پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:27 - 1399/03/16

بورس هفته آینده چه می‌شود؟

رئیس جمهور آمریکا در توییتی با تشکر از ایران گفته توافق با ایران امکان‌پذیر است. در حوزه اخبار داخلی نیز پیشنهاد مهمی چون در نظر گرفتن مزیت مالیاتی برای شرکت‌های جدید بورسی سال ۹۹ مطرح است. آیا این سیگنال‌های مثبت منجر به صعودی‌تر شدن روند بازار سهام خواهد شد؟
به گزارش کارگر آنلاین، در روزهای اخیر چند خبر مهم برای بازار سهام منتشر شده است.
 
روز جمعه ۱۶ خرداد ماه اعلام شد که مذاکرات ایران و امریکا درباره توافق برای آزادی زندانیان سیاسی دو طرف به تایید رسمی دو کشور رسیده است. ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم در توییتی دوباره با تشکر از ایران گفته توافق با ایران امکان‌پذیر است.
 
دونالد ترامپ در واکنش به آزادی مایکل وایت زندانی آمریکایی در ایران که در برابر آزادی مجید طاهری رخ داد در توئیتر اعلام کرده است: از زمان حضورم در کاخ سفید، بیش از ۴۰ گروگان و زندانی آمریکایی را به خانه آورده‌ایم. ممنونم ایران. این نشان داد که توافق ممکن است. برای رسیدن به توافق بزرگ تا بعد از انتخابات آمریکا منتظر نمانید. بسیار عالی است که مایکل به خانه بازگشته است. خیلی هیجان‌انگیز است. متشکرم ایران.
 
ترامپ با ادعای اینکه در انتخابات ریاست جمهوری آینده، پیروز می‌شود به ایران اعلام کرد به توافق بهتری دست خواهد یافت.
 
علاوه بر این، غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران از برنامه‌هایی برای تزریق سرمایه‌های خارجی در بورس خبر داده است.
 
در حوزه اخبار خارجی اخبار مربوط به نشست اوپک پلاس نیز مهم به نظر می‌رسد.
 
طبق گزارش ایرنا، انتظار می‌رود در نشست فردا درباره تمدید توافق اوپک پلاس برای ماه‌های آینده گفتگو شود.
 
کارشناسان بازار نفت معتقدند در صورتی که اعضای اوپک پلاس به توافقی برای تمدید کاهش تولید دست پیدا کنند،‌ می‌توان انتظار داشت تا قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه صعود کند. البته رشد قیمت نفت علاوه بر تمدید کاهش تولید به عوامل دیگری مانند بهبود تقاضا، حل مشکل کرونا و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز باز می‌گردد و تا زمانی که این ریسک‌ها در بازار وجود داشته باشد،‌ نمی‌توان انتظار جهش قیمت طلای سیاه را داشت.
 
اما اخبار داخلی مهم برای بازار سهام کدام خبرها بودند؟
 
رئیس جمهور به مانند چند وقت پیش، این بار هم تماس تلفنی با رئیس کل بانک مرکزی داشت.
 
رئیس جمهور، اقدام بانک مرکزی در آغاز عملیات بازار باز و عرضه اوراق خزانه و دولتی برای تامین کسری بودجه دولت از طریق نقدینگی بازار را تجربه موفقی توصیف کرد.
 
حسن روحانی همچنین بر تداوم انضباط مالی دولت و تأمین کسری مورد نیاز بودجه کشور از محل نقدینگی بازار به جای استقراض از بانک مرکزی تأکید کرد.
 
این سخنان رئیس جمهور نشان از تلاش دولت برای کنترل تورم یعنی یکی از محورهای اصلی رشد بازار سهام دارد که در صورت تحقق آن، احتمالا سرعت رشد شاخص بورس کمی نسبت به گذشته متفاوت شود.
 
علاوه بر این، روحانی در گفتگو با حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به دستوراتی که به مسئولان ذیربط از جمله رئیس بانک مرکزی در خصوص تامین منابع ارزی داده شده است، گفت: وزارت صمت باید تامین ارز لازم برای کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم و نیز مواد اولیه کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی در راستای تحقق رونق و جهش تولید را با جدیت پیگیری کند.
 
این سخن نیز اصرار دولت بر کاهش سرعت رشد قیمت‌ها را نشان می‌دهد.
 
ادامه عرضه سهام دولت به صورت صندوق‌های قابل معامله، پیشنهاد در نظر گرفتن مزیت مالیاتی برای شرکت‌های جدید بورسی در سال ۹۹ که احتمالا در جلسه سران سه قوه مطرح خواهد شد و  تخصیص یک میلیارد دلار وام ارزی به شرکت‌های خودروساز از دیگر اخبار مهمی بودند که احتمالا در روزهای آینده بتواند بر روند بازار سهام تاثیر مثبتی بگذارد.
 
بنابراین هرچند دولت به دنبال کاهش تورم است که احتمالا بتواند کمی از سرعت رشد شاخص بازار سهام کم کند اما تداوم سیاست‌های حمایتی دولت از سویی و سیگنال‌های مثبت در بین اخبار خارجی حاکی از خوش‌بینی احتمالی سهامداران به آینده بورس در هفته آینده است. با این سیگنال‌ها به نظر می‌رسد روند صعودی بورس که در هفته گذشته با بازدهی ۹ درصدی طی یک هفته کاری به ثبت رسید در هفته پیش‌رو ادامه یابد. مگر اینکه اتفاق جدید غیرقابل پیش‌بینی‌ای رخ دهد که نااطمینانی در بورس افزایش پیدا کند.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین