پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:59 - 1400/05/15

چند ماده غذایی مفید برای سلامت کبد

کبد نقشی کلیدی در گوارش غذا، متابولیسم، سیستم ایمنی و میزان ذخایر مواد مغذی دارد. سلامتی کبد با سلامتی انسان در ارتباط است.

کبد یکی از اندام‌های حیاتی بدن محسوب می‌شود که عملکردهای مهمی را به عهده دارد. سالم بودن کبد برای حفظ سلامتی بدن اهمیت زیادی دارد.از جمله وظایف کبد می‌توانیم به تولید پروتئین، کلسترول و صفرا برای ذخیره‌ ویتامین‌ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات اشاره کنیم.

کبد سالم وظیفه تسویه خون و از بین بردن سموم موجود در خون را برعهده دارد و انواع پروسه ها زیر نظر این ارگان انجام می شود. کبد مواد مغذی که در طول مدت گوارش جذب روده می شوند را به فرم مواد قابل استفاده در بدن تبدیل کرده و مقدار کمی از انواع ویتامین ها، آهن، و گلوکز ساده را در خود انبار می کند.

کبد مسئول شکستن انسولین، هموگلوبین و سایر هورمون ها در بدن است. گلبول های قرمز خون که سن زیادی دارند را نابود کرده و محصولات شیمیایی مورد نیاز برای خون را تامین می کند.

مواد مفید برای کبد:
چغندر

یکی از خوراکی های دیگری که در فرایند پاک سازی و کمک به بهبود کارکرد کبد به خوبی ظاهر شده است، چغندر است. این سبزی غنی از فلانوییدهای گیاهی و بتاکاروتن است. وهمین طور در فعالیت ها کبد را همراهی می کند و به انجام بهتر کارهای این ارگان کمک می کند. علاوه بر این، چغندرها به عنوان تصفیه کنندگان طبیعی خون به شمار می روند.

چای

یکی دیگر از مواد مفید برای کبد چای است. باور بر این است که چای برای بدن فوایدی دارد، اما شواهد نشان می‌دهند که این نوشیدنی دارای خواص ویژه‌ای برای کبد است. یک مطالعه‌ ژاپنی به این نتیجه رسید که نوشیدن ۱۰ فنجان چای سبز در روز با بهبود کبد در ارتباط بود.

لیموترش

در لیمو ترش نوعی آنتی اکسیدان به نام D لیمونن پنهان شده است. از این رو یکی از ویژگی های منحصر به فرد این ماده ترش مزه، سم زدایی کبد است. با ورود آنتی اکسیدان D لیمونن به بدن، نوی آنزیم در کبد فعال می شود که نقش اصلی اش سم زدایی است.

علاوه بر این، از آن جایی که لیموترش مقدار قابل توجهی ویتامین C را در خود ذخیره کرده است، به کبد کمک می کند تا انزیم های بیشتری را تولید کند. این آنزیم ها در فرایند گوارش غذا نقش مهمی ایفا می کنند. با خوردن لیموترش، جذب مواد معدنی توسط کبد تقویت می شود.

یک لیمو ترش را در یک استکان آب بفشارید و آب لیمو خانگی درست کنید. اضافه کردن تکه های درسته لیمو هم فکر بدی نیست. طبق زمان بندی مشخص این نوشیدنی را بخورید. افزودن عسل به این ترکیب بلا مانع است.

انگور

انگور، به‌ویژه انگور قرمز و بنفش، حاوی ترکیبات گیاهی متنوعی هستند. شناخته شده‌ترین ترکیب، رزوراترول است که با فواید زیادی برای بدن ارتباط دارد. بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که انگور و آب‌انگور جزو مواد مفید برای کبد هستند. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که فواید این مواد غذایی شامل کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب دیدن و افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود.

آواکادو

براساس تحقیقات انجام شده در سال 2000 توسط جامعه شیمی آمریکا، این میوه جادویی، آواکادو، ترکیبات شیمیایی قدرتمندی را در خود ذخیره کرده است که آسیب های وارده به کبد را به حداقل می رساند. مقدار قابل توجهی گلوتاتیون در این میوه وجود دارد. گلوتاتیون یک ترکیب قوی بوده که برای پاک سازی سموم خطرناک از بدن کمک می کند و کبد هم برای انجام بی نقص کارها از آن استفاده می کند.

میزان چربی های تک اشباع نشده در آواکادو زیاد است که به پایین آوردن میزان لیپوپروتئین غلظت کم یا کلسترول ” بد” کمک کرده و در سمت دیگر، لیپوپروتئین غلظت بالا یا کلسترول ” خوب ” را زیاد می کند و کبد به راحتی می تواند فراوری کلسترول خوب را انجام دهد.

علاوه بر آن، ترکیبات بی نظیر دیگری هم در این میوه وجود دارند؛ مواد معدنی، انواع ویتامین ها، و مواد مغذی دیگر که سلامت کلی کبد را تضمین کرده و چربی ها را نابود می کند.

مغزها

خواص شگفت‌انگیز مغزها برای سلامتی حتما به گوش شما هم خورده است. مغزها سرشار از چربی‌ها و مواد مغذی مختلف مثل ویتامین E، پروتئین، فیبر، منیزیم، فسفر، منگنز، سلنیوم و ترکیبات گیاهی هستند.

این مواد مفید برای کبد، خواص دیگری برای سلامتی بدن دارند که از جمله‌ آن‌ها می‌توانیم کمک به کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول خون و تری‌گلیسیرید، کاهش استرس اکسیداتیو و فشار خون، پایین آوردن خطر ابتلا به سکته و بیماری قلبی و کاهش التهاب اشاره کنیم.

جو دوسر

مصرف جو دوسر یک روش ساده برای اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی است. فیبر یک ابزار مهم برای هضم به‌شمار می‌رود. بعضی فیبرهای موجود در جو دوسر ممکن است به‌طور ویژه برای کبد مفید باشند. جو و جو دوسر حاوی مقدار زیادی از ترکیباتی به‌نام بتاگلوکان هستند.

سیب

مصرف روزانه یک سیب همان راز داشتن کبدی سالم است. سیب غنی از ماده ای به نام پکتین است. پکتین نوعی فیبر حل شدنی است که به نابود کردن سموم موجود در دستگاه گوارش و کلسترول از خون کمک می کند. این میوه اجازه نمی دهد که کبد زیاد کار کند (یا به عبارتی کبد خودشو خسته کنه).

از این گذشته، ثابت شده است که در سیب اسید مالیک وجود دارد. اسیک مالیک نوعی ماده مغذی طبیعی است که مواد سرطان زا و سمی  موجود در خون را نابود می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین