پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:51 - 1399/04/21

شرایط جدید پرداخت وام اجاره مسکن

کارگر آنلاین: مسئولان وزارت راه، جزئیات جدیدی از وام اجاره مسکن را بیان کردند که بر اساس آن، این وام به مستاجران واحدهای تا 75 متر در تهران و تا 90 متر در سایر شهرها پرداخت می شود. سبز بودن فرم «ج» متقاضی و احتمالاً اولویت دهک های پایین تر، نیز از دیگر شرایط خواهد بود.از نخستین اظهار نظر دولت درباره وام اجاره مسکن حدود 5 ماه می گذرد. محمد علی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد 5 بهمن ماه سال گذشته از طرح بانک مسکن در این زمینه خبر داد. با این حال، از آن روز تا کنون اطلاعات اندکی در خصوص این طرح بیان شده و جزئیات آن به طور دقیق مشخص نیست.

در جدیدترین اظهارنظرها، اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته است که بانک مرکزی در حال تجزیه و تحلیل نحوه پرداخت تسهیلات کمک هزینه ودیعه مسکن است و قرار شده بخشی از منابع 75 هزار میلیارد تومانی برای مبارزه با کرونا، برای کمک به مستاجران نیازمند در نظر گرفته شود. به گزارش تسنیم، وی خبر جدیدی از جزئیات این وام داد به این صورت که واحد مسکونی که در اختیار مستاجران قرار دارد، باید مطابق با الگوی مسکن باشد. یعنی حداکثر متراژ واحد مسکونی مستاجران تهرانی برای برخورداری از این تسهیلات 75، و در دیگر شهرهای کشور 90 متر مربع است. اسلامی از دیگر شروط پرداخت این تسهیلات را وجود قرارداد رسمی اجاره میان موجر و مستاجر ذکر کرد و افزود: این تسهیلات پس از نهایی‌شدن به‌عنوان کمک‌هزینه ودیعه مسکن از طریق شبکه بانکی در اختیار مالکان قرار می‌گیرد و مستاجران صرفاً کارمزد تسهیلات را پرداخت می‌کنند. در این حال، معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه توضیحات بیشتری را در برنامه تلویزیونی شبکه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمودزاده گفت: این تسهیلات به کسانی پرداخت می‌شود که بر اساس قانون سامان دهی و تولید مسکن، فرم «ج» آن ها سبز باشد به این معنی که از تسهیلات دولتی بخش مسکن استفاده نکرده باشند. بدین ترتیب می توان گفت این افراد در صورت اتکا به رویه های قبلی و اگر به واسطه وام اجاره مسکن، فرم «ج» آن ها سبز شود، بعداً امکان دریافت وام های یارانه ای وزارت راه را برای خرید مسکن نخواهند داشت.

محاسبه تغییرات اجاره بهای یک خانوار فرضی با وام اجاره مسکن
درخور ذکر است که طبق اظهارات دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد، این وام می تواند بخشی از فشار مالی به مستاجران را کاهش دهد. به گفته وی، هم اکنون نرخ تبدیل رهن به اجاره، بین ۳۰ تا ۳۶ درصد است؛ به این معنا که هر یک میلیون تومان، ۳۰ هزار تومان بوده و در مجموع یک سال، هر یک میلیون تومان برای مستأجران ۳۶۰ هزار تومان تمام می‌شود؛ پس اگر مستأجر وام ۱۸ درصد (هم) به صورت سالانه بگیرد، بهتر از پرداخت اجاره با نرخ ۳۶ درصد است. با توجه به اطلاعات دریافت شده تاکنون، اگر فرض کنیم که اجاره یک واحد مسکونی برای یک خانوار دهک متوسط به پایین، دو میلیون تومان باشد، می توان محاسبه کرد که این خانوار می تواند حدود 60 میلیون تومان قرض الحسنه (رهن) به همراه 200 هزار تومان اجاره به صاحبخانه بدهد. حال اگر با این فرض که 60 درصد از مبلغ رهن، یعنی 36 میلیون تومان به مستاجر وام یک ساله با نرخ سود 18 درصد داده شود، مبلغ سود این وام حدود ماهانه 300 هزار تومان خواهد شد. بدین ترتیب این فرد بدون داشتن هیچ ودیعه اولیه ای، تنها ماهی 500 هزار تومان اجاره خواهد داد. این در حالی است که در صورت پرداخت کامل اجاره ماهانه این فرد باید دو میلیون تومان می پرداخت.



 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین