرونا با استفاده از واکسن «سینوفارم» بر زنان باردار، میزان اثربخشی آن و ریسک‌های احتمالی آن هنوز ناکافی است. با این همه، در تولید واکسن سینوفارم از شیوه‌ای استفاده شده که واکسن بسیاری از بیماری‌های دیگر هم به همان شیوه تهیه شده‌اند و در آن موارد، امنیت واکسن برای همه و از جمله زنان باردار بالا بوده است.
 

در این میان، «سازمان بهداشت جهانی» واکسیناسیون برای زنان باردار را هم توصیه می‌کند، چرا که خطرات احتمالی واکسیناسیون بسیار کمتر از خطرات عدم دریافت واکسن هستند.

«سازمان بهداشت جهانی» انجام تست بارداری پیش از دریافت واکسن را توصیه نمی‌کند. علاوه بر این، به تاخیر انداختن بارداری و یا سقط جنین به دلیل دریافت واکسن هم توصیه نمی‌شوند.

اثربخشی واکسن سینوفارم برای زنان در دوره شیردهی هم مشابه سایر افراد بالغ است. سازمان بهداشت جهانی توقف شیردهی پس از دریافت واکسن سینوفارم را هم توصیه نمی‌کند.
چه کسانی می‌توانند واکسن سینوفارم بزنند؟

علاوه بر افراد عادی، واکسن سینوفارم را می‌توان به تمام کسانی که قبلا کرونا گرفته‌اند هم تزریق کرد. داده‌های در دسترس نشان می‌دهند که ابتلای مجدد به کرونا، ۶ ماه پس از ابتلای اولیه، به ندرت اتفاق می‌افتد.

بنابراین، از آنجا که تعداد واکسن هنوز محدود است، توصیه می‌شود کسانی که در ۶ ماه گذشته تست PCR مثبت داشته‌اند، تا پایان ۶ ماه از دریافت واکسن خودداری کنند تا واکسن به بقیه افراد برسد.

کسانی که تب بالای ۳۸٫۵ درجه سانتی‌گراد داشته باشند نیز باید دریافت واکسن سینوفارم را به پس از کاهش تب خود موکول کنند.
آیا واکسن سینوفارم امن است؟

سازمان بهداشت جهانی به طور کامل کیفیت، امنیت و اثربخشی واکسن سینوفارم را بررسی کرده و تزریق آن را برای تمامی افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌کند.

داده‌های مربوط به امنیت این واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال محدود هستند، چرا که تعداد افراد شرکت‌کننده در این سنین در آزمون‌های بالینی چندان زیاد نبوده است.

در این میان، هر چند پیش‌بینی نمی‌شود که امنیت واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال با امنیت این واکسن برای افراد کمتر از ۶۰ سال تفاوت داشته باشد، کشورهایی که می‌خواهند واکسن «سینوفارم» را به افراد بالای ۶۰ سال تزریق کنند، بهتر است پایش‌های مربوط به امنیت سلامت این افراد را به شکل فعال دنبال کنند.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین