پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:21 - 1399/05/18

سیستم ایمنی بدن خود را با سیاهدانه تقویت کنید

کارگر آنلاین: سـیاهدانـه بـا نـام علمـی Nigella sativa L گیـاهی دارویــی، دولپــه، علفــی و یکــساله و متعلــق بــه تیــره Ranunculaceae است کـه در غـرب آسیا و منطقه مدیترانـه رشـد مـی کند.

به گزارش کارگر آنلاین، بیش از دو هزار سال اسـت کـه از سیاهدانه به عنوان گیاه دارویی استفاده می شود. در سـال های اخیـر به روی سـیاهدانـه تحقیقات زیادی صورت گرفتـه اسـت . محققـان بـرای آن خواصی مانند شیرآوری، ضد نفـخ، مـسهل و ضـد انگـل، ضد مالاریا، ضد صرع، ضد ویروس، ضـد بـاکتری، ضـد تومور، مسکن و کاهش دهنده قند خون، شل کننده عضلات صاف و محرک ایمنی را ذکر کرده اند. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی، این گیاه را برای روغن دانه اش کشت می کنند.

خواص دارویی و موارد مصرف
 گیـاه سـیاه دانـه تاریخچه غنی طبـی و مـذهبی دارد و توسط مصری هـای باسـتان و پزشـکان یونـانی برای درمـان سـردرد، آسـم، آلـرژی، درد دنـدان و تقویت سیستم ایمنی و... مـورد اسـتفاده قـرار گرفتـه است. اثـرات آنتـی اکسـیدانی، ضـد التهـابی، آنتـی هیسـتامینی و تقویـت سیسـتم ایمنـی بـرای روغـن و عصاره سیاهدانه گزارش شده اسـت.

مطالعـات قبلـی اثرات فارماکولوژیک متعددی چون کاهش قند، چربی خون و فشارخون بالا، دفع کننده صـفرا و اسـید اوریک، محافظ بافت های کبد، کلیه و قلب و عـروق و اثـرات ضد میکروبی برای این گیاه گـزارش داده اند.

مغز به طور منحصر به فردی بـه اثـرات سیتوتوکسـیک رادیکال های آزاد اکسـیژن حسـاس است. تولیـد مقادیر زیاد محصولات فعال اکسیژن بـه ویـژه بعـد از برقراری مجدد جریان خون در ناحیه ایسـکمیک مغـز به غشاهای سلولی آسیب می زند. گـزارش شـده است که تجویز عوامل آنتـی اکسـیدان قبـل از ایجـاد ایسکمی موضعی مغـز در مطالعـات آزمایشـگاهی اثـر محافظتی در برابر آسیب ایسکمیک مغز ایجاد می کند. نظر به نقش تعیین کننده اسـترس اکسـید اتیو در پاتوفیزیولوژی سکته مغزی تصور می شود که تجـویز سیاهدانه بتواند اثرات محافظتی در برابر عوارض ایـن بیماری داشته باشد.

مطالعه اثرات عصاره هیدروالکلی ســیاهدانــه در مــرگ ســلول هــای عصــبی ناشــی از محرومیت از سرم و گلوگز حـاکی از افـزایش میـزان بقاء سلول هـا و اثـرات محـافظتی ایـن گیـاه بـود. همچنین تجویز روغـن سـیاه دانـه در مـدل ایسـکمی سراسری مغز میزان پراکسیداسیون چربـی را کـاهش داد.

 مطالعـــه دیگـــری نشـــان داده اســـت کـــه پیش درمانی با عصاره الکلی سیاهدانه به مـدت هفـت روز حجـم ضـایعه مغـزی را کـاهش داده و اخـتلالات حرکتی ناشی از ایسکمی را بهبود بخشید یافته ها نشان می دهد که روغن سیاه دانه می تواند اثرات محـافظتی در برابـر آسـیب ایسـکمیک مغـزی داشته باشد. درمان با روغن سیاه دانه ضمن کاهش حجم ضایعه مغزی سبب بهبود اختلالات حرکتی ناشی از ایسکمی می شـود و ادم مغزی ایجاد شده را تقلیل می دهد.

 

منبع: سیناپرس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین