پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:39 - 1399/04/26

کارگران باید سهامدار هفت تپه شوند

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه شرکتی مانند هفت تپه در وهله اول باید به بخش‌های کوچک تری تقسیم شود، گفت: کارگران با اولویت ترین افراد برای سهامداری شرکت هستند.
به گزارش کارگر آنلاین ، روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، گفت: شرکت‌های بزرگ مانند هفت تپه چندین بخش متنوع از قبیل بخش‌های کشاورزی و بخش‌های صنعتی دارد و هر کدام از این بخش‌ها نیز به چند شرکت ختم می‌شود و به همین دلیل در مورد واگذاری شأن، گفته می‌شود که این شرکت‌های بزرگ چه در دولت و چه در بخش خصوصی نمی‌توانند به صورت کلی مدیریت شود.
 
وی ادامه داد: راه حل این است که این شرکت‌ها به بخش‌های اقتصادی سودآور کوچک تقسیم شوند به عنوان نمونه تبدیل به ۲۰ الی ۳۰ حلقه مختلف شوند سپس این حلقه‌ها به صورت جداگانه واگذاری شود.
 
کارگران با اولویت ترین افراد برای واگذاری سهام هستند
 
ایزدخواه با اشاره به مدل کارگر-مالکی در واگذاری شرکت‌ها، گفت: با اولویت ترین کسانی که می‌توان این بخش‌های کوچک شده شرکت را به آنها واگذار کرد کارگرانی هستند که در آن شرکت کار کرده‌اند، مهارت کسب کرده‌اند، آزمون و خطا کرده اند، بازار آن منطقه را شناخته‌اند و از لحاظ فنی بر روی تجهیزات و ماشین آلات کاملاً مسلط هستند. بنابراین خود کارگران برای مالکیت هر کدام از حلقه‌های تولید در اولویت هستند.
 
این نماینده مجلس گفت: سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا کارگر توان خرید سهام را دارد؟ و پاسخ این است که خیر، ندارد! اما همان طور که برای آن آقایی که مالک این شرکت می‌شود ۲۰ میلیارد تسهیلات دولتی اعطا می‌شود می‌توان به این واحدها و شرکت‌های تعاونی کوچک نیز تسهیلات‌دهی کرد. همچنین جذب سرمایه می‌تواند از طریق صندوق‌های غیردولتی صورت بگیرد.
 
۲۰ درصد سهام می‌تواند به کارآفرینان خلاق تعلق بگیرد
 
وی با بیان اینکه نمونه کارگر- مالکی در برخی از کشورهای دیگر دنیا مانند اسپانیا موفق بوده است، در پاسخ به این سوال که آیا کارگر قدرت مدیریت سودمند شرکت را دارد؟ گفت: برای حل این موضوع می‌توان ۸۰ درصد سهام را به کارگران و ۲۰ درصد دیگر را به کارآفرینی واگذار کرد که می‌تواند به عنوان نمونه واحد الکل سازی را مدیریت کند. برای این ۲۰ درصد مزایده گذاشته شده و اهلیت‌سنجی صورت نگیرد اما اکثریت سهام با کارگران است.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین