پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:00 - 1399/05/22

کارگرآنلاین از آخرین اخبار حق مسکن گزارش می‌دهد:

آیا حق مسکن در فیش حقوقی مرداد می‌آید؟

کارگر آنلاین: یک عضو کارگری شورایعالی کار گفت: طبق آنچه به ما گفته شده افزایش حق مسکن در فیش حقوقی مرداد ماه کارگران قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری کارگر آنلاین، تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ با حواشی بسیاری همراه بود. نه تنها برخلاف روال دستمزد تا ابتدای فروردین ماه تعیین نشد و مذاکرات مزدی طولانی‌تر شد، بلکه در نهایت اعضای کارگری شورایعالی کار بعد از ساعت‌ها مذاکره مصوبه مزدی را که ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌داد، امضا نکردند. اعتراض و نارضایتی کارگران ادامه داشت تا اینکه محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تغییراتی در رقم دستمزد ۹۹ خبر داد. این وعده در درجه اول افزایش حق مسکن کارگران بود. بر این اساس با کاهش آیتم مزدی سنوات، پایه دستمزد از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافت و قرار بر این شد که ۲۰۰ هزار تومان به حق مسکن کارگران اضافه شود. اعضای شورایعالی کار مصوبه مزدی دوم را امضا کردند.

مرداد ماه رو به انتها می‌رود. دولت با اینکه بعد از نارضایتی‌های ایجاد شده، خودش پیشنهاد افزایش حق مسکن را داده بود، به وعده‌ها عمل نکرده است. آخرین خبرها حاکی از این است که مصوبه شورایعالی کار در خصوص حق مسکن در کمیسیون اقتصادی هیئت دولت  به تصویب رسید اما هنوز نیاز به طرح در جلسه دولت دارد.

 


کسری رشدیابنده دستمزد کارگران

طولانی شدن زمان تصویب افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹، نشان می‌دهد که دولت به وضوح قصد دارد، قیمتِ کالای کارگر را همان «کار» او است پایین بیاورد. چنانکه بارها فعالان کارگری اعلام کرده‌اند در اغلب صنایع نرخ دستمزد کارگران چیزی در حدود ۸ تا ۹ درصد هزینه‌های تولید است، این نرخ گرایش به کم شدن دارد و دولت‌ها در این راه همیشه به کارفرما کمک کرده‌اند.

از سویی وعده افزایش حق مسکن در عینحال وعده درمانی هم بود. در شرایطی که نیروی کار با وجود سبد معیشت خانوار ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی، ۲ میلیون و ۳۲۹ هزار تومان کسری در دستمزدش داشت، دولت با وعده افزایش ۲۰۰ هزار تومای نزدیک به ۵ ماه قیمت خودش را تحمیل کرد و بعد قائله را با ۲۲۰۰ هزار تومان افزایش مزد ختم می‌کند. این درحالی است که فاصله مزد کارگر با سبد معیشت هر ماه بیشتر می‌شود. در واقع در فرآیند کار و تولید، تنها نیروی کار است که دستمزدش را بر اساس رقم معیشت اسفند سال قبل حساب می‌کنند و این قیمت «به روز» نمی‌شود. درحالیکه در تولید، هم سود کارفرما به روز محاسبه می‌شود و هم ماشین‌آلات تولید و مواد خام با نرخ به روز شده و به اصلاح روزانه شامل افزایش قیمت دارند. این فقط نیروی کار است که قیمتش برای یکسال ثابت می‌ماند. این درحالی است که دولت با افزایش مجدد دستمزد در میانه سال، در سال‌های ۹۷ و ۹۸، مخالفت کرد. امسال نیز محمد شریعتمدری،وزیرکار در مورد اینکه آیا دستمزد کارگران در نیمه دوم سال بازنگری می‌شود یا خیر، گفت: امسال روند تصویب مزد طولانی شد و همین روال ادامه خواهد یافت. شورای عالی کار طبق قانون مکلف است سالیانه نسبت به افزایش آیتم‌های مختلف مزدی تصمیم بگیرد که این کار در سال۹۹ انجام شد.

البته افزایش مجدد دستمزد، وقتی که افزایش دستمزد ابتدای سال نزدیک به یک نیمه از سال را گرفت، بعید به نظر می‌رسد و احتمالاً با تعیین دستمزد سال بعد همزمانی پیدا کند!

 


حق مسکن پول ۳۰ کیلو سیب‌زمینی!

امروز درحالی صحبت از افزایش آیتم حق مسکن از ۱۰۰ به۲۰۰ هزار تومان می‌شود که این مبلغ معادل ۳۳ کیلو سیب‌زمینی است؛ نه مسکن. این آیتم به صورت کاملاً نمایشی در دستمزد کارگران گنجانده شده است. در سال ۷۷ مبلغ ۱۵۰ هزار تومان چیزی در حدود یک مترمربع از واحدهای مسکونی در تهران بود اما طی این ۲۱ سال قیمت‌ها به شدت رشد داشته است. بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در تیرماه ۹۹ توسط بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه پارسال به ترتیب ۱۰.۴ و ۵۶.۶ درصد افزایش داشته است. یعنی با مبلغ یک ماه حق مسکن امسال در صورت افزایش می‌توان یک درصد از یک متر واحد مسکونی در تهران را خریداری کرد. با اینحال یک پرسشی که کارگران می‌پرسند، این است که چه زمانی افزایش حق مسکن اعمال می‌شود. ناصر چمنی، عضو کارگری شورایعالی کار در گفتگو با کارگر آنلاین درباره زمان احتمالی تصویب حق مسکن در هیئت دولت می‌گوید: طی صحبتی که با وزارتخانه داشتم، احتمال بررسی افزایش ۲۰۰ هزار تومانی مولفه مزدی حق مسکن در اولین جلسه هفتگی هیئت دولت بسیار بالا است. به طور معمول مصوبات ابتدا در کمیسیون مربوطه دولت بررسی و سپس برای تصویب نهایی به هیئت دولت می‌رود. در حال حاضر کمیسیون اقتصادی مجلس این مسئله را تصویب و بررسی کرده به هیئت دولت فرستاده است.

وی افزود: طبق آنچه به ما گفته شده افزایش حق مسکن در فیش حقوقی مرداد ماه کارگران قابل مشاهده خواهد بود که البته باید ببینیم این وعده عملی می‌شود یا خیر. جلسات هیئت دولت به صورت هفتگی برگزار می‌شود و امیدواریم ۲۰۰ هزار تومان افزایش حق مسکن در مرداد ماه برای کارگران محقق شود.

 


حق مسکن از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

این عضو کارگری شورایعالی کار تاکید کرد: حتی در صورتیکه مصوبه حق مسکن به مرداد ماه نرسد و در شهریور ماه عملی شود، کارفرما موظف است که حق مسکن مرددا ماه را در فیش حقوقی شهریور ماه کارگران لحاظ کند. در واقع مصوبه شورایعالی کار در خصوص افزایش حق مسکن از مرداد ماه بوده و کارفرما باید مابه‌التفاوت آن را به کارگر پرداخت کند.

کارگران طی این مدت بارها از وعده‌ها شنیده‌اند. هنوز حق مسکن در کش و قوس افزایش است اما طی همین مدت نرخ سبد معیشت کارگران به ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. رقم نرخ سبد معیشت با معیارهای حداقلی توسط کمیته دستمزد شورایعالی کار در خرداد ماه محاسبه شده است و حداقل طی سه ماه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به آن افزوده شده است. کارگران مجبور هستند کالاهای گران‌تری بخرند اما چون قدرت خرید لازم را ندارند، کم کم تامین کالری مورد نیاز هر فرد به صورت روزانه کمتر می‌شود. آنها در معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرند و مرگ و میرشان افزایش پیدا می‌کند.

گزارش: مریم وحیدیان/ کارگر آنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین