پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:47 - 1400/06/03

از فواید روغن بادام زمینی چه می دانید؟

کارگرآنلاین|بادام زمینی دانه بسیار مفید و سالمی است، دانه های بادام زمینی به اندازه یک وعده غذایی کامل به بدن انرژی می دهند.

روغن بادام زمینی دارای چربی های مونو سدیم MUFA و غیر اشباع شدهPUFA است که هر دو به طور گسترده ای برای نقش آنها در کاهش بیماری های قلبی مورد تحقیق قرار گرفته اند. شواهد خوبی وجود دارد که مصرف چربی های غیر اشباع می تواند برخی عوامل خطر  مبتلا شدن به بیماری قلبی را کاهش دهد. به عنوان مثال، سطح بالای کلسترول LDL و تری گلیسیرید در خون با خطر بیشتری از بیماری قلبی همراه است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که جایگزین کردن چربی اشباع شده با MUFA یا PUFA ممکن است سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش دهد. بررسی بزرگ توسط انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که کاهش مصرف چربی اشباع شده و افزایش مصرف چربی غیرمستقیم و چرب غیر اشباع می تواند خطر بیماری های قلبی را تا 30٪ کاهش دهد.

انواع مختلفی از روغن بادام زمینی وجود دارد. هر کدام با استفاده از تکنیک های مختلف ساخته می شوند:

روغن بادام زمینی تصفیه شده:
این نوع تصفیه شده و دئودروزه شده است و باعث از بین رفتن قسمت های آلرژی زای روغن می شود. به طور معمول برای افرادی که به بادام زمینی  آلرژی دارند بی خطر است. معمولاً توسط رستوران ها برای سرخ کردن غذاهایی مانند مرغ و سیب زمینی سرخ کرده استفاده می شود.

روغن بادام زمینی فشرده شده:
در این روش بادام زمینی خرد می شود تا روغن آن را بیرون بیاورد. این فرآیند با گرمای کم ، بیشتر از طعم طبیعی بادام زمینی و مواد مغذی بیشتری را حفظ می کند.

روغن بادام زمینی لذیذ:
که روغن مخصوص آن محسوب می شود ، این نوع تصفیه نشده و معمولاً بو داده می شود و به این روغن طعم عمیق تر و شدیدتری نسبت به روغن تصفیه شده می دهد. از این ماده برای طعم دادن به غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ شده استفاده می شود.

مخلوط روغن بادام زمینی:
روغن بادام زمینی غالباً با طعم مشابه اما روغن کمتری مثل روغن سویا مخلوط می شود. این نوع برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه تر است و معمولاً برای سرخ کردن مواد غذایی به صورت عمده به فروش می رسد.

روغن بادام زمینی به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد اما بیشتر در آشپزی های چینی ، آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی رایج است. در ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم محبوبیت بیشتری پیدا کرد که روغنهای دیگر به دلیل کمبود مواد غذایی کمیاب بودند.

این روغن نقطه دود بالایی برابر 437 (225 ) دارد و معمولاً برای سرخ کردن غذاها مورد استفاده قرار می گیرد .

دارای چربی های امگا 6
اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی غیر اشباع هستند. آنها یک اسید چرب ضروری هستند، به این معنی که شما باید آنها را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید، زیرا بدن شما نمی تواند آنها را ایجاد کند. در کنار اسیدهای چرب امگا 3 شناخته شده، اسیدهای چرب امگا 6 نقش مهمی در رشد و پیشرفت مناسب و همچنین عملکرد طبیعی مغز دارند. در حالی که امگا 3 به مبارزه با التهاب بدن کمک می کند که می تواند به تعدادی از بیماری های مزمن منجر شود، امگا 6 به نظر می رسد بیشتر طرفدار التهاب است.

گرچه هر دو این اسید های چرب ضروری برای سلامتی حیاتی هستند، رژیم های مدرن امروزه در اسیدهای چرب امگا 6 بسیار زیاد هستند. در واقع، رژیم غذایی معمولی آمریکا می تواند 14 تا 25 برابر اسیدهای چرب امگا 6 را نسبت به اسیدهای چرب امگا 3  داشته باشد.

سرشار از ویتامین E
یک قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی حاوی 11٪ از توصیه روزانه ویتامین E است. ویتامین E در واقع نام گروهی از ترکیبات محلول در چربی است که عملکردهای مهم بسیاری در بدن دارند. نقش اصلی ویتامین E عملکرد آنتی اکسیدان و محافظت از بدن در برابر مواد مضر به نام رادیکالهای آزاد است.

اگر تعداد رادیکالهای آزاد در بدن خیلی زیاد شود، می توانند باعث آسیب به سلولها شوند. آنها به بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی مرتبط بوده اند.

علاوه بر این ، ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند ، که بدن را از باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند.

روغن بادام زمینی ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد
مطالعات نشان داده اند که چربی های غیر اشباع ممکن است کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت را بهبود بخشد. مصرف هر چربی با کربوهیدرات باعث کاهش جذب قند در دستگاه گوارش می شود و منجر به افزایش قند خون می شود. با این حال، چربی های غیر اشباع و اشباع نشده، به ویژه، ممکن است نقش مهمی در کنترل قند خون داشته باشند.

محققان در بررسی 102 مطالعه بالینی که شامل 4220 بزرگسال بودند، محققان دریافتند که جایگزینی فقط 5 درصد مصرف چربی اشباع شده با چربی های غیر اشباع شده باعث کاهش قابل توجهی در میزان قند خون و HbA1c، نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون می شود.

علاوه بر این، جایگزین چربی اشباع شده با چربی های غیر اشباع، ترشح انسولین را در این افراد بهبود بخشید. انسولین به سلول ها کمک می کند تا گلوکز را جذب کند و قند خون خود را از بین ببرد. مطالعات حیوانی نیز نشان می دهد که روغن بادام زمینی قند خون را کنترل می کند. در یک مطالعه، موش های دیابتی با روغن بادام زمینی به میزان قابل توجهی در میزان قند خون و HbA1c کاهش یافتند. در مطالعه دیگری، موش های دیابتی با رژیم های غذایی حاوی روغن بادام زمینی دارای کاهش معنی داری در میزان قند خون بودند.

خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد
روغن بادام زمینی دارای چربی های اشباع نشده (MUFA) و (PUFA) است، که هر دو به صورت گسترده در کاهش بیماری های قلبی موثر است.شواهد خوبی وجود دارد که مصرف چربی های اشباع نشده می تواند برخی از عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی را کاهش دهد.

به عنوان مثال، مقادیر بالای کلسترول LDL و تری گلیسیرید در خون با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که جایگزینی چربی های اشباع با MUFA ها یا PUFA ها ممکن است سطح کلسترول LDL و هم تری گلیسیرید را کاهش دهد.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین