پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ10106:46 - 1399/05/18

۱۰ میوه مفید برای شیمی درمانی

میوه های مفید برای شیمی درمانی | عوارض شیمی درمانی | از گذشته مردم با بیماری هایی درگیر بودند که گاهی به دلیل نبود راه درمانی جان خود را از دست می دادند. پزشکی یکی از علم هایی است که روز به روز بر ارزش ان افزوده می شود. پزشکان در تلاش هستند که بهترین راه های درمانی را برای بیماری های ناعلاج به بیماران پیشنهاد کنند. با اینکه درمان بیماری می تواند موثر باشد اما گاهی عوارضی را به همراه دارد که پزشکان برای ان نیز راه حل پیدا می کنند.
کارگر آنلاین : یک خیریه سرطان اهداف و دستورالعمل‌های گوناگونی را در زمینه کمک به بیماران در دستور کار خود قرار می دهد تا بتواند منابع مالی دریافت شده از طریق کمک به خیریه را  به بهترین نحو هزینه کند.
 
 
 
یکی از فعالیت‌های مهمی که در دستور کار خیریه قرار دارد تامین مواد غذایی لازم برای ارتقاء سلامتی بیماران نیازمند است. در این راستا یکی از موادی که  خیریه خود را ملزم به تامین آن می داند میوه‌های مورد نیاز بدن در پروسه شیمی درمانی  می‌باشد. چرا که بدن بیمار در این پروسه فشار زیادی را از طریق دریافت داروهای شیمی درمانی تحمل می‌کند و قطعاً نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی برای گذر از این فشار وجود دارد.
 
 
 
بسیاری از بیماران  متاثر از هزینه کرد بالا در زمینه داروهای گران قیمت، چشم امیدشان به کمک‌های دریافتی از خیریه سرطانی است در نتیجه همه ما  تا حد امکان موظف به  تامین این نیازها هستیم.
 
 
 
نقش پزشکان در زندگی ما از گذشته تا به امروز بسیار برجسته است. به طوری که شاید اگر راه های درمانی کشف شده توسط پزشکان نبود ما در برابر بیماری ها کم می اوردیم و بسیار آسیب پذیر می شدیم. روز به روز و با افزایش بیماری ها در جهان ما به نقش مهم پزشکان بیشتر پی می بریم.
 
 
متاسفانه در دهه های اخیر شاهد شیوع سرطان در سراسر جهان هستیم که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می شود در این صورت باید شیوه ی  غذایی خود را تغییر دهند تا بتوانند عوارض شیمی درمانی را کاهش دهد و همچنین سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند تا دچار دیگر عفونت ها و بیماری ها نشوند.
 
 
ده میوه مفید برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار گرفتند کدام است؟
 
 
 
 بلوبری: بلوبری سرشار از فیبر، ویتامین C و منگنز است. بلوبری می تواند به تسکین مغز شیمیایی کمک کند. برخی از افراد در طی شیمی درمانی ممکن است دچار مشکلات حافظه و تمرکز شوند که بلوبری می ‌تواند به آنها کمک کند.
 
 
 
پرتغال: پرتقال جزء میوه هایی است که مواد مغذی چشمگیری دارد. یک پرتقال به اندازه متوسط می ‌تواند مصرف روزانه ی ویتامین C شما را تامین کند. این در حالی است که نیازهای مواد مغذی بدن را مانند فولات و پتاسیم را  نیز تامین می کند. ویتامین C نقش حیاتی در بدن دارد و می‌ تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند همچنین رشد و گسترش سلول‌های سرطانی را کاهش می‌ دهد.
 
 
 
 
 موز: موز یکی از میوه هایی است که می تواند روند درمان سرطان را بهبود بخشد. موز نه تنها دارای مواد مغذی مانند ویتامین B6 و منگنز است بلکه سرشار از ویتامین C نیز می باشد. موز دارای موادی به نام پکتین است که باعث می ‌شود رشد و گسترش سلول‌های سرطان روده بزرگ کاهش پیدا کند.
 
 
 
 
 سیب: سیب یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است و همچنین سرشار از مواد مغذی است. سیب دارای فیبر پتاسیم و ویتامینC  است که می تواند ریکاوری سرطان را تقویت بخشند. این میوه همچنین فعالیت دستگاه گوارش را نیز تقویت می کند. سیب عوارض جانبی شیمی درمانی را پیشگیری می کند و ویتامین C موجود در سیب به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می ‌کند که می‌ تواند سیستم ایمنی بیماران را تقویت کند.
 
 
 
 
 لیمو: لیمو میوه ای است که به دلیل مزه ترشی که دارد بسیار محبوب است و می ‌تواند اشتها آور نیز باشد. این میوه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. لیمو ها منبع خوبی برای پتاسیم، آهن و ویتامین B6 هستند. عصاره لیمو می ‌تواند رشد برخی از انواع سلول های سرطانی را پیشگیری کند. توصیه می شود که حتما میوه لیمو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
 
 
 
 
 انار: انار یک میوه بسیار خوشمزه و مقوی است. انار دارای ویتامین C و فیبر است و می‌ تواند منبع خوبی به عنوان ویتامین K، فولات و پتاسیم به حساب آید. مصرف انار می ‌تواند به بهبود حافظه و تمرکز که جزء عوارض ناشی از شیمی درمانی است کمک کند.
 
 
 
 
 توت: توت ها در درمان روش های سنتی برای سرطان مورد استفاده قرار می گرفته است. توت سرشار از ویتامین C  و آهن است که می تواند به کم خونی افرادی که به سرطان دچار هستند و تحت شیمی درمانی قرار گرفتند کمک کند.
 
 
 
 
 گلابی: گلابی سرشار از مواد مغذی،مس، فیبر، ویتامین C  و ویتامین K است. باید اضافه شود که مس در عملکرد سیستم ایمنی نقش بسیار اساسی دارد و می ‌تواند به درمان عفونت نیز کمک کند. گلابی خاصیت ضد سرطانی دارد.
 
 
 
تحقیقاتی که پزشکان انجام داده اند پی بردند که ۴۷۸ هزار نفر با مصرف سیب و گلابی توانستند خطر ابتلا به سرطان ریه را در خود کاهش دهند. آنتوسیانین های موجود در گلابی می تواند رشد و تشکیل تومور را در بدن کاهش دهد.
 
 
 
 
 توت فرنگی: توت فرنگی سرشار از ویتامین C، فولات، منگنز و پتاسیم است. توت فرنگی میوه ی نرمی است. کسانی که بر اثر شیمی درمانی دچار مشکلات بلع شده اند می توانند از این میوه به راحتی استفاده کنند و گزینه ی بسیار خوبی برای آنها است. تحقیقاتی بر روی موش ها نشان داده است که مصرف توت فرنگی باعث شده تا سلول های سرطانی پستان و رشد تومور در آنها نابود شود.
 
 
 
 
گیلاس: گیلاس حاوی ویتامین C،  پتاسیم و مس است. همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که می تواند برای سلامت انسان بسیار مفید باشد. مطالعات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس می ‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کند و از بین ببرد.
 
 
 
 
افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفتند علاوه بر مصرف میوه جات بالا باید رژیم غذای خاصی را دنبال کنند. شیوه ی زندگی این افراد با افراد عادی کمی متفاوت است. آن ها باید غذاها را با نکات خاصی مصرف کنند تا عوارض شیمی درمانی را افزایش ندهند.
 
 
 
 
 داروهای شیمی درمانی داروهای قوی هستند که از طریق مختلف و دخالت سیستم ساختمانی بدن رشد سلول‌های سرطانی را از بین می‌ برند. بنابراین طبیعی است که عملکرد سیستم ایمنی و دستگاه گوارش را مختل کنند و بر روی آن تاثیرات منفی بگذارد.
 
 
 
تغذیه در شیمی درمانی
 
 رژیم غذایی بیماران در دوران شیمی درمانی باید چگونه باشد؟
 
 
 
 بهترین وعده غذایی برای بیماران تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند صبحانه است. بهترین نان پیشنهادی برای این افراد نان تست سبوس دار و نان سنگک سبوس دار است چون نان لواش جوش شیرین بالایی دارد و برای آنها مفید نمی باشد.توصیه می شود که آقایان از نان لواش به صورت مکرر و روزانه استفاده نکنند. زیرا یکی از عواملی که می تواند سرطان را در آقایان افزایش دهد، استفاده از نان لواش است. زیرا در ایران در نان لواش آهن غنی سازی شده می ریزنند.
 
 
این افراد باید در مصرف نمک خود بسیار دقت کنند. بهتر است که ماهی و میوه های خام یا نشسته را مصرف نکنند و از مصرف شیر خام و محصولات تخم مرغی مانند سس مایونز نیز دوری کنند. توصیه می شود که از روغن زیتون در غذا استفاده بسیار زیادی کنند. زیرا روغن زیتون باعث می‌ شود که سطح کتون بدن افزایش پیدا کند و این به نفع بیمار است. چون باعث می شود که بدن از ذخایر چربی خود استفاده کند.
 
 
 
 
 غذاهایی مانند عدسی، لوبیا قرمز، بذر کتان، هویج، جعفری، نعناع و روغن کنجد و روغن سویا برای این بیماران توصیه نمی ‌شود. زیرا دارای منابع حاوی فیتواستروژن است. مصرف این غذاها یکبار در هفته مشکلی به وجود نمی آورد اما اگر به صورت مکرر و همیشگی باشد ممکن است برای بیمار مشکلاتی را به وجود می آورد.
 
 
 
 
بیمارانی که مبتلا به سرطان پستان هستند نباید از شیرین بیان استفاده کنند. گریپ فرود می تواند اثرات داروهای شیمی درمانی را دچار اختلال کند. به همین دلیل استفاده از این میوه در دوران شیمی درمانی توصیه نمی شود.
 
 
 
 
 افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند باید از مکمل های غذایی استفاده نکنند. فقط مجاز هستند که با تجویز دکتر از مکمل امگا ۳ استفاده کنند. این بیماران باید حجم غذای خود را کوچک مصرف کنند. میان وعده های خود را سبک در نظر بگیرند. آب زیاد بنوشند. در صورتی که نمی تواند آب خالی را به مقدار زیاد بنوشند بهتر است که آب را با آبلیموی تازه مخلوط کنند و این محلول را امتحان کنند.
 
 
 
 
 سخن پایانی :
 
 
 
 
سرطان جزء بیماری هایی است که در سراسر جهان در حال گسترش است و بسیاری از افراد در حال مبارزه با آن هستند. یکی از راه‌های درمان این بیمار شیمی درمانی است. در شیمی درمانی از داروهای بسیار قوی استفاده می ‌شود که می ‌تواند سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف کند.به همین دلیل بیماران باید از میوه ها و رژیم غذایی استفاده کنند که بتوانند به بدن خود ویتامین برساند و سیستم ایمنی خود را قوی کنند تا دچار دیگر بیماری ها نشوند.
 
 
 
 
 شیوه ی زندگی این بیماران کمی با افراد عادی فرق می کند. بنابراین باید بیشتر مراقب سلامت و تغذیه خود باشند. این بیماران دارای ممنوعیت غذایی نیز می باشند و نمی توانند همه ی غذاها را به هر میزان که می خواهند استفاده کنند. بیشتر توصیه می شود که وعده های غذایی خود را سبک انتخاب کنند.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین