پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ64206:29 - 1399/01/11

نظرات جالب مردم درباره واریز سود سهام عدالت

سوم اسفند ۱۳۹۸، تاریخی بود که از سوی مسئولان برای واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۷ انتخاب و در همان روز اعلام شد که فرآیند واریز سود سهام عدالت آغاز شده و تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این راستا گزارشی که از سوی سازمان خصوصی سازی ارائه شده حاکی از واریز سود سهام عدالت طبق برنامه است؛ گزارشی که نظر مخاطبان آن را تایید نمی‌کند و اکثر مشمولان از عدم واریز یا واریز مبلغی کم‌تر از آنچه که اعلام شده است گلایه کرده‌اند.
به گزارش کارگر آنلاین، سوم اسفندماه بود که علیرضا صالح - رئیس سازمان خصوصی‌سازی - از واریز سود سهام عدالت در همین روز خبر داد و گفت: قبلا قول داده بودیم سود تا پایان اسفند ماه واریز شود اما در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که زودتر به دست مشمولان برسد تا قدرت خرید بالاتری داشته باشند.
 
وی درمورد میزان سود سهام عدالت نیز گفته بود به افرادی که یک میلیون سهم دارند ٢٥٠ هزار تومان تعلق می‌گیرد. بر این اساس در سال ۱۳۹۵ به ازای هر سهم یک میلیون تومانی، ۱۵۰ هزار تومان سود پرداخت شده و در سال ۱۳۹۶ هم به این میزان سهام ۱۷۵ هزار تومان سود تعلق گرفته است.
 
بر این اساس پیش‌بینی شده بود که این رقم برای امسال بیشتر از سال‌های گذشته باشد.
 
شمار مشمولان این سهام بالغ بر ۴۹ میلیون و ۱۵۴ هزار نفر هستند که البته رقم سهام آنها متفاوت است که بسته به ارزش سهام هر فرد، این مشمولان سود دریافت خواهند کرد.
 
عدم پاسخگویی سازمان خصوصی سازی
 
اما از سوم اسفند به بعد سازمان خصوصی‌سازی هیچ گزارش و آماری درمورد روند پرداخت سود سهام عدالت ارائه نکرد و مسوولان این سازمان نیز علیرغم پیگیری‌های مکرر، حاضر به پاسخگویی نشدند.
 
البته سازمان خصوصی‌سازی بعد از گزارشی که در ایسنا منتشر شد و در گزارش مذکور از سازمان خواست تا آمار شفافی در اختیار این رسانه قرار دهد، در جوابیه‌ای اطلاعاتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داد.
 
در این جوابیه آمده بود که "سازمان خصوصی‌سازی نسبت به وصول سود سهام عدالت از ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت (۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی) اقدام و متناسب با میزان سهام تخصیص یافته به هر یک از مشمولان، سود سهام را به حساب ذینفعان واریز کرده است.
 
در سنوات گذشته بابت عملکرد سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ شرکت‌های سرمایه‌پذیر به ترتیب مبلغ ۳۴۵۰ میلیارد تومان و ۳۹۹۵ میلیارد تومان طی چند مرحله و حسب مبالغ دریافتی در وجه گروه‌های مختلف مشمولین سهام عدالت واریز کرده است.
 
در سوم اسفند سال ۱۳۹۸ نیز جمعا مبلغ ۴۷۱۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۷ شرکت‌های سرمایه‌پذری به صورت یکجا برای واریز به حساب مشمولین سهام عدالت در اختیار بانک‌های عامل  کشور قرار گرفت و با همکاری این بانک‌ها،  ۴۱ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۹۹۰ نفر از مشمولینی که قبلا شماریه شبای بانکی خود را در سامانه سهام عدالت  ثبت کرده بودند، به ازای هر سهم یک میلیون تومانی مبلغ ۲۰۵ هزار تومان و سایر مشمولان  نیز متناسب با میزان سهامی که دارند از سود سهام عدالت برخوردار شده‌اند."
 
نظر مخاطبان :
 
آمار مذکور درحالی از سوی سازمان خصوصی‌سازی ارائه شده است که واکنش مردم به گزارش "واریز سود سهام عدالت مسکوت شد" آن را تایید نمی‌کند. اکثر مخاطبان از عدم واریز سود سهام عدالت حتی در سال ۱۳۹۹ گلایه داشته و برخی دیگر ادعا کرده‌اند هرچند یک میلیون سهم دارند اما مبلغی که به عنوان سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند کم‌تر از ۲۰۵ هزار تومان بوده است.
 
مخاطبانی هم از عدم پاسخگویی سازمان گلایه کرده‌اند. مخاطبی در این راستا نوشته است: "لطفا پیگیری کنید چرا واریز نمی کنند؟ مابه چند جا زنگ زدیم ولی کسی پاسخگو نیست. شما که دستتان باز است پیگیری کنید. " مخاطب دیگری نیز نوشته است: " ثبت نام کرده ام‌ و تاکنون سودی دریافت نکرده ام. تماس با سامانه می گیریم ولی آنقدر ما را در صف انتظار قرار می دهند که یا خسته می شویم یا شارژ اعتباریمان به پایان می‌رسد. "
 
بسیاری از اشخاصی که در اولویت دریافت سود قرار دارند از واریز سود سهام عدالت گلایه داشته‌اند. به عنوان نمونه برخی مخاطبان نوشته‌اند: " برای ما که زیر نظر بهزیستی هستیم هنوز واریز نشده وای به حال افراد دیگر "؛ " سلام سود سهام عدالت ما که کارگر تامین اجتماعی هستیم پرداخت نشده است. دلیل عدم پرداخت چیست؟ "؛ " باشروع کرونا کلا سهام عدالت فراموش شد. ما جزو کارگران فصلی هستیم و بااین شرایط همین سود خیلی کمک حالمون بود"؛ " سود سهام ۹۷ فرهنگیان پرداخت نشده است"؛ " سود سهام عدالت ما که از شهرستان و روستایمان ثبت نام شده است را حتی واریز نکردند. مگر قرار نبود تا پایان سال ۹۸ واریز شود؟"؛ " من تحت حمایت کمیته امداد هستم ولی هنوز برایم واریز نشده است. شماره شبا هم داده ام و حسابم فعال است؛ چرا نباید واریز شود؟"
 
بسیاری از مشمولان نیز از این گلایه داشتند که سود سهام عدالت برای یکی از اعضای خانواده واریز شده اما برای سایر اعضا واریز نشده است. پیام برخی از آن‌ها به این صورت است: "سهام عدالت همسر و پسرم واریز را کردند اما برای من واریز نشده است"؛ "چرا برای همسرم واریز شده اما برای من نه؟"؛ "برای من واریز نشد اما برای دیگراعضا ی خانواده ام واریزشد."
 
با این حال گلایه اکثر مخاطبان از عدم واریز یا کاهش مبلغ واریز بوده است. در برخی از این گلایه ها آمده است: "قراربود ۲۵۰ هزار تومان سود واریز کنند اما برای ما ۱۰۰ هزار تومان وارز کردند"؛ "سهام من هم یک میلیونی بود اما تا برسد به دست ما شد ۱۰۰ هزار تومان"؛ "من همه ساله سهام میگرفتم اما تا الان خبری از آن نیست"؛ "سهام عدالت ما پرداخت نشده است و فقط می نویسد درصف ارسال به بانک "؛ "سود سال گذشته من را پرداخت نکردند. پیگیری کردیم گفتند شرکتی که ما سهام داریم ورشکسته است!"؛ "برای کسانی که شماره شبا هم درسامانه سهام عدالت ثبت کردند واریز نشده است؛ تکلیف آن‌ها چیست؟"
 
البته یک مخاطب هم نوشته بود که "برای من که سهام یک میلیونی دارم ۲۰۵۰۰۰ تومان واریز شده است" 
منبع/ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین