پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:05 - 1399/03/22

دلار و سکه پنج‌شنبه را چگونه آغاز می‌کنند؟

در پنجمین روز هفته، قیمت دلار به سوی مرز ۱۸هزار تومانی خیز بلندی برداشت و سکه تمام بهار آزادی توانست از سطح ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عبور کند. روز چهارشنبه، شاخص ارزی ۱۵۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۱۷ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این قیمت بالاترین نرخ فروش دلار از مهرماه ۹۷ بود.
به گزارش کارگر آنلاین، مقاطعی از روز، برخی از معامله‌گران در معاملات فردایی نرخ فروش خود را ۱۸ هزار تومان اعلام کردند، ولی کسی حاضر به خرید نشد. مرز یاد شده برای بازار از اهمیت مقاومتی زیادی برخوردار است. در حالی که قیمت در معاملات عمده زیر مرز ۱۸ هزار تومانی باقی ماند، در معاملات خرد کمتر فردی حاضر بود زیر این مرز اقدام به فروش کند.
 
به‌طور کلی با توجه به افزایش روزهای اخیر، معامله‌گران در زمینه فروش ارز احتیاط بیشتری می‌کنند و به نظر می‌رسد تا زمانی که سیگنال‌هایی از تغییر جهت قیمت نبینند، به راحتی حاضر به تغییر موقعیت خود نباشند. دیروز نرخ حواله درهم بالای مرز ۵ هزار تومانی نوسان می‌کرد و یکی از عواملی بود که اعتماد افزایشی‌های بازار را بالاتر برده بود. در ساعات انتهایی روز قیمت دلار در معاملات عمده نیز ۱۸ هزار تومان شد و باید دید این اتفاق در روند ابتدای روز پنج‌شنبه نیز اثر خواهد گذاشت.
 
رشد قیمت دلار، زمینه‌ساز بالا رفتن خریدها در بازار سکه شد تا این فلز گرانبها یک روز افزایشی دیگر را نیز پشت سر بگذارد. دیروز سکه تمام بهار آزادی ۱۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۷ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان رسید.
 
طلای جهانی نیز در رشد روز گذشته به افزایش سکه کمک کرد. طلا تا ساعت ۴ بعدازظهر دیروز تا محدوده هزار و ۷۲۰ دلار رشد کرده بود. درواقع نه تنها از سمت بازارهای جهانی روی سکه فشاری نبود که به‌صورت عامل محرکی نیز عمل می‌کرد.
 
با این حال، عامل اصلی که به افزایش بهای سکه کمک می‌کرد، رشد دلار بود و روند روزهای آتی فلز گرانبهای داخلی بیشتر به رشد بهای دلار بستگی دارد. به گفته فعالان، در روزهای اخیر هیجان در بازار سکه به اندازه هفته‌های قبل نیست ولی قیمت به واسطه رشد دلار توانسته است از کف ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی فاصله بگیرد. جرقه این رشد از آن روزی خورد که دلار در واکنش به تحریم‌های آمریکا در مورد کشتیرانی سیر صعودی گرفت و سکه را همراه خود کرد. با این حال، اکنون سوال مهم این است که پس از دو روز رشد متوالی و رسیدن به مرزهای حساس مقاومتی، هیجان و جو هیجانی نوسان‌گیران خالی خواهد شد یا با موج جدید افزایش قیمت رو‌به‌رو خواهیم شد.
 
در شرایط کنونی مهم‌ترین عاملی که می‌تواند از رشد قیمت دلار حمایت کند، ماندن نرخ حواله درهم بالای مرز ۵ هزار تومانی است. زمانی که نرخ حواله درهم بالای مرز یاد شده باشد، ارزش دلار در بازار داخلی حداقل می‌تواند بالای مرز ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومانی قرار بگیرد. اینکه این اتفاق در بازار داخلی رخ نداده است، به نوعی نشان‌دهنده ضعف سمت تقاضاست؛ هر چند که مشخص نیست در صورت ادامه رشد، تقاضا قوی‌تر نشود.
 
در کنار این، در صورتی که سمت عرضه تقویت شود، احتمال افت قیمت وجود دارد. روز گذشته، صرافی‌های منتخب بازارساز سعی کردند با بالا آوردن قیمت کمی خود را به قیمت بازار نزدیک کنند و از این طریق کمی مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار شوند. دیروز قیمت دلار بر تابلوی صرافی ملی ۱۷ هزار و ۲۵۰ تومان بود که ۳۲۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. با این حال، این قیمت همچنان حدود ۷۰۰ تومان با بازار آزاد فاصله داشت. در سامانه نیما نیز دیروز قیمتی برای دلار اعلام نشد.
 
در روزهای گذشته رئیس کل بانک مرکزی تلویحا اعلام کرده بود که بازار ارز بار دیگر در کنترل بازارساز قرار گرفته است ولی پس از خبر اعلام تحریم کشتیرانی ایران توسط آمریکا، هیجان تا حدی به معاملات بازگشت. این در حالی بود که پیش از این خبر قیمت در جهت نزولی عمدتا حرکت می‌کرد و انتظارات برای بازگشت دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی افزایش یافته بود. در روزی که دلار افزایشی بود، یورو نیز توانست خود را بالای مرز ۲۰ هزار تومانی تثبیت کند.
 
منبع: دنیای اقتصاد
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین