پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:46 - 1399/05/21

گفتگوی کارگرآنلاین با عضو نظام پرستاری ارومیه درباره علت اعتراض روز گذشته پرستاران شرکتی:

علت اعتراض پرستاران اعلام شد

کارگر آنلاین: روز گذشته پرستاران چند شهر مختلف که اغلب نیروهایی با قرارداد کاری شرکتی با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بودند، مقابل استانداری شهرهایی همچون اراک، یزد، کرمان، خوزستان، مشهد، لرستان و ارومیه اعتراض کردند. علت اعتراض این پرستاران ریشه در مشکلات ایام کرونا و پیش از آن دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کارگر آنلاین، از وقتی نظام سلامت کشور دستخوش تحولاتی شد؛ طرح تحول سلامت به اجرا درآمد؛ تعرفه‌های پزشکی به صورت نجومی بالا رفت و تعداد پرستارانِ کارگر افزایش پیدا کرد. درک علت اعتراض روز گذشته را بدون نگاهی به پدیده پرستار-کارگر نمی‌توان بررسی کرد. پیش از سال ۹۳ در نظام سلامت کشور چنین پدیده‌ای وجود نداشته و از وقتی دانشگاه‌های علوم پزشکی به جای پرستاران شاغل ذیل قانون استخدام کشوری و لشگری، پای قانون کار را وسط کشیده‌اند، آنها نیز دچار مشکلات زیادی شده‌اند و از برخی مزایای دیگر پرستاران محروم مانده‌اند.

از این رو درباره علت اعتراض پرستاران با مسعود مجرد (عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه) گفتگو کردیم. او معتقد است که به دنبال شانتاژهای خبری فراوان راجع به قدردانی از پرستاران و کادر درمانی در رسانه‌های مختلف و از زبان مسئولین مختلف به ویژه با توجه به لایوهای متعدد اینستاگرامی آقای نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و ادعای پرداخت معوقات و تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای شاغل در مبارزه با این ویروس منحوس و بی‌نتیجه ماندن آن، دیروز به صورت همزمان و خودجوش در برخی از استان‌های کشور اعتراض کردند.

او می‌افزاید: نیروهای شرکتی در نوک پیکان مبارزه با این بیماری قرار دارند و بیشترین خدمات مراقبتی و درمانی را در کل بیمارستان‌های سطح کشور همین نیروهای شرکتی ارائه داده‌اند، به علت طولانی شدن عمل به وعده‌ها نگرانی داشتند.

مجرد خاطرنشان کرد: نه تنها هیچ تغییر مثبتی در روند کاری کادر درمانی رخ نداده است بلکه به مراتب فشار و استرس کاری نسبت به قبل از دوران مبارزه با کرونا بیشتر شده است و دولت علیرغم اخبار متعدد مبنی بر قدردانی از کادر درمانی و استخدام و پرداخت مطالبات و معوقات عملا هیچ اقدام قابل لمسی انجام نداده است.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه درباره علت اعتراضات پرستاران می‌گوید: یکی از دلایل عمده این حرکت اعتراض نسبت به عدم ثبات شغلی و معوقات یک ساله کارانه و اضافه کاری و فشار کاری و خستگی روحی و جسمی ناشی از ادامه یافتن این وضعیت بود.

او ادامه می‌دهد: لطفا مسئولین در وزارت بهداشت پاسخگو باشند که علت حضور شرکت‌های واسطه ای بین نیروهای ارائه‌دهنده خدمت و دانشگاه‌های علوم پزشکی چیست؟ آیا وزارت بهداشت نمی‌تواند بدون حضور این شرکت‌ها به صورت مستقیم با نیروی مورد نیاز قرارداد ببندد؟ آیا به کارگیری نیروهای مشاغل حاکمیتی به صورت شرکتی قانونی است؟

وی با اشاره به وعده‌های متعدد محمدباقر نوبخت در روزهای اخیر به پرستاران گفت: ما خواهش می‌کنیم اگر واقعا نمی‌توانند کاری برای پرستاران انجام دهد اینقدر در رسانه‌ها راجع به رفع مشکلات پرستاران سخن نگوید. ایشان حدودا ۵ ماه است مدام در رسانه‌های مختلف و از طریق تریبون‌های متفاوت اعلام می‌کند که معوقات پرستاران و کادر درمان پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: به هر حال پرستاران کشور تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به جامعه انجام می‌دهند و انتظار دارند که در شرایط ایمن‌تری کار کنند.

 

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین