پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:15 - 1399/05/17

کرونا با کفش‌ها هم می‌آید

کارگر آنلاین: کف کفش به علت تماس مکرر با زمین یا سایر سطوح آلوده می‌تواند به ویروس کرونا آلوده شود. این ویروس ممکن است بین سه تا پنج روز بر کف کفش باقی بماند.

به گزارش کارگر آنلاین، در مطالعه‌ای در بیمارستانی در ووهان چین مشخص شد که ویروس کرونای جدید می‌تواند روی کفش باقی بماند. کف کفش نیمی از کارمندان بخش درمانی آلوده به ویروس کرونا بود، ولی عفونی بودن آن هنوز مشخص نیست.
شستن کفش‌های قابل شست‌وشو توصیه شده است. علاوه بر این امکان انتقال آلودگی توسط کفش‌ها تنها در صورتی خواهد بود که پس از تماس دست با کفش‌ها، دست‌ها با دهان، بینی یا صورت تماس پیدا کنند. به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی توسط کفش‌ها راهکارهای زیر توصیه شده است.

کفش‌های آلوده را در فضایی خارج از محیط داخلی منزل نگهداری کنید.
در حد امکان از کفش‌های لاستیکی به دلیل اینکه به راحتی می‌توان آنها را با آب و صابون شست و ضدعفونی کرد استفاده کنید.
در صورت استفاده از دستمال‌های الکلی یا اسپری الکل حداقل 70 درصد، اجازه دهید تا الکل برای چند دقیقه روی کفش باقی بماند تا از ضدعفونی شدن آن اطمینان حاصل شود. در برخی منابع استفاده از دستمال برای ضدعفونی کردن به دلیل پخش بیشتر آلودگی توصیه نشده است. علاوه بر آن استفاده از سایر محلول های ضدعفونی کننده سطوح وایتکس (آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم) رقیق شده نیز ذکر شده است.
از مسواک‌های مستعمل یا ارزان قیمت که به محلول آغشته باشد می‌توانید برای ضدعفونی کردن ته کفش استفاده کنید.
در صورت امکان و با توجه به نوع کفش (قابل شست‌وشو باشد) برای شستن کفش‌ها از ماشین لباس‌شویی با آب گرم استفاده کنید.
دست‌های خود را بعد از لمس کفش‌ها به خوبی شسته و مرتب از ضد عفونی کننده روی سطوح جاکفشی استفاده کنید.تا حد امکان از پوشیدن کفش بند دار که مجبور به باز و بسته کردن مکرر آن‌ها و تماس دست با بند کفش هستید خودداری کنید.

با وجود انتقال ویروس تنها از طریق تماس دست با کفش و سپس لمس صورت، دهان یا بینی بوده و به طور کلی احتمال انتقال کم است، بهترین راهکار برای جلوگیری از گسترش آلودگی توسط کفش‌ها قرار دادن آنها در ورودی منزل است. در صورتی که کفش‌ها قابل شست‌وشو باشند، شستن آنها توصیه می‌شود و اگر قابل شست‌وشو نباشند، استفاده از الکل یا سایر محلول‌های ضدعفونی کننده با استفاده از وسایلی همچون مسواک برای تمیز کردن کف کفش توصیه شده است. شست‌وشوی دست‌ها پس از لمس کفش‌ها نباید فراموش شود.

 

منبع: صدا و سیما

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین