پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:01 - 1400/05/29

زیارت «آل یاسین» در جمعه‌های انتظار

روزجمعه را روز انتظار ظهور می‌نامند، زیرا منتظران حضرت «ولی عصر (عج)» در این روز انتظار ظهور را بیش از هر زمان دیگری دارند، در این روز به خواندن دعا‌ها و روایات مختلفی در خصوص ظهور «امام زمان (عج)» سفارش شده است.

«سید مهدی واعظ موسوی» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون دلیل ارزش و اهمیت روز جمعه، اظهار داشت: جمعه در دین اسلام به عنوان سید و آقای سایر روز‌های هفته نامگذاری شده و برتری ویژه‌ای نسبت به سایر روز‌ها دارد چراکه ظهور امام زمان (عج) در این روزه ذکر شده است.

وی در همین راستا مطرح کرد: از روز جمعه به عنوان روز بازگشت به خود یاد می‌شود روزی که انسان از تمام مشغله‌های روزمره فارغ شده و زمانی را برای خود قرار می‌دهد تا با عبادت بتواند جایگاه انسان متقی را بدست آورد، روزی که افراد به محاسبه راه و مسیر زندگی خود می‌پردازند و اصلاح در رفتار و کردار را در این روز مورد بررسی قرار می‌دهند.

واعظ موسوی با اشاره به اهمیت روز جمعه و نامگذاری آن به عنوان روز انتظار ابراز کرد: روز جمعه را روز انتظار ظهور می‌نامند، زیرا منتظران «حضرت، ولی عصر (عج)» در این روز انتظار ظهور را بیش از هر زمان دیگری دارند. در این روز به خواندن دعا‌ها و روایات مختلفی در خصوص ظهور «امام زمان (عج)» سفارش شده است.

وی به محتوای «دعای ندبه» اشاره و بیان کرد: خواندن «دعای ندبه» به عنوان یکی از دعا‌های روز جمعه در بسیاری از روایات سفارش شده و از جایگاه خاصی برخوردار است. دعای ندبه دعایی تاثیر گذار و یک متن عاشقانه است، یک منظومه عاشقی که چندین قسمت دارد. قسمت اول آیین نامه به خصوصیات خاص و انسان سازی اشاره دارد و ویژگی افراد متقی و منتظر را مطرح می‌کند که عبارتست از راضی بودن از خداوند و سپاس گفتن پرودگار، زهد و بی رغبتی و بی تفاوتی نسبت به دنیا را ذکر می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دعای ندبه به لیست عشاق عالم اشاره دارد و تک تک آنان را نام می‌برد عشاقی مانند حضرت نوح، حضرت عیسی و موسی (ع) و ... که از آنان در این دعا نام برده شده و ویژگی‌های آنان را بر می‌شمرد، دعای ندبه در ادبیات انتظار دعایی ویژه است و از جایگاه خاصی برخوردار است.

واعظ موسوی خاطرنشان کرد: زیارت‏‌های متعددی برای روز جمعه و انتظار «امام زمان (عج)» داریم، زیارت آل یاسین، دعای ندبه و صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی که برای اهل دعا و نیایش مورد تاکید علما و روایت است، این صلوات از حضرت «صاحب الزّمان (عج)» روایت شده که در مکّه بدست «ابو الحسن ضرّاب اصفهانى» رسیده است:

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ، وَ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِی الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ کُلِّ آفَةٍ، الْبَرِیءِ مِنْ کُلِّ عَیْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَیْهِ دِینُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْیَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ أَضِئْ نُورَهُ، وَ بَیِّضْ وَجْهَهُ، وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِیلَةَ وَ الْمَنْزِلَةَ وَ الْوَسِیلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِیعَةَ، وَ ابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً یَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ، وَ صَلِّ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ قَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ، وَ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، خدایا! بر محمّد درود فرست، آن سرور فرستادگان و پایان بخش پیامبران، و برهان پروردگار جهانیان، آن برگزیده خدا در عالم الست، انتخاب شده او در ملکوت، پاکیزه از هر آفت، بری از هر عیب، همان که از او آرزوی نجات برند، و امید شفاعت از او دارند، آن که دین خدا به او واگذار گشته، بار خدایا بنیادش را شرف بخش، و برهانش را بزرگ گردان، و حجّت او را پیروز کن، و پایه‌اش را برافراز، و نورش را برافروز و رویش را سپید کن، و فضلش عطا کن، و به او جایگاه و دست آویز و رتبه بلند عنایت کن، و او را در جایگاه ستوده‌ای که گذشتگان و آیندگان به آن رشک برند برانگیز، و بر علی امیر مؤمنان و وارث رسولان و پیشوای نیکان با چهره‌های درخشان و سرور اوصیاء و برهان پروردگار جهانیان درود فرست، و بر حسن بن علی پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان و برهان پروردگار جهانیان درود فرست! و بر حسین بن علی پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست.

وَ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلَى الْخَلَفِ الْهَادِی الْمَهْدِیِّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ؛ و بر علی بن الحسین پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست، و بر محمّد بن علی پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست، و بر جعفر بن محمّد پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست، و بر موسی بن جعفر پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست، و بر علی بن موسی پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست، و بر محمّد بن علی پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست، و بر علی بن محمّد پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست، و بر حسن بن علی پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست، و بر یادگار پیامبران و امامان، و هدایتگر هدایت یافته، پیشوای مؤمنان، و وارث رسولان، و برهان پروردگار جهانیان درود فرست.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَئِمَّةِ الْهَادِینَ، الْعُلَمَاءِ الصَّادِقِینَ، الْأَبْرَارِ الْمُتَّقِینَ، دَعَائِمِ دِینِکَ، وَ أَرْکَانِ تَوْحِیدِکَ، وَ تَرَاجِمَةِ وَحْیِکَ، وَ حُجَجِکَ عَلَى خَلْقِکَ، وَ خُلَفَائِکَ فِی أَرْضِکَ، الَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِکَ، وَ اصْطَفَیْتَهُمْ عَلَى عِبَادِکَ، وَ ارْتَضَیْتَهُمْ لِدِینِکَ، وَ خَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِکَ، وَ جَلَّلْتَهُمْ بِکَرَامَتِکَ، وَ غَشَّیْتَهُمْ بِرَحْمَتِکَ، وَ رَبَّیْتَهُمْ بِنِعْمَتِکَ، وَ غَذَّیْتَهُمْ بِحِکْمَتِکَ، وَ أَلْبَسْتَهُمْ نُورَکَ، وَ رَفَعْتَهُمْ فِی مَلَکُوتِکَ، وَ حَفَفْتَهُمْ بِمَلائِکَتِکَ، وَ شَرَّفْتَهُمْ بِنَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ.

بار خدایا! بر محمّد و خاندانش درود فرست، آن پیشوایان رهنما و عالمان راستگو، و نیکان پرهیزکار، آنان که ستون‌های دین تو، و پایه‌های توحیدت، و ترجمان وحیت، و حجّت‌های تو بر آفریده‌هایت، و جانشینان تو در زمینت هستند، هم آنان که برای خود اختیار کردی، و بر بندگانت برگزیدی، و برای دینت پسندیدی، و به شناخت خویش اختصاص دادی، و به کرامت خود بزرگی‌شان بخشیدی، و به رحمتت فرو گرفتی، و به نعمتت پروراندی، و به حکمتت به ایشان غذا دادی، و لباس نور بر اندامشان پوشاندی، و مقامشان را در ملکوتت بلند گردانیدی، و در پوشش و حمایت فرشتگانت درآوردی، و به پیامبرت که درود تو بر او و خاندانش باد ـ شرافتشان بخشیدی.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَیْهِمْ صَلاةً زَاکِیَةً نَامِیَةً کَثِیرَةً دَائِمَةً طَیِّبَةً، لا یُحِیطُ بِهَا إِلّا أَنْتَ، وَ لا یَسَعُهَا إِلّا عِلْمُکَ، وَ لا یُحْصِیهَا أَحَدٌ غَیْرُکَ، اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّکَ الْمُحْیِی سُنَّتَکَ، الْقَائِمِ بِأَمْرِکَ، الدَّاعِی إِلَیْکَ، الدَّلِیلِ عَلَیْکَ، حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ، وَ خَلِیفَتِکَ فِی أَرْضِکَ، وَ شَاهِدِکَ عَلَى عِبَادِکَ، اللَّهُمَّ أَعِزَّ نَصْرَهُ، وَ مُدَّ فِی عُمْرِهِ، وَ زَیِّنِ الْأَرْضَ بِطُولِ بَقَائِهِ، اَللّهُمَّ اکْفِهِ بَغْیَ الْحَاسِدِینَ، وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ الْکَائِدِینَ، وَ ازْجُرْ عَنْهُ إِرَادَةَ الظَّالِمِینَ، وَ خَلِّصْهُ مِنْ أَیْدِی الْجَبَّارِینَ.

خدایا! بر محمّد و خاندانش درود فرست، درودی پاکیزه، فزاینده، فراوان، پیوسته و خوشایند که جز تو به آن احاطه نیابد، و جز دانش تو آن را فرا نگیرد، و کسی جز تو شمارش را نداند، خدایا! درود فرست بر ولیت که حیات بخش راه و روشت، و بپادارنده فرمانت، و دعوت کننده به سویت، و رهنمای به هستی‌ات، و حجّت بر آفریدگان و جانشینت در زمین، و گواه تو بر بندگانت است، بار خدایا! یاری اش را اقتدار بخش، و عمرش را طولانی ساز، و زمین را به طول بقایش بیارای، بار خدایا! او را از ستم حسودان کفایت کن، و از گزند مکاران پناه ده، و اراده بیدادگران را از او بازدار، و از دست گردنکشانش رهایی بخش.

اَللّهُمَّ أَعْطِهِ فِی نَفْسِهِ وَ ذُرِّیَّتِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ رَعِیَّتِهِ وَ خَاصَّتِهِ وَ عَامَّتِهِ وَ عَدُوِّهِ وَ جَمِیعِ أَهْلِ الدُّنْیَا مَا تُقِرُّ بِهِ عَیْنَهُ، وَ تَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ، وَ بَلِّغْهُ أَفْضَلَ مَا أَمَّلَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ، إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ، اَللّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحَى [مُحِیَ]مِنْ دِینِکَ، وَ أَحْیِ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ کِتَابِکَ، وَ أَظْهِرْ بِهِ مَا غُیِّرَ مِنْ حُکْمِکَ، حَتَّى یَعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَى یَدَیْهِ غَضّاً جَدِیداً خَالِصاً مُخْلِصاً، لا شَکَّ فِیهِ وَ لا شُبْهَةَ مَعَهُ، وَ لا بَاطِلَ عِنْدَهُ، وَ لا بِدْعَةَ لَدَیْهِ، اَللّهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ کُلَّ ظُلْمَةٍ، وَ هُدَّ بِرُکْنِهِ کُلَّ بِدْعَةٍ، وَ اهْدِمْ بِعِزِّهِ کُلَّ ضَلالَةٍ، وَ اقْصِمْ بِهِ کُلَّ جَبَّارٍ، وَ أَخْمِدْ بِسَیْفِهِ کُلَّ نَارٍ، وَ أَهْلِکْ بِعَدْلِهِ جَوْرَ کُلِّ جَائِرٍ، وَ أَجْرِ حُکْمَهُ عَلَى کُلِّ حُکْمٍ، وَ أَذِلَّ بِسُلْطَانِهِ کُلَّ سُلْطَانٍ.

بار خدایا! به او عطا کن برای خودش و فرزندانش، و پیروانش و رعیتش، و خاصانش، و همه آنان که فرمانش برند، و دشمنانش، و همه اهل دنیا، آنچه که دیدگانش را به آن روشن کنی، و دلش را به آن شاد نمایی، و او را در دنیا و آخرت به برترین آرزوهایش برسان، به یقین تو بر هر چیز توانایی، بار خدایا! به دست او آنچه از دینت فراموش شده را تازه گردان، و آنچه از معانی کتابت تغییر یافته را زنده کن، و آنچه از احکامت دگرگون شده را آشکار ساز، تا دینت به وسیله او و به دست او شاداب، نوین، ناب و بی آلایش گردد، آنچنان که شکی در آن نبوده و شبهه‌ای با آن نباشد، و باطل و بدعتی همراه آن نماند، بار خدایا! هر ظلمتی را با نورش روشنی بخش، و با استواری‌اش هر بدعتی را ویران کن، و با پایداریش هر گمراهی را برطرف کن، و به دست او پشت هر گردنکشی را با پایداریش بشکن، و آتش هر آشوبی را با شمشیر او خاموش کن، و ستم هر ستمگری را با عدل او نابود ساز، و فرمانش را بر هر فرمانی چیره گردان، و هر سلطنتی را به سلطنتش خوار کن.

اَللّهُمَّ أَذِلَّ کُلَّ مَنْ نَاوَاهُ، وَ أَهْلِکْ کُلَّ مَنْ عَادَاهُ، وَ امْکُرْ بِمَنْ کَادَهُ، وَ اسْتَأْصِلْ مَنْ جَحَدَهُ حَقَّهُ، وَ اسْتَهَانَ بِأَمْرِهِ، وَ سَعَى فِی إِطْفَاءِ نُورِهِ، وَ أَرَادَ إِخْمَادَ ذِکْرِهِ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، وَ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى، وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، وَ الْحَسَنِ الرِّضَا، وَ الْحُسَیْنِ الْمُصَفَّى، وَ جَمِیعِ الْأَوْصِیَاءِ مَصَابِیحِ الدُّجَى، وَ أَعْلامِ الْهُدَى، وَ مَنَارِ التُّقَى، وَ الْعُرْوَةِ الْوُثْقَى، وَ الْحَبْلِ الْمَتِینِ، وَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِیمِ، وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّکَ وَ وُلاةِ عَهْدِکَ، وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ، وَ مُدَّ فِی أَعْمَارِهِمْ، وَ زِدْ فِی آجَالِهِمْ، وَ بَلِّغْهُمْ أَقْصَى آمَالِهِمْ دِیناً وَ دُنْیَاً وَ آخِرَةً، إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ.

بار خدایا! هرکه را که آهنگ او کند به ذلّت نشان، و هر که را با او دشمنی ورزد هلاک ساز، و مکر کن با هر که با او نیرنگ بازد، و هرکه حقش را انکار کند و فرمانش را سبک شمارد، و در خاموش کردن نورش بکوشد و فرونشاندن یادش را اراده نماید از بن برکن، خدایا! درود فرست بر محمّد مصطفی، و علی مرتضی، و فاطمه زهرا، و حسن خشنود از قضا، و حسین پاک گشته، و همه اوصیایی که چراغ‌های تاریکی، و نشانه‌های هدایت، و مشعل‌های فروزان تقوی، و دستاویز و رشته استوار و راه راست اند، و بر ولیت و زمامداران پای‌بند به عهدت که امامان از فرزندانش هستند درود فرست، و بر عمرشان بیفزا، و به طول حیاتشان فزونی بخش، و به نهایت آرزو‌های دینی و دنیوی و اخروی‌شان برسان که به یقین تو بر هر چیز توانایی.

منبع: میزان 

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین