پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ11006:16 - 1399/03/14

قتل جوان کرد به خاطر کرد بودن

سه نفر در آنکارا به یک جوان کرد ۲۰ ساله حمله کرده و او را کشته‌اند چون در پارک با دوستانش به موسیقی کردی گوش می‌کرده است.
کارگر آنلاین: سه نفر در آنکارا به یک جوان کرد ۲۰ ساله حمله کرده و او را کشته‌اند چون در پارک با دوستانش به موسیقی کردی گوش می‌کرده است. بر باریش جاکان در محله آلسانجاک، واقع در منطقه اتی مسکوت استان آنکارا و با ضربات چاقو به قتل رسیده و پلیس هر سه مهاجم را دستگیر کرده است. دوغان جاکان، پسرخاله مقتول گفته او هم قبلا به‌خاطر گوش کردن به موسیقی کردی مورد حمله قرار گرفته است.
 
تبعیض علیه کردها در ترکیه پدیدۀ جدیدی نیست. مردم ترکیه و دست کم کشورهای همسایه‌اش به یاد دارند که زمانی نه چندان دور زبان کردی، لباس کردی، موسیقی کردی و هر آنچه به کردها و کرد بودن ارتباط داشت، در ترکیه ممنوع بود و هر گونه اشاره به واژه یا مفهوم کرد، ضرب و شتم پلیس یا پیگرد قضایی به دنبال داشت. امروزه دیگر خبری از این ممنوعیت‌ها (به شدت گذشته) نیست، اما به شهادت سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌های بین‌المللی، تبعیض همچنان ادامه دارد و دامنۀ آن از حق حیات و آزادی، تا اقتصاد و خدمت‌رسانی، تا زبان و فرهنگ و حتی تا فوتبال گسترده است.
 
قتل یک جوان کرد به خاطر گوش کردن موسیقی کردی و دیگر خشونت‌های نژادپرستانه علیه کردهای ترکیه در حالی رخ می‌دهد که رجب طیب اردوغان چهار روز پیش به‌بهانه واکنش به اعتراضات مردم آمریکا به قتل جورج فلوید به‌دست پلیس آمریکا از «رویکرد نژادپرستانه و فاشیستی» در آمریکا انتقاد کرده بود.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین