پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:55 - 1399/03/27

قصه دولتی‌هایی که هیچگاه بازنشسته نمی‌شوند

روز گذشته بود که رئیس جمهور، شهیندخت مولاوردی را که به دلیل بازنشستگی از دولت رفته بود، بار دیگر به کابینه برگرداند.

به گزارش کارگرآنلاین، روز گذشته بود  که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در حکمی خانم‌ها، اشرف بروجردی و شهیندخت مولاوردی را به مدت ۳ سال به عنوان "نماینده رئیس جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده" منصوب کرد.

این در حالی است که مولاوردی در سوم آذر سال ۹۷ در  راستای اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان، از دولت  خداحافظی کرد!

بازنشستگانی که باید بازنشسته شوند
قانون منع به‌ کارگیری بازنشستگان‌که در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۵ از طرف رئیس مجلس دهم جهت اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ‌شد، تصریح می‌کند که از تاریخ ابلاغ این قانون، به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ و تمامی دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است.

این قانون در حالی از اواسط آذر سال ۹۷ اجرا شد که بسیاری از مدیران دستگاه‌های دولتی پیش از آن و همزمان با اجرای این قانون تودیع و جانشینانشان منصوب شدند. این تغییرات به صورت عمده در همه  حوزه‌ها رخ داد و با حضور پرشمارتر مدیران بازنشسته مواجه بود که برخی از آنها با وجود گذشت بیش از هشت سال از دوره بازنشستگی‌شان رهسپار منزل شدند؛ اما اکنون که زمان چندانی از اجرای این قانون نمی‌گذرد، شماری از این مدیران که تودیع شده بودند و قاعدتاً نباید دوباره به پشت میزهای خدمت خود بنشینند، در حوزه‌های دیگر حکم گرفتند.

هرچند در تبصره ۲ این قانون راهی تعبیه‌ شده تا دستگاه‌های دولتی موضوع این قانون در صورت لزوم بتوانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره‌ وقت و ساعتی استفاده کنند، اما برای این امر شرایطی در نظر گرفته‌ شده است. حداکثر ساعات مجاز برای استفاده ازاین‌گونه بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک‌ سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.


قانونی که برای دستگاه‌های دولتی اجرایی نمی‌شود

«لاله افتخاری»، نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی طی گفت وگویی با رسانه‌ها احکام «مولاوردی» و «بروجردی» توسط رئیس جمهور را  سیاسی کاری خواند و می‌گوید که چرا که رئیس جمهور احکام دو نفر را به عنوان نماینده خود در این شورا امضا می‌کنند، اما حکم رئیس شورا را به رسمیت نمی‌شناسد. البته این اولین و آخرین انتصاب دوباره افراد بازنشسته در دولت نبوده، چرا که قبل از انتصاب دوباره خانم مولاوردی، حسین الحسینی بازنشسته دیگر در آموزش و پرورش به عنوان مسئول برنامه شبکه شاد این وزارتخانه در حال خدمت است! شاید بتوان با فرض «ضرورت نیاز به استفاده از تجربیات مدیران اسبق»، حضور الحسینی را تنها به‌عنوان مشاور گروهی از مدیران جوان، پرانرژی، کار بلد و آشنا با اقتضائات دنیای الکترونیک و روحیات و نیاز‌های نوجوانان که مخاطبان شبکه شاد هستند، پذیرفت و نه به‌عنوان بازنشسته‌ای که پس از تجربه ناتمام و ناکامل موسسه آموزش از راه دور حالا مسئول برنامه شاد شده است.

حسن روحانی در جلسه روز بیست و سوم آبان سال قبل هیئت دولت، با اشاره به اینکه مسأله جنسیت نباید برای شایسته سالاری مانع شود، می‌گوید که اگر خانمی شایستگی برای مدیریت و یا مسئولیت در بخشی دارد و شایستگی‌اش بیشتر از مردی است که در همان سنخ مورد نظر ماست، مرد بودن نباید مانع مدیریت زنان شایسته جامعه ما شود.

رئیس جمهور بیان کرد که اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان توسط مجلس مقداری برای ما سخت بود، اما جزء قوانینی بود که وقتی به دست من رسید، همان لحظه آن را برای اجرا ابلاغ کردم. به هر حال جوان‌ها باید بیایند و مدیریت‌ها را به عهده بگیرند. نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند و لیاقت‌های بسیار خوبی دارند.



او در ادامه یادآور شد که در هیئت وزیران هم هر کجا از نیروی جوان‌تر استفاده کرده‌ایم، نه تنها پشیمان نشده‌ایم، بلکه راضی و خشنود هستیم؛ البته گاهی که تجربه و سابقه در شرایطی مورد نیاز باشد، مدیران بازنشسته باید مدیران جوان را سر کار بیاورند یعنی معاونان و مشاورانی که معرفی می‌کنند از نسل جوان باشند و از آنها استفاده کنیم.

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور معتقد است که «اجرای سخت گیرانه قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌تواند فرصت استثنایی برای جوانتر شدن سن مدیریت اداری در کشور باشد، اما باید مراقب بود که جایگزین‌ها هم سختگیرانه انتخاب شوند تا در کنار کاهش سن شاهد افزایش کارآمدی هم باشیم.»


کلام آخر!

اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان به طور طبیعی برای همه مشمولان این قانون لازم الاجرا است؛ اما در این میان به نظر می‌رسد خدمتگزاران دولتی خود را معاف از اجرای این قانون می‌دانند! دولتی‌هایی که خود باید الگوی رعایت اجرای این قانون باشند، اما حالا اجرای این قانون برای آنها گویی بی‌اهمیت شده است. مردم انتظار دارند تا قوانینی که توسط دولت و مجلس برای پیشرفت هر چه بهتر جامعه وضع می‌شود، برای همگان یکسان اجرا شود.

انتظار می‌رود که نظارت هرچه بهتر به ورود و انتصاب افراد بازنشسته به دستگاه‌های اجرایی و دولتی صورت بگیرد تا میدان برای ورود جوانان باز شود و افراد کار بلد و بازنشسته هم طبق قوانین وضع شده، راه را به آنها نشان دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین