پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:39 - 1399/04/30

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز دوشنبه 30 تیر

ارزش دارا یکم امروز دوشنبه 30 تیر با رشد 1.9 درصدی همراه بود و قیمت هر واحد آن به بیش از 25 هزار و 500 تومان رسید.
به گزارش کارگر آنلاین در پایان معاملات امروز بازار سرمایه  صندوق دارا یکم روند رو به رشد خود را ادامه داد و ارزش 200 واحد این صندوق با رشد 1.9 درصدی  به 5 میلیون و 189 هزار تومان رشد. البته معملات این صندوق امروز با نوسانات شدیدی رو به رو بود و سرانجام در نطقه  مثبت 1و9 درصد ایستاد.  این در حالی است که روز گذشته این صندوث رشد 10 درصدی را شاهد بود. با معاملات امروز قیمت هر واحد از صندوق دارا یکم به 25 هزار و 539 تومان رسید که هنوز با خداکثر قیمت آن از ابتدا  عرصه صندوق فاصله دارد.
 
معاملات امروز دارا یکم در حالی به پایان رسید که حجم معاملات انجام شده ۸ میلیون و ۲۹۶ هزار واحد بود که تقریبا ۴۸ درصد بیشتر از میانگین معاملات روزانه در یک ماه اخیر بود. در پایان معاملات امروز همچنین خالص ارزش دارایی (NAV) این صندوق ۳۰ هزار و ۳۶۳ تومان محاسبه شد که ۱۷ درصد بیشتر از قیمت پایانی امروز بود.
 
دارا دوم به زودی عرضه می شود
اولین صندوق (ETF) دولتی با نماد دارا یکم علیرغم اینکه با استقبال خوبی مواجه نشد اما رشد قابل توجهی تا این لحظه داشت تا جایی که گفته می شود معاملات دارا یکم بالاتر از ارزش ذاتی آن صورت می گیرد. پیش بینی می شود دارا دوم که شامل سهام خودروسازان و شرکت‌های تولیدکننده فلزات است و دارا سوم به‌عنوان صندوق سرمایه‌گذاری پالایشگاه‌ها حدود ۱۶۰ هزار میلیارد درآمد شناسایی شده نصیب دولت کند که این رقم می تواند ۹۰ درصد کسری بودجه امسال دولت راجبران کند. پیش بینی می شود ۵۲ میلیون نفر در خرید صندوق دارا دوم مشارکت داشته باشند که رقم قابل توجهی خواهد بود. در ادامه جزئیاتی از عرضه صندوق های etf بعدی را خواهید دید.
 
ارزش روز باقی‌مانده سهام دولت در ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران با احتساب ۲۰ درصد تخفیف، بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌‌شود.
 
در واگذاری صندوق دولتی دارا دوم که شامل صندوق های خودرویی و فلزی میباشد قرار است باقی مانده سهام دولت در سایپا، ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس در این مرحله برای همه مردم عرضه شود، که اگر به هر کد ملی ۲ میلیون تعلق بگیرد و با احتساب ۲۰ درصد تخفیف و اینکه تمامی سهام هابه فروش رود، طبق پیش بینی ها بیشتر از ۵۲ میلیون نفر باید در این طرح مشارکت داشته باشند.
 
 
۲۹/۵ میلیون نفر می توانند در خرید دارا سوم مشارکت داشته باشند
 
 
در حالی که بر اساس آخرین اظهارات سخنگوی دولت قرار بود واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس مربوط به باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌ها از اول تیر ماه آغاز شود، با رسیدن به نیمه تیرماه خبر موثقی از زمان آغاز پذیره‌نویسی این صندوق مخابره نشده است. این مرحله واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) شامل باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندرعباس و تهران می‌شود. طبق اعلام‌های اولیه خرید واحدهای صندوق مزبور نیز با همان ۲۰درصد تخفیف خواهد بود، البته شاید در این واگذاری نیز میزان تخفیف افزایش یابد.
 
در این میان بر اساس ارزش روز (یکشنبه ۱۵ تیر) سهام مذکور و با احتساب ۲۰ درصد تخفیف، خالص ارزش دارایی دولت در این چهار پالایشگاه ۵۹ هزار میلیارد تومان برآورد می‌‌شود که با توجه به تخصیص ۲ میلیون تومان به هر کد ملی، فروش تمامی سهام این گروه نیازمند مشارکت ۵/ ۲۹ میلیون نفری است.
 
 
زمان عرضه دارا دوم و دارا سوم
 
 
پیش بینی ها ازاین قرار است که سهام گروه خودرو وفلزی ها قبل از پالایشی ها عرضه شوند،  مدیر عامل شرکت بورس در جواب به این که دومین عرضه صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بازار بورس چه زمانی خواهد بود؟ اعلام کرد از آنجا که متولی صندوق‌های قابل معامله وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارتخانه‌های مربوط هستند، در هر زمانی که آنها اعلام آمادگی کنند بورس تهران هم اقدامات لازم را در جهت حضور آنها در بورس انجام می‌دهد. وی در ادامه افزود: طبق اطلاعات دریافتی، دومین صندوق قابله معامله که قرار است در بورس عرضه شود مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است.
 
 
 
در این میان با توجه به رشد حدود ۱۸۰ درصدی ارزش دارا یکم، به نظر می‌رسد دو صندوق پیش‌رو این بار با اقبال صاحبان نقدینگی روبه‌رو شوند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» اما از سهام باقی‌مانده دولت در گروه‌های مذکور نشان می‌دهد در صورت استقبال ۸/ ۴۰ میلیون کد ملی در مجموع دو عرضه پیش‌رو، دولت از این محل بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی خواهد کرد. به این ترتیب با توجه به گمانه‌های موجود از کسری بودجه ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی، سه صندوق مذکور می‌توانند بیش از ۹۴ درصد از این رقم را پوشش دهند.
 
 
رشد حدود ۱۸۰ درصدی دارا یکم باعث افزایش استقبال از دارا دوم و دارا سوم خواهد شد
 
 
«دارا یکم» تا پایان معاملات روز گذشته (یکشنبه ۱۴ تیر) با رشد حدود ۱۸۰ درصدی همراه شد که خود می‌تواند انگیزه‌ای مضاعف برای شرکت در پذیره‌نویسی دو صندوق باقی‌مانده باشد.
 
عباس معمارنژاد در این خصوص اظهار کرد: «دولت با هدف مردمی‌کردن اقتصاد، باقی‌مانده سهام خود در بانک‌ها، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها، فولاد و خودروسازی را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF به مردم واگذار می‌کند. چراکه اگر دولت قصد تامین کسری بودجه خود از طریق این واگذاری‌ها را داشت از روش‌های بلوکی با ۲۰ درصد افزایش قیمت مندرج در تابلوی بورس یا عرضه تدریجی در بازار سهام استفاده می‌کرد.»
 
در روزهای ابتدایی انتشار ریز ارقام بودجه سال ۹۹، رقم‌های گوناگونی بین ۵۵ تا بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به‌عنوان ارقام کسری بودجه مطرح شد. مرکز پژوهش‌ها در یک گزارش و طبق محاسباتی نشان داد که میزان کسری منابع حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان است و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کسری بودجه در سال جاری را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.
 
عرضه دارا دوم و دارا سوم راهی برای جبران کسری بودجه دولت تا ۹۴ درصد
 
 
بر این اساس با پذیرش هر ادعایی از پوشش کسری بودجه ۹۹ گرفته تا مردمی کردن اقتصاد، در صورت پرشدن سقف تقاضا برای دو صندوق باقی‌مانده (دارا دوم و دارا سوم) با تخفیف ۲۰ درصدی و البته با احتساب رقم اولیه فروش «دارایکم»، درآمدی بالغ بر ۱۶۳ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان از آن دولت می‌‌شود که البته نیازمند مشارکت ۴۰ میلیون و ۸۳۰ هزار نفر است. به هر حال درآمد مذکور حدود ۹۴ درصد از کسری بودجه ۹۹ (در صورت پذیرش رقم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان کسری) را پوشش می‌دهد.
 
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین