پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:19 - 1399/01/10

عفونت کووید-۱۹ تهدیدی برای بیماران دیالیزی است؟

کارگر آنلاین: کسانی که دارای بیماری‌های زمینه ایی هستند، در شرایط شیوع کرونا باید مراقبت‌های بیشتری انجام دهند.
 
 
سعید آراسته متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و فلوشیپ پیوند کلیه، گفت: زنان باردار، نوزادان و افراد مسن و افرادی که بیماری‌های زمینه ایی دارند، مستعد ابتلا به ویوس کرونا هستند و احتمال دارد بیماری در آن‌ها شدیدتر بروز پیدا کند.
او افزود: عفونت کووید-۱۹ یک تهدید ویژه برای بیماران دیالیزی است. بر اساس یک مطالعه از بیمارستانی در ووهان چین، ۳۷ بیمار از مجموع ۲۳۰ بیمار تحت دیالیز خونی و ۴ نفر از مجموع ۳۳ پرسنل بیمارستان این مرکز دیالیز، به این ویروس مبتلا شدند. ۶ نفر از بیماران دیالیزی این مرکز به در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند. در نتیجه این مطالعه، بیمارانی که تحت دیالیز خونی بودند علائم بالینی خفیف تری نسبت به سایر بیماران داشتند.
او گفت: ویروس کرونا چالش مهمی برای بیماران دیالیزی است. مراکز دیالیز خونی احتمال انتقال عفونت را به میزان قابل توجهی در بیماران، پرسنل و خانواده‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد. پرسنل این مراکز باید روش‌های پیشگیری را به درستی رعایت کنند. هم چنین اخبار و اطلاعات اپیدمیولوژیک مربوط به این ویروس را به سرعت پیگیری و دریافت کنند. کنترل ورودی ها، شناسایی افراد مشکوک، اندازه گیری بدن، شستن دست ها، استفاده از تجهیزات ایمنی، ضدعفونی کردن دستگاه‌ها و محیط و قرار دادن تهویه مناسب نکاتی است که پرسنل باید به آن‌ها توجه داشته باشند.
آراسته با تاکید بر حفظ نکات بهداشتی برای انتقال بیماران دیالیزی افزود: بیماران و همراهانشان نیز باید هنگام ورود به مرکز دست‌های خود را ضدعفونی کرده و از ماسک استفاده کنند. برای پیشگیری از ضعف حین دیالیز توصیه می‌شود شکلات یا آب نبات همراه داشته باشند. نحوه انتقال بیماران دیالیزی به مراکز درمان نیز باید تحت مراقبت‌هایی باشد تا با افراد دیگر تماس پیدا نکنند. بیماران در مرکز نباید نزدیک به یک دیگر باشند و نکات بهداشتی در خصوص آن‌ها رعایت شود.
او گفت: بیمارانی که ویروس کرونا داشته یا مشکوک به ابتلا هستند باید در بخش ایزوله فشار منفی در بیمارستان مختص این شرایط بستری شوند. بیمارانی که نیاز به دسترسی عروقی برای انجام دیالیز خونی دارند، ابتدا باید از نظر ابتلا به این ویروس بررسی شوند. انجام عمل جراحی روی بیماران مشکوک یا تایید شده به ویروس باید تحت مراقبت‌های کامل باشد.
آراسته اظهار کرد: همه افرادی که با بیماران دیالیزی زندگی می‌کنند باید بهداشت فردی را به دقت رعایت کنند. باید تنها یک فرد از اعضای خانواده مراقبت از بیمار دیالیزی را بر عهده بگیرد و بیمار در خانه اتاقی جداگانه داشته باشد.
او در پایان تاکید کرد: افراد می‌توانند دیالیز را طبق روال سابق ادامه دهند. اگر یکی از اعضای خانواده فرد دیالیزی مبتلا به ویروس کرونا شد، بیمار دیالیزی نیز باید تحت مراقبت باشد تا در صورت لزوم مورد درمان قرار گیرد. ویروس کرونا یک تهدید جهانی است.
درمان بیماران دیالیزی که مشکوک به کووید-۱۹ هستند باید به طور دقیق و طبق پروتکل‌ها انجام شود تا احتمال بیمار شدن سایر افراد و نیز خانواده آن‌ها و پرسنل درمانی به حداقل برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید

https://rubika.ir/kargaronline

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین