پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:52 - 1400/06/14

بارداری سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر می‌کند؟

کارگر آنلاین/ بارداری از جهاتی باعث تقویت سیستم ایمنی و از جهاتی هم منجر به ضعف سیستم ایمنی می‌شود اما معمولاً هورمون پروژسترونی که در بارداری ایجاد می‌شود، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

با شروع کرونا و آسیب‌پذیر بودن افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، در برابر این بیماری توجه‌ها به سمت تقویت سیستم ایمنی جلب شد.  مرضیه شیوا؛ متخصص زنان و عضو هیات علمی موسسه رویان در پاسخ به این سوال که آیا بارداری به تنهایی می تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی در بدن مادران باردار شود، توضیح داد: بارداری از جهاتی باعث تقویت سیستم ایمنی و از جهاتی هم منجر به ضعف سیستم ایمنی می‌شود اما معمولاً هورمون پروژسترونی که در بارداری ایجاد می‌شود، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

او افزود: در کل می‌توان گفت خانم‌های باردار حتی در برابر کرونا مقاوم‌تر بودند.  ما با موضوع ابتلای بسیار مادران باردار و مواجه نبودیم اما همان تعداد کمی هم که مبتلا می‌شوند به این جهت که در بارداری سلول‌های مختلف بدن مادر و بیوشیمیایی خون تغییر می‌کند، ممکن است علائم شدیدتری نشان دهد اما تعداد زیادی هم بودند که به راحتی بیماری را پشت سر گذاشتند. در مورد مادران باردار مانند همه آدم‌ها است که شدت و ضعف بروز علائم کرونا در آن‌ها قابل پیش‌بینی نیست اما معمولاً خانم‌های باردار مقاوم‌تر نشان داده شدند و ابتلا شدید در آن‌ها کمتر بوده است. در کل نباید اجازه داد که مادران باردار بیمار شوند.

شیوا تاکید کرد: در تمام دنیا توصیه بر این است که در شرایط کرونا بهتر است اقدام به بارداری صورت نگیرد چون بسیاری از عوارض بیماری ناشناخته است. ما در حوزه ناباروری کار می‌کنیم اما زمانی که مادر پی سی آر مثبت کرونا دارد، جنین را نگه نمی‌داریم. چون ممکن است عوارضی روی جنین داشته باشد که ما هنوز از آن اطلاع نداشته باشیم. یا زمانی که pcr کرونا مرد مثبت است، از اسپرم او در درمان ناباروری استفاده نمی‌کنیم. به این جهت که ممکن است عوارض ناشناخته در کرونا باشد که علم هنوز از آن اطلاع ندارد.

منبع: طبنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین