پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:09 - 1399/03/15

چطور از شلی پوست بعد از لاغری خلاص شویم؟

کاهش وزن موفقیتی بزرگ در زندگی برخی افراد به حساب می‌آید اما از عوارض آن که معمولا به دنبال کاهش وزن سریع و بالا (حدود 20 تا 46 کیلوگرم) رخ می‌دهد افتادگی و شلی پوست است. در برخی از افراد با گذشت زمان، به دلیل قابلیت ارتجاعی پوست ممکن است پوست جمع شود اما برخی دیگر برای خلاصی از پوست اضافی به عمل جراحی نیاز دارند. در این مقاله در رابطه با شلی پوست بعد از لاغری صحبت می کنیم.
کارگر آنلاین: عوامل متعددی بر کاهش خاصیت ارتجاعی پوست تاثیرگذارند. از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
سن: با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.
 
ژنتیک: ژن ها تعیین می‌کنند با پیر شدن شما، پوست چقدر استحکام خودش را می‌تواند حفظ کند؟
 
مقدار وزن کاهش یافته: وقتی مقدار زیادی از وزن خود را در مدت زمان کوتاهی با رژیم های سخت غذایی یا جراحی کاهش وزن کم می‌کنید، احتمال افتادگی پوست بیشتر می‌شود. تحمل وزن اضافی در طولانی مدت می‌تواند به پوست آسیب برساند. این امر باعث می‌شود که هنگام لاغر شدن، پوست سخت‌تر جمع شود.
 
 
قرار گرفتن در معرض آفتاب: قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می‌تواند به آن آسیب برساند.
 
تغذیه و مصرف آب: اگر از رژیمی متعادل پیروی نکنید و به اندازه کافی ویتامین ‌و مواد معدنی (به ویژه ویتامین‌هایC وE ) و رطوبت نرسانید، پوست سلامت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست خواهد داد.
 
سیگار کشیدن: این امر می‌تواند روند طبیعی پیری پوست را تسریع کند.
وقتی جوانید وزن کم کنید: پوست جوان‌تر خاصیت ارتجاعی بیشتری دارد و سریع‌تر به حالت اولیه خود برمی‌گردد اما پوست‌های مسن‌تر قدرت کشسانی خود را از دست داده و سریع‌تر شل و افتاده می‌شود.
 
به تدریج وزن کم کنید: گاه به همان سرعتی که وزن را پایین می‌آورید پوست قادر به جمع کردن خود نیست. افرادی که کاهش وزن‌های بالای 47 کیلو را تجربه می‌کنند هنگام رسیدن به وزن دلخواه خود معمولا دچار افتادگی یا شلی پوست می‌شوند.
 
از اضافه وزن طولانی مدت بپرهیزید: در طول افزایش وزن، پوست گسترش یافته و بزرگ‌تر شده به همین خاطر اگر در مدت طولانی اضافه وزن دارید، پس از کاهش وزن، پوست‌تان شلی و افتادگی بیشتری خواهد داشت زیرا پوست برخی از توانایی‌های از دست داده خود را برای جمع شدن از دست می‌دهد.
 
آیا می‌توان از شل شدن پوست جلوگیری کرد؟
 
بهترین راه برای جلوگیری از شل شدن پوست، کاهش وزن آهسته با هدف نیم تا یک کیلو در هفته است. کاهش وزن تدریجی به شما این امکان را می‌دهد تا ضمن از دست دادن چربی، عضلات را حفظ کنید. همچنین باعث می‌شود پوست فرصتی برای ترمیم و تنظیم خود بر اساس شرایط جدید پیدا کند.
 
از آنجا که همه ما متفاوت هستیم، پوست هر فرد پس از کاهش وزن واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهد. پوست برخی  افراد به سرعت به حالت اول برمی‌گردد، در حالی که ممکن است برخی دیگر از افراد برای خلاصی از پوست اضافی، نیاز به انجام عمل جراحی پیکر تراشی غیر تهاجمی (بادی کانتورینگ) دارند. این عمل جراحی بسیار گران و سنگین است و نیاز به زمان بهبودی طولانی دارد.
 
متخصصان جراحی پلاستیک توصیه می‌کنند حداقل یک سال پس از کاهش وزن صبر کنید تا وزن شما ثابت شود. می‌توانید به کمک ورزش و رژیم غذایی سالم به تدریج وزن کم کنید. یک برنامه‌ی منظم ورزشی شامل تمرینات هوازی و استقامتی می‌تواند در عین کاهش چربی به عضله‌سازی کمک کرده که این موضوع خود ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد و مانع از افتادگی شدید و شلی پوست بعد از لاغری می‌شود.
 
اگر با اضافه وزن زیادی مواجه هستید، ممکن است به محض رسیدن به وزن ایده‌آل، نگران مسئله افتادگی و شلی پوست باشید. کسانی که با رژیم غذایی یا با جراحی لاغری وزن زیادی را کم می‌کنند دچار افتادگی پوست و تحلیل عضلات می‌شوند. افتادگی و شلی پوست ناشی از کاهش وزن، به خودی خود از بین نمی‌رود، پس باید برای پیشگیری و درمان آن به فکر چاره باشید.
 
افتادگی پوست بیشتر در چه قسمت‌هایی از بدن اتفاق می‌افتد؟
افتادگی پوست در ناحیه‌ی پایین شکم شایع است گرچه پس از کاهش وزن‌های سریع، افتادگی و شلی پوست در ناحیه بازو، سینه‌ها، ران و باسن هم دیده می‌شود.
 
 
در واقع کاهش وزن سریع، رابطه مستقیمی با افتادگی و شلی پوست دارد. سعی کنید هر هفته بین یک تا نهایتا دو کیلوگرم وزن کم کنید تا پوست بدن فرصت جمع شدن را داشته باشد. کاهش وزن آهسته و پیوسته به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. هر چه سرعت کاهش وزن را بالا ببرید، احتمال بروز مشکلات پوستی بیشتر می‌شود. با کند کردن سرعت کاهش وزن نه تنها از افتادگی پوست پیشگیری می‌کنید بلکه به بافت‌های عضلانی نیز اجازه ماهیچه‌سازی خواهید داد.
 
چگونه می‌توان افتادگی پوست بعد از کاهش وزن را درمان کرد؟
اگر دچار افتادگی پوست شده‌اید یا شلی پوست هنگام فعالیت آزارتان می‌دهد و عرق سوز می‌شوید، می‌توانید گن بپوشید. گن‌ها در انواع مختلف ورزشی برای مردان و زنان وجود دارد همچنین می‌توانید از آن‌ها در زیر لباس‌هایتان برای تناسب اندام یا فرم‌دهی بهتر استفاده کنید .
 
اگر افتادگی پوست‌، دلیل عرق‌سوز یا عفونت‌های پوستی است، یعنی به عمل جراحی نیاز دارید. در این زمینه انواع عمل‌های جراحی وجود دارد. یکی از این روش‌ها لیفت بدن است که به کشیده شدن پوست در سراسر بدن کمک می‌کند. روش دیگر ابدومینوپلاستی است که این عمل جراحی فقط برای کشیده شدن پوست ناحیه شکم کاربرد دارد. لیفت ران نیز نوع دیگری از جراحی زیبایی است که برای ترمیم افتادگی پوست در اندام‌های تحتانی بدن انجام می‌شود.
 
توجه داشته باشید که عمل‌های جراحی زیبایی، عمل‌های سنگینی هستند و همانند سایر جراحی‌ها، بی‌عارضه نیستند. بیمه ها به‌ ندرت این نوع درمان‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین