پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:44 - 1399/04/24

افزایش قد با آمپول یا قرص؟

کارگر آنلاین: مدیر گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان اینکه مصرف قرص یا تزریق آمپول نمی‌تواند ظرفیت ژنتیکی قد را افزایش دهد، نسبت به عوارض چنین اقداماتی هشدار داد.

هادی روحانی، در مورد اینکه آیا با مصرف مواد دارویی به صورت قرص و یا تزریق از طریق آمپول می‌توان رشد قدی افراد و به ویژه کودکان و نوجوانان را منظور فعالیت در برخی رشته‌های ورزشی، افزایش دهد؟ اظهار کرد: رشد قدی در دوران کودکی از یک سن خاص آغاز و در یک سن مشخص دیگر پایان می‌یابد و تا زمانی که به اوج سرعت رشد نرسد نمی‌توانیم بگوییم که یک فرد از رشد قدی خود بازمانده است.

وی ادامه داد: یک سری دارو‌ها در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا اگر کودکی از نمودار رشد خود عقب افتاده است به رشد طبیعی برسد، اما به هیج وجه خانواده‌ها نباید نگران این مسئله باشند که کودک آن‌ها در سن خاصی از کودکان هم سن و سال خود کوتاه‌تر است.

مدیر گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان اینکه در دوران بزرگسالی صفحات رشد بسته می‌شود و رشد عرضی جایگزین رشد طولی می‌شود، گفت: هر فرد از یک ظرفیت ژنتیکی برخوردار است و تغییر قد و وزن در دامنه مشخصی برای وی صورت می‌گیرد و هیچ کس نمی‌تواند از ان ظرفیت فراتر برود.

روحانی ادامه داد: اگر کودک یا نوجوانی قصد داشته باشد که از قرص یا آمپول برای رشد قدی خود استفاده کند باید به او اعلام کرد که این اقدام صرفا ممکن است قد را زودتر از موعد به ظرفیت نهایی ژنتیکی قدی اش برساند؛ این بدین معناست که اگر فردی ظرفیت ژنتیکی قدی اش در ۱۸ سالگی تکمیل می‌شود با مصرف قرص یا تزریق آمپول ممکن است در ۱۶ سالگی به این رشد طولی برسد و امکان ندارد که از ظرفیت ژنتیکی خود حتی با استفاده از عوامل بیرونی عبور کند.

وی با هشدار نسبت به اینکه وارد کردن هورمون رشد از بیرون به بدن مضراتی به همراه دارد، تصریح کرد: این اقدام ممکن است منجر به نقص در سیستم بدنی افراد شده و هورمون رشد بدن را دچار اختلال کند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین