پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:36 - 1399/03/14

چه کسانی بیمه بیکاری می‌گیرند؟

کارگر آنلاین: در حالی سازمان برنامه و بودجه از واریز بیمه بیکاری اسفندماه ۱۰۳ هزار نفر خبر داد که مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی اعلام کرد، مقرری بیمه بیکاری فروردین ماه از هفته آینده پرداخت می شود.

مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط زنده با شبکه خبر اعلام کرد: پرداخت مستمری بیمه بیکاری فروردین ماه امسال هم از هفته آینده شروع خواهد شد. وی گفت: این پرداخت برای بیکاری کارگران در سه ماه اسفند ۹۸، فروردین ۹۹ و اردیبهشت ۹۹ خواهد بود که به تدریج انجام خواهد شد.

به گفته وی، در اسفند ماه ۱۵۰ هزار نفر کارگر بیمه شده بیکار شماره حساب اعلام کردند و حساب آنها را به خزانه برای واریز مستمری بیمه بیکاری ابلاغ کردیم. همچنین برای بیکار شدگان فروردین هفته آینده اطلاعات آنها پالایش می‌شود و برای بیکاران اردیبهشت ماه نیز به زودی این کار انجام خواهد شد.

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: مقرری ‎بیمه بیکاری برای حدود ۱۰۳ هزار نفر از ثبت نام کنندگان اسفند ۱۳۹۸ به حساب مشمولان واریز شد و بخش دوم واریزی، پس از تأیید سازمان ‎تأمین اجتماعی و ارسال با فوریت پرداخت می‌شود.

شکوری گفت: از مبلغ ۵ هزار میلیارد تومانی که برای صندوق بیمه بیکاری در نظر گرفته شده بود تا کنون ۱۲۸۸ میلیارد تومان در مرحله اول تخصیص یافته که برای مقرری بیکاری اسفند و فروردین پرداخت می‌شود. مراحل بعدی این منابع نیز جذب می‌شود که با پالایش اطلاعات کارگران بیکار شده در آینده پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به اینکه چه کسانی مشمول مستمری بیمه بیکاری می‌شوند، گفت:‌ طبق قانون بیمه بیکاری فقط برای بیمه‌شدگان اجباری که دارای کارفرما بوده و اسامی آنها در لیست بیمه دی ماه ۹۸ موجود بوده که همراه با حق بیمه سه درصد از دستمزد بابت بیمه بیکاری دریافت می‌شود که برای اسفند ماه ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند که مشمول قانون کار بودند اما طبق قانون عوامل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه کسانی که ثبت‌نام می‌کنند باید بیمه‌پرداز فعال در دی ماه ۹۸ بوده باشند و اکنون نیز به عنوان بیکار قلمداد شوند و اسامی آنها در لیست بیمه کارفرمایان نباشد.

وی گفت: طبق قانون کار مصوب سال ۶۹ بیمه بیکاری به افرادی داده می‌شود که شاغل نباشند و در کنترل افراد ثبت‌نام شده عده‌ای از آنها در لیست بیمه کارفرمایان بودند که در نتیجه از شمول دریافت بیمه بیکاری خارج شده و در نهایت ۳۷۳ هزار نفر مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شدند و برای ۱۳۰ هزار نفر از متقاضیان بیمه بیکاری در حال حاضر لیست بیمه از طرف کارفرما ارسال شده است که این‌ها نمی‌توانند بیمه بیکاری بگیرند.

به گفته شکوری ، ۲۴۱ هزار نفر در مرحله اول برای اسفند ماه احصا شد که این افراد برای پرداخت بیمه بیکاری معرفی شدند و برای فروردین هم ۴۷۰هزار نفر برآورد متقاضی بیمه بیکاری و برای اردیبهشت امسال پیش‌بینی می‌شود ۵۵۰ هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری باشند که به زودی اسامی متقاضیان بیمه بیکاری در فروردین و اردیبهشت پالایش و نهایی می‌شود.

وی گفت:تمام کسب و کارهای کشور از سر گرفته شد و کسانی مشمول بیمه بیکاری می‌شوند که در سامانه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام کرده باشند. این سامانه در ۲۳ اسفند ۹۸ راه‌اندازی شد.به گفته وی، کسانی که در مراکز کاریابی‌ها ثبت‌نام کرده اطلاعات آنها باید در سامانه جامع روابط کار ثبت شود و این سامانه به عنوان مرجع شناخته می‌شود.

شکوری همچنین در پاسخ به اینکه برخی کارگران با وجود داشتن بیمه اما مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند گفت: بیمه‌شدگانی مانند رانندگان، کارگران ساختمانی که در واقع کارفرمایی ندارند و خویش‌فرما هستند طبق قانون مشمول بیمه بیکاری و صندوق بیمه بیکاری نمی‌شوند و بر اساس قانون باید رابطه مزدبگیری و کارگر و کارفرمایی حاکم باشد. برای بیمه‌شدگان خویش‌فرما ساز و کار دیگری در حوزه رفاهی وزارت کار در نظر گرفته خواهد شد که تسهیلاتی قرار شد برای آنها در نظر گرفته شود.
منبع: تسنیم

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین