پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:47 - 1399/03/15

۳ توصیه ساده برای مراقبت از چشم‌ها

کارگر آنلاین: صرف نظر از سن و سطح بینایی، مراقبت از چشم امری ضروری است که شامل نکات مختلفی از جمله معاینات منظم چشم توسط متخصص و اجتناب از غذاهایی خاص مانند دسرها و چربی‌های اشباع می‌شود.

روش‌های طبیعی زیادی برای مراقبت از چشم‌ها وجود دارد که وضعیت سلامت چشم‌ها را در شرایط مطلوبی نگه داشته و از ناراحتی چشم‌ها جلوگیری می‌کند.

استفاده از روش‌های طبیعی مراقبت از چشم انتخابی سالم و غیر تهاجمی برای حمایت از این عضو حیاتی و سلامت بینایی است. در ادامه چند روش طبیعی مراقبت از چشم‌ها به نقل از "فورآیز" آورده شده است:

- مصرف بیشتر خوراکی‌های دوستدار چشم:

ویتامین‌های مفید برای چشم‌ها از جمله آنتی اکسیدان‌ها در خوراکی‌های بسیاری موجود است. برخی تحقیقات حتی نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان‌ها با کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های خاص چشم مانند تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) وابسته به سن (AMD) می‌توانند از چشم‌ها و بینایی شما محافظت کنند.

خوارکی‌هایی مانند انواع بادام، انواع لوبیا، تخم مرغ، ماهی، کلم پیچ، پرتقال، اسفناج، توت فرنگی، سیب زمینی شیرین و غلات غنی از ویتامین برای محافظت از چشم‌ها بسیاری مفیدند. این خوراکی‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف از جمله لوتئین و زآگزانتین، انواع امگا ۳، ویتامین‌های C و E و روی هستند. همه این آنتی اکسیدان‌ها در محافظت از چشم‌ها نقش به سزایی دارند.

- پیاده‌روی:

برخی از ورزش‌ها علاوه بر فایده کلی که برای سلامت بدن شما دارند، فوایدی برای چشم‌ها و بینایی شما نیز به همراه دارند. پیاده‌روی از جمله ورزش‌هایی است که فواید زیادی برای سلامت چشم‌ها دارد.

در حین پیاده‌روی می‌توانید از فواید نور خورشید برای سلامتی نیز بهره‌مند شوید اما فراموش نکنید که حتماً عینک آفتابی محافظ UV داشته باشید تا میزان قرار گرفتن در معرض نور UV کاهش یابد. هم‌چنین بهتر است از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح و ۲ تا ۴ بعدازظهر از بیرون رفتن خودداری کنید.

طبق اعلام انجمن اپتومتریک آمریکا (AOA)، انجام میزان مناسبی از ورزش می‌تواند احتمال ابتلا به آب‌سیاه (گلوکوم) را بیش از ۴۰ درصد کاهش دهد. با توجه به اینکه آب‌سیاه یکی از بیماری‌های چشم متداول است که می‌تواند باعث کوری شود، رعایت این نکته ساده و طبیعی برای مراقبت از چشم ممکن است برای بینایی شما حیاتی باشد.

- کاهش مدت زمان استفاده از صفحات نمایش:

هنوز هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که ثابت کند استفاده مداوم از صفحات نمایش به چشم‌های شما آسیب می‌رساند اما استفاده زیاد از این صفحات می‌تواند احتمال ابتلا به سندرم بینایی رایانه (فشار چشم دیجیتال) را افزایش دهد.

در زمان استفاده از صفحات نمایش هر ۲۰ دقیقه استراحت ۲۰ ثانیه‌ای به چشم‌های خود دهید و با نگاه کردن به فاصله‌ای دور به چشمان خود استراحت داده و از علائم ناراحت کننده‌ای مانند تاری دید، خشکی چشم‌ها و خستگی چشم‌ها جلوگیری کنید.

هم‌چنین در نظر داشته باشید که در صورت داشتن عیوب انکساری چشم‌ها مانند آستیگماتیسم، دوربینی، نزدیک بینی یا پیرچشمی احتمال بروز این علائم در شما بیشتر است. در صورتی که هر گونه نشانه‌ای از نیاز به استفاده از عینک داشتید حتما با پزشک متخصص چشم مشورت کنید، چرا که استفاده از عینک‌های طبی بهترین راه حل برای جبران عیوب انکساری چشم‌هاست.

در ادامه نکات فوق به طور خلاصه برای حفظ سلامت چشم‌ها ذکر شده است:

- برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مصرف کنید.

- ورزش کردن را برنامه‌های خود اضافه کنید اما اگر قرار است بیرون از سالن‌های ورزشی ورزش کنید، حتماََ از عینک‌های جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید.

- در هنگام استفاده از رایانه و سایر دستگاه‌هایی با صفحات نمایشی هر ۲۰ دقیقه حداقل به مدت ۲۰ ثانیه به چشم‌های خود استراحت داده و به فاصله‌ای دور نگاه کنید تا چشم‌هایتان کمی آرام شود.

- هر سال معاینه کلی چشم‌های خود را نزد پزشک متخصص انجام دهید.

 

منبع: ایسنا
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین