پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:03 - 1400/05/07

افزایش یک هزار کیلومتری آزادراه‌های کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه‌های کشور در دولت یازدهم ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بود که اکنون با اضافه شدن هزار کیلومتر به طول آزادراه‌ها، کشور دارای ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه است.

 امروز در مراسم ویدیو کنفرانسی و هم‌زمان با عید غدیر خم، ۱۰۱۰۰ میلیارد تومان طرح آزادراهی و ریلی در دولت تدبیر و امید با فرمان حسن روحانی، رئیس جمهور افتتاح شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این طرح گفت: در هشت سال گذشته شبکه ریلی کشور از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط فعال ریلی کشور در این روزهای پایانی و حداکثر پایان سال از ۱۴ هزار کیلومتر عبور خواهد کرد. تا قبل این افتتاح یک هزار و ۵۲۰ کیلومتر، خط ریلی افتتاح شده که مهم‌ترین آن بهره‌مندی پنج استان از خطوط ریلی بوده است.

وی افزود: اکنون ۲ خط ریلی بین‌المللی از ایستگاه گرگان به اینچه برون و ایستگاه خاف به هرات افغانستان نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. نکته مهم این است که هشت پروژه دیگر ریلی نیز سه استان کردستان، اردبیل و چهار محال و بختیاری به یکدیگر متصل می‌کند و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای که رخ داده، در ماه‌های آینده افتتاح خواهند شد.

وی اظهار داشت: حجم پروژه‌های در دست اجرا و مطالعه وزارت راه درست به اندازه میزان پروژه‌هایی است که از ابتدای سال ۹۲ داشتیم، حدود 10 هزار کیلومتر در دست مطالعه و اجرا وجود دارد که امروز 600 کیلومتر از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی که تقریبا بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته را افتتاح خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که قرارگاه خاتم در پیشبرد پروژه‌های وزارت راه نقش کلیدی ایفا کرده است، تاکید کرد: پروژه‌های مهم امروز ما   امروز قرارگاه خاتم نقش مهمی ایفا کرده است. امروز بهره‌برداری از خط راه‌آهن یزد-اقلید انجام می‌شود که 271 کیلومتر است و باعث می‌شود مسافتی که برای رسیدن به جنوب شرق کشور طی می‌شود، حدود ۴ ساعت کمتر پیمایش داشه باشد و در زمان و انرژی صرفه‌جویی شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حجم باری که به واسطه این خط در هفته جابه‌جا می‌شود به ۷.۵ میلیون تن خواهد رسید. استان فارس با اتصال به این خط می‌توانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند. امروز با فرمان رییس جمهوری قطار مسافربری که خانواده شهدا را به مشهد اعزام می‌کند از دو سمت حرکت خواهد کرد.

اسلامی تاکید کرد: پروژه مهم دیگر پروژه راهبردری خط جدید استان آذربایجان شرقی - تبریز است که سال گذشته میانه - بستان‌آباد به صورت حضوری توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

وی تاکید کرد: قرار بود تا قبل از پایان دولت دوازدهم این خط به تبریز متصل شود، ما نیز در ایستگاه خاوران که اولین نقطه مساعد برای این کار بود، خط راه‌آهن را متصل کردیم. ضمن این که بلندترین، زیباترین و بزرگ‌ترین پل فلزی قوسی کشور به طول هزار و ۱۰۰ متردر این مسیر با تکنولوژی جدید ساخته شده است که در هفته‌های آینده حرکت قطار از آن مسیر آغاز خواهد شد.

اسلامی افزود: اگر با معضلات و کاستی‌هایی که در چند هفته اخیر به وجود آمد، مواجه نشده بودیم قطعا می‌توانستیم قطار را از خاوران حرکت دهیم. این خط حدود پنج و نیم ساعت مسیر تردد قطارها از تبریز به تهران را کاهش می‌دهد که گام بزرگی است و جذابیت متفاوتی برای راه‌آهن در ناحیه شمال شرق کشور به وجود خواهد آورد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهوری بر احداث خط دوم برای خطوط ریلی، افزود: برای افزایش ایمنی و سرعت جا به جایی بار، در ماه‌های گذشته خط دوم قزوین به کرج به طول 105 کیلومتر را افتتاح کردیم، و امروز 106کیلومتر در مسیر زنجان را افتتاح می‌کنیم. یکی از خط‌های پر ترافیک به خط بافت- زرین‌شهر برمی‌گردد که جزو پروژه‌های استراتژیک است و بخشی از آن به طول 182 کیلومتر را امروز افتتاح می‌کنیم.

اسلامی تاکید کرد: ما در بحث آزادراه‌های کشور در ابتدای دولت یازدهم 2 هزار و 100 کیلومتر آزادراه در کشور داشتیم که تا پایان ماه‌های سال به 3 هزار و 100 کیلومتر خواهد رسید. یکی از قول‌هایی که دادیم این بود که کارهای مربوط به منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را با سرعت انجام بدهیم. کاری که در این 2 سال انجام شده تقریبا برابر کاری است که در ۱۵ سال قبل انجام شده است.

وزیر راه خاطرنشان کرد: منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال، ۲۹ کیلومتر است و 59 تونل و 29 پل دارد که برای به ثمر نشاندن آن حجم زیادی از کارهای مهندسی انجام شده است. بزرگ‌ترین تونل این محور، تونل البرز است که با توجه به تاکیدات رئیس جمهوری، ناحیه شمالی آن را برای رفاه مردم امروز به بهره‌برداری رساندیم.

اسلامی گفت: این تونل کمک می‌کند راه مردمی که قصد عبور از جاده چالوس را دارند، حداقل 30 دقیقه کاهش یابد و نیز ایمنی آن‌ها نیز بیشتر شود. با تمهیداتی که اندیشیده شده ظرف 18 ماه آینده می‌توان منطقه 2 آزادراه را به انتها برسانیم.

وی تاکید کرد: راه آهن خاش به زاهدان پروژه دیگری است که باید تا پایان ۹۹ تکمیل می‌شد و خرداد امسال بتوانیم از جنوب به سمت نیک‌شهر برویم. مجموع شرایطی که رخ داد باعث شد امروز قطار به ایستگاه خاش برسد. عملیات تکمیلی آن در مرحله انجام است و در چند هفته آینده از خط زاهدان به خاش رونمایی خواهد شد تا مردم خاش از آن به بعد بتوانند از شهرستان خود به سمت زاهدان تردد داشته باشند.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین