پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:48 - 1400/06/10

مراقب ترفند تبهکاران اسکیمری باشید

یکی از شگردهای کلاهبرداری برای سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی و برداشت غیرمجاز از موجودی حساب بانکی قربانیان، بهره‌گیری از دستگاه‌های اسکیمر برای جعل کارت‌های بانکی است و عموما سارقان در پوشش‌های مختلف اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

اغلب افراد خریدهای خود حتی خریدهای کم بهای خود را از طریق کارت‌های عابربانک انجام می‌دهند که این موضوع نشان از حضور چشمگیر این کارت‌ها در زندگی افراد دارد. برخی افراد از طریق اینترنت اقدام به خرید می‌کنند که با وجود آسایش و امنیت بالا، امکان سرقت اطلاعات و در نتیجه سرقت پول کاربر از طریق حملات فیشینگ و موارد مشابه وجود دارد.

علاوه بر این نوع سرقت یکسری سرقت ها به‌ صورت اسکیمینگ انجام می شود این نوع از سرقت‌ها از طریق عابربانک صورت می‌گیرند و شیوه کار بسیار ساده و البته حرفه‌ای است. در این نوع از سرقت، سارق یک بخش جدیدی را به عابربانک متصل می‌کند که تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد، یک قسمت جدید به بخش کارت‌خوان افزوده می‌شود. از طریق این بخش کاربری که کارت خود را وارد دستگاه می‌کند تا کارهای مورد نظر خود را انجام دهد، سارق می‌تواند تمام اطلاعات کارت را ذخیره کند که همان روش اسکیمر است.

اسکیمر ایده بسیار جالبی است و البته برای بانک‌ها نیز تهدید بزرگی محسوب می‌شود. اما نکته منفی ماجرا این است که در ایران نیز برخی از سارقان از این روش استفاده می‌کنند البته عابربانک تنها جایی نیست که سارقان می‌توانند از طریق اسکیمر وارد عمل شوند. کارت‌خوان های فروشگاهی نیز امکان نصب اسکیمر را دارند که در ایران نیز مواردی از این نوع سرقت کشف شده است. سرقت اسکیمینگ از طریق کارت‌خوان‌ها به این شکل است که سارق، اسکیمر را روی دستگاه نصب می‌کند و سپس فروشنده که کارت‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده، کارت مشتری را روی آن می‌کشد و سپس رمز نیز توسط فروشنده وارد می‌شود و به همین سادگی تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار می‌گیرد. برای پیشگیری از این موضوع حتما در حین خرید از طریق کارت‌خوان‌های فروشگاهی، خودتان رمز عبور را وارد کنید.

همچنین شهروندان در هنگام خرید از دوره‌ گردها و دستفروش‌ها باید مراقب باشند تا در دام کلاهبرداران اسکیمری گرفتار نشوند.  با توجه به اینکه دستفروشان می‌توانند محل کسب و کار خود را به راحتی تغییر دهند کلاهبرداران در قالب دستفروش دوره‌گرد با استفاده از اسکیمر اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی شهروندان کرده و حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند، برای پیشگیری از کلاهبرداری اسکیمری حین خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه‌های کارتخوان سیار از در اختیار گذاشتن رمز بانکی خود به دیگران و فروشنده‌ها خودداری کرده و خود اقدام به کشیدن کارت و وارد کردن رمز در دستگاه کارتخوان بانکی کنید.

شهروندان خریدهای خود را از فروشگاه‌های معتبر و ثابت انجام دهند و با انگیزه خرید با قیمت پایین‌تر و ارزان‌تر از دستفروش‌های سیار به هیچ وجه خرید نکنند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند، همچنین با توجه به افزایش سرقت‌ به‌ صورت اسکیمینگ، شهروندان انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب بانکی را شخصاً انجام دهند چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب شهروندان امکان‌پذیر نخواهد بود.

کارشناسان پلیس فتا به شهروندان توصیه می کنند در هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز، مراقب باشید دهانه ورودی کارت به دستگاه جانبی یا اسکیمر نصب نباشد و همچنین دقت کنید صفحه‌کلید دومی بر روی صفحه‌کلید اصلی جانمایی نشده و دوربین‌های اطراف تصاویر رمز شمارا در حین واردکردن ضبط نکنند.

در این گزارش به نمونه هایی از این نوع سرقت ها اشاره می شود:
انهدام باند اسکیمر ۱۰ میلیاردی در پوشش میوه فروشان دوره گرد

سرهنگ رسول جلیلیان رئیس پلیس فتا استان البرز گفت: با تلاش کارآگاهان این پلیس اعضای باند کلاهبردار اسکیمری که از شهروندان بیش از ۱۰ میلیارد ریال سرقت کرده بودند روانه زندان شدند.

وی در تشریح این خبر گفت: در پی وصـول یک فقره مرجوعه قضایی به این پلیس، مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی یکی از شهروندان، موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: با شروع تحقیقات، شاکی اظهار داشت در شرایطی که کارت ‌بانکی وی در اختیارش است و خرید اینترنتی هم انجام نمی‌دهد، مبالغی از حسابش به‌ صورت غیرمجاز سرقت شده است.

این مقام انتظامی ادامه داد: در همین راستا تیمی فنی از کارشناسان این پلیس تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند و متوجه شدند مالباخته چندی پیش از یک میوه فروش دوره گرد که در شهرستان اسلامشهر  فعالیت داشت، اقدام به خرید کرده است. ماموران با انجام تحقیقات گسترده پلیسی ابتدا هویت یکی از متهمان را شناسایی و سپس با زیر نظر قرار دادن او مشخص شد که نامبرده به همراه سه  نفر از همدستانش  یک دستگاه خودرو وانت بار میوه  را در مسیرهای  مختلف قرار داده و با این روش کارت بانکی  شهروندانی را  که اقدام به خرید کرده بودند با ترفندهای مختلف کپی و از حساب آنها برداشت های غیر مجاز انجام می دادند.

سرهنگ جلیلیان  ادامه داد: با اقدامات فنی و اطلاعاتی انجام شده مخفیگاه هر چهار نفر آنها در یک کارگاه کفاشی در شهر اسلامشهر شناسایی، پس از هماهنگی با مقام قضایی، متهمین جلب و تجهیزات رایانه ای و مخابراتی آنها و همچنین  ادوات جرم شامل یک لپ تاپ  و یک دستگاه  اسکیمر و یک گوشی هوشمند و تعداد ۱۰۰ کارت خام بانکی جمع آوری شد.

رئیس پلیس فتا البرزبه شهروندان توصیه کرد:  خریدهای خود را از فروشگاه‌های معتبر و ثابت انجام دهند و با انگیزه خرید با قیمت پایین‌تر و ارزان‌تر از دستفروش‌های سیار به هیچ وجه خرید نکنند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند، همچنین با توجه به افزایش سرقت‌ به‌ صورت اسکیمینگ، شهروندان انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب بانکی را شخصاً انجام دهند چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب شهروندان امکان‌پذیر نخواهد بود.
انهدام باند اسکیمری در پوشش دکه فلافل فروشی

رئیس پلیس فتا استان البرز همچنین از شناسایی و دستگیری سارقان اینترنتی که موفق شده بودند به روش اسکیمر بیش از ۱ میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کنند، خبر داد.

جلیلیان در خصوص جزئیات این خبر گفت: با وصول پرونده‌های متعددی مبنی بر اینکه از حساب بانکی شهروندان برداشت‌های غیرمجازی صورت گرفته است، موضوع با جدیت در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

وی ادامه داد: با انجام تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که شاکیان این پرونده جهت خرید به یک فلافل فروشی در یکی از مناطق مرکزی استان تهران مراجعه کرده بودند و مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: با اقدامات فنی و پلیسی صورت گرفته مخفیگاه یکی از متهمین در ساختمانی نیمه کاره در منطقه نیاوران تهران شناسایی شد که نامبرده به محض اطلاع از حضور مامورین متواری شد اما پس از گذشت چند ساعت در حالیکه قصد فرار به یکی از شهرستان های غربی کشور را داشت درحوالی میدان آزادی تهران دستگیر و اعضای دیگر باند که در دکه فلافل فروشی  مشغول به کار بودند در یک عملیات در دام پلیس گرفتار شدند.

سرهنگ جلیلیان بیان داشت: با انتقال متهمان به پلیس فتا، اعضای این باند به کپی از ۲۰ کارت بانکی در پوشش دکه فلافل فروشی  و کلاهبرداری یک میلیارد ریالی اعتراف  کردند و به منظور پیگیری سیر مراحل قانونی پرونده شان تحویل مراجع قضائی شد.
کلاهبردار اسکیمری بیش از ۹ میلیارد ریال در پوشش یک فروشنده سیار

رئیس پلیس فتا استان مازندران از شناسایی و دستگیری سارق اینترنتی که موفق شده بود به روش اسکیمر بیش از ۹ میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کند توسط پلیس فتا استان مازندران، خبر داد.

سرهنگ سامع خورشاد افزود:  در پی مراجعه تعدادی از هموطنان به مراجع قضائی و انتظامی استان مازندران مبنی بر برداشت غیرمجاز وجه از حساب آنان، موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت.  در تحقیقات اولیه ماموران مشخص شد، کارت‌های بانکی مال باختگان توسط کلاهبرداران به وسیله دستگاه اسکیمر کپی برداری شده و از این طریق به وجوه آن ها دسترسی پیدا کرده‌اند.

این مقام انتظامی ادامه داد: پس از بررسی های تخصصی مهندسین سایبری پلیس فتا پایتخت متهم شناسایی شده و هویت آن ها برای پلیس محرز شد و پس از تشریفات قضایی مجرم در یکی از شهرستان‌های حومه تهران در حال پولشویی وخرید دلار و طلاء دریکی از صرافی‌ها  دستگیر شد.

سرهنگ خورشاد بیان داشت: با انتقال متهم به پلیس فتا استان مازندران، این شیاد مجازی به جرم خود اعتراف کرده و به کپی کردن بیش از ۷۶ کارت عابر بانک در پوشش یک فروشنده سیار در نقاط مختلف کشور برداشت ۹۳ میلیارد ریال از این طریق اعتراف کردند. متهم با تکمیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.
دریافت پول نقد بعد از کارت به کارت، شگرد مجرمان سایبری است

سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه کرد: اگر افراد ناشناس تقاضای استفاده از خدمات بانکی به وسیله کارت بانکی شما را داشتند، به هیچ‌ وجه آن را نپذیرید.

وی با بیان اینکه شهروندان در هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانکی مراقب مجرمان سایبری باشند، اظهار داشت: مجرمان سایبری در کنار دستگاه‌های خودپرداز بانکی خود را مسافر نوروزی معرفی می کنند و با بیان اینکه نیاز به پول نقد دارند از شهروندان می‌خواهند که مبلغی را برای آنها کارت به کارت کرده و بعد آنها آن مبلغ را دریافت کرده و به آنها بدهند.

رجبی کارت‌هایی که مجرمان سایبری برای دیگران پول واریز کرده و وجه نقد دریافت می‌کنند کارت‌های اسکیمر شده‌ای است که مجرمان تلاش دارند با این ترفند رد پای مجرمانه خود را پاک کرده و دیگران را مقصر جلوه دهند.

وی از شهروندان خواست: به هیچ عنوان به درخواست واریز وجه به حساب و دریافت و تحویل آن به دیگران پاسخ مثبت ندهند.

سرهنگ رجبی یادآور شد: در صورتی که کارت کپی اسکیمر شده باشد، با توجه به واریز شدن به حساب بانکی‌تان، شما باید پاسخگو در مراجع قضایی باشید. لذا برای افراد ناشناس عملیات بانکی انجام ندهید.

این مقام انتظامی در خصوص شگردهای دیگر مجرمان سایبری گفت: مجرمان سایبری با حضور در کنار دستگاه‌های خودپرداز بانکی با بیان اینکه آنها نیازمند پول نقد برای عیدی دادن هستند و کارت بانکی به همراه ندارند از شهروندان می‌خواهند که از طریق گوشی پول به حساب آنها واریز کرده و آنها با کارت بانکی خود پول را برداشت و به آنها تحویل دهند.

وی افزود: این مجرمان سایبری با رسیدسازهای جعلی نصب شده بر روی گوشی‌های هوشمند و با این ترفند بدون واریز هیچگونه پولی به حساب شهروندان از آنها پول دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای افراد ناشناس خدمات بانکی ارائه ندهید و اگر کسی از شما چنین درخواستی داشت، حتما قبل از واریز وجه به حساب شما، مانده موجودی گرفته و بعد از واریز نیز دوبار مانده موجودی بگیرید که در صورت واریز وجه برای آنها پول دریافت کنید.

سرهنگ رجبی ادامه داد: سارقان کف زن نیز با پرسه زدن در اطراف دستگاه‌های خودپرداز از شما می‌خواهند برای آنها پول واریز کرده و وجه نقد آن را دریافت کنید که وجه پرداختی به شما کمتر از رقم واریزی شما خواهد بود.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه آگاهی‌بخشی و پیشگیری از وقوع جرائم در فضای مجازی از اولویت‌های پلیس فتا است، به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک یا تهدید توسط مجرمان اینترنتی، موضوع را در اولین فرصت به پلیس اطلاع دهند و به‌صورت مستمر برای مطالعه هشدارهای سایبری و مصونیت از شگردهای مجرمانه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

 

منبع: ایران آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین