پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:08 - 1399/03/10

آیا موبایل روی باروری مردان تاثیر می گذارد؟

کارگر آنلاین: موبایل و وای فای دو ابزار پر مصرف بین افراد امروزی است که عوارض زیادی برای بدن دارند و یکی از عوارض مهم آن تاثیر بد آن ها بر اسپرم است.

تاثیر استفاده از موبایل در کاهش اسپرم مردان
با پیشرفت تکنولوژی، بیشتر ما درگیر استفاده از وایفای و گوشی های موبایل هستیم . استفاده زیاد از این لوزام می تواند مشکلات زیادی را برای سلامت افراد به وجود بیاورد، زیرا بدن را بیشتر در معرض امواج رادیویی قرار می دهد. تاثیر این امواج رادیویی روی باروری مردان توسط بسیاری از محققان به اثبات رسیده است. مطالعات نشان می دهد که موبایل و وایفای روی سیستم تناسلی و باروری مردان اثر منفی دارند. این عوامل مخرب روی تعداد اسپرم ها، جنبندگی آن ها، DNA و ویژگی های آن ها تاثیرگزار هستند. احتمالا می تواند دمای بدن و فشار اکسیداتیو را نیز افزایش دهد.

موبایل ها بخش مهمی از استفاده های روتین ما می باشند. این تکنولوژی های هوشمند در عین حال که فواید زیادی در زندگی ما دارند، همچنین ممکن است به سلامتی ما نیز آسیب وارد کنند. بعضی از خطرات آن ها خفیف است و بعضی از اثرات آن بلند مدت می باشد. امواج رادیویی انرژی گرمایی کافی دارند که روی سلول ها و بافت های بدن ما تاثیر گذار خواهند بود.


اگرچه که امواج موبایل یونیزه نیستند اما می توانند به سیستم تناسلی آسیب وارد کنند. همچنین آسیب های دیگری نیز مثل آسیب های چشمی، گردن و سخت خوابیدن نیز بر اثر استفاده از موبایل وجود دارد. کیفیت منی و ویژگی های اسپرم نیز بر اثر استفاده از موبایل در معرض آسیب قرار خواهند گرفت. مطالعات نشان می دهد که امواج رادیویی موبایل تعداد اسپرم ، توانایی حرکت کردن اسپرم، غلظت اسپرم، زنده ماندن اسپرم و حجم منی را کاهش می دهد . پس چنانچه در بخش اشاره شده است بهتر است که به این تاثیرات توجه کنیم و کمتر در معرض امواج موبایل قرار بگیریم.


افرادی که بیش از 4 ساعت در روز در معرض موبایل قرار می گیرند، مخصوصا آن هایی که موبایل خود را در جیب جلویی شلوار قرار می دهند، قطعا به اسپرم و DNA خود آسیب وارد می کنند.

در مورد ارتباط وای فای با ناباروری چطور؟
امواج وایفای نیز روی باروری مردان موثر است. مطالعات زیادی بدین منظور انجام شده و بیشتر آن ها ارتباط بین ناباروری و امواج وایفای را تایید می کنند. سرعت مرگ اسپرم در معرض وایفای بیش از اسپرم هایی است که در معرض وای فای قرار ندارند. البته میزان آسیب، بستگی به مدت زمانی دارد که اسپرم در معرض وایفای قرار می گیرد. پس وایفای نقش مهمی در کاهش توانایی باروری مردان دارد.

راه های مراقبتی برای جلوگیری از ناباروری بر اثر وای فای و موبایل
اگرچه که وایفای و موبایل دو جزء ضروری از زندگی ما محسوب می شوند ، اما می توان با در پیش گرفتن اقداماتی ، میزان آسیب پذیری آن ها را کاهش داد.

محل قرارگیری مودم وایفای :
محل قرارگیری مودم باید جایی در منزل باشد که زیاد در آن رفت و آمد ندارید. مودم را نباید در اتاق خواب قرار دهید. شب ها نیز حتما آن را خاموش کنید.

محدودیت استفاده از وایفای :
بهتر است کلا از لوازم وایفای یا بی سیم استفاده نکنید. مثلا به جای استفاده از هدفون های بی سیم ، از هدفون های سیم دار استفاده کنید.

لپ تاپ را روی شکم و پای خود قرار ندهید :
قرار دادن لپ تاپ روی شکم و پا، دمای ناحیه شکم را بالا می برد. علاوه بر آن امواج وایفای مستقیما روی سیستم تناسلی تاثیرگزار خواهد بود.

موبایل را در جیب جلویی قرار ندهید :
نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد که قرار دادن موبایل در جیب جلویی شلوار روی باروری مردان اثر منفی دارد.

قرار دادن در حالت پرواز :
زمانی که از موبایل خود استفاده نمی کنید ، مخصوصا شب ها، آن را روی حالت پرواز قرار دهید. قبل از خواب نیز گوشی همراه را داخل رختخواب نبرید.

جذب EMF:
از گارد های محافظتی وایفای و جاذب های EMF برای کاهش قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی استفاده کنید.

سپر محافظتی :
سپرهای محافظتی برای موبایل و لپ تاپ در دسترس هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

منبع: پزشکان بدون مرز
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین