پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:03 - 1400/05/07

پیش بینی بورس شنبه ۹ مرداد

شاخص کل بازار سهام در جریان معاملات این هفته به یک میلیون و ۳۱۶ هزار واحد رسید و روند معاملات مثبت بود اما بورس هفته دوم مرداد چه می‌شود؟

بازار سهام هفته گذشته با اصلاح بیشتری نسبت به هفته‌های قبل مواجه شد. بازار در آخرین روز معاملاتی با تحرکات مثبت شاخص کل به پایان رسید اما شاخص هم‌وزن با روندی منفی به کار خود پایان داد.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تحلیل وضعیت فعلی بازار گفت: شاخص کل از مرداد سال گذشته که سقف تاریخی خود را در محدوده ۲۱۰۰ به ثبت رساند، روند نزولی گرفته است. روندی که در ماه های اخیر با چالش نقد شوندگی نیز همراه شده است. اما در ابتدای خرداد ماه شرایط بازار بهبود پیدا کرد و ضمن افزایش قابل توجه ارزش معاملات، شاخص نیز موفق به کسب بازدهی ۲۰ درصدی و ثبت بیشترین سقف خود از آذر ماه سال گذشته شد.

 

میرزایی افزود:اما با توجه به ناحیه مقاومتی یک میلیون و ۳۴۰ به نظر می‌رسد که کماکان شاخص توان شکست این محدوده را نداشته باشد. وی تشریح کرد: از طرفی با حمایت‌های صورت گرفته دولتی (کاهش نرخ بهره بین بانکی، افزایش نرخ فروش پالایشگاهی ها و..) ریسک‌های بزرگ از بازار دور شده و پیش‌بینی می‌شود که اصلاحات احتمالی، عمیق نخواهند بود، بنابراین نوسان شاخص در بازه ۱۳۰۰-۱۳۴۰ در روزهای پیش رو محتمل‌ترین گزینه رفتاری است.

 

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: شرایط بنیادی بازار همانطور که اشاره شد در ماه‌های اخیر وضعیت مطلوب و نسبتا کم ریسکی پیدا کرده است که از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بورس می‌توان به کاهش نرخ بهره بانکی به محدود ۱۸ درصد افزایش، و تثبیت قیمت ارز در محدوده ۲۵ هزار تومان برای دلار بازار آزاد و کانال ۲۲ هزار تومان برای دلار نیمایی اشاره کرد.

 

وی اضافه کرد: همچنین از عوامل مهم مرتبط با بازار سهام، افزایش دسته جمعی نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها، پرش قیمت نفت به محدوده ۷۵ دلار رسیدن فصل مجامع و شناسایی و تقسیم سودهای مناسب و تاخیر در به سرانجام رساندن مذاکرات برجامی در دولت فعلی از دلایل مهمی بودند که روند بازار را تغییر دادند.

 

میرزایی در بخش دیگری گفت:نکته مهم در نگاه کلی به وضعیت معاملات این است که هرچند روند خروج نقدینگی از بازار متوقف یا کند شده، اما هنوز شواهد ورود پول پرقدرت به بازار مشاهده نشده است. از طرفی با توجه به عبور از فصل مجامع شرکت‌ها (و تقسیم سود های جذاب سال مالی ۹۹) طبیعتا انگیزه معامله‌گران به خرید سهام بنیادی کاسته خواهد شد و با توجه به محدود بودن نقدینگی موجود در بازار ، تمایل به خرید سهام کوچک بیش از گذشته خواهد بود.

 

وی افزود: در سهام کوچک تمام گروه‌ها به یک میزان جذاب نخواهند بود و اولویت با گروه‌هایی می‌تواند باشد که از شرایط تورمی اقتصاد بیشترین بهره را خواهند برد. در این بین گروه‌های غذایی، زراعت و همچنین دارویی به ترتیب بیشترین پتانسیل رشد را خواهند داشت. گروه‌هایی که یک ویژگی مشترک دیگر نیز دارند و آن هم زمزمه حذف تدریجی ارز ترجیحی در آنها است. موضوعی که طبیعتا در صورت بوقوع پیوستن سایه نامبارک نرخ‌گذاری دستوری (برای تولید) را از آخرین صنایع بورسی نیز دور خواهد کرد و ضمن افزایش بهره وری و سودآوری آنها ، سهامداران این گروه‌ها را می‌تواند منتفع نماید. مشابه این روند در سال ۱۴۰۰ در گروه سیمانی رخ داده است اتفاقی که همزمان با ورود برخی از شرکت های این گروه به بورس کالا، موجب رشد قیمت سهام این گروه شد./تجارت نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین