پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:08 - 1399/05/29

دیابتی‌ها این سبزی‌ها را با احتیاط مصرف کنند

کارگر آنلاین: زهرا حسن زاده دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره کمک سبزی‌ها به سلامت بدن، اظهار کرد: سبزی‌ها منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، منیزیم، پتاسیم و آهن هستند که دریافت روزانه آن‌ها برای بدن ضروری است.

او ادامه داد: سبزی‌ها همچنین حاوی انواع فیبر‌ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و به حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: سبزی‌ها چگالی انرژی پایینی دارند، از این رو گنجاندن این گروه از موادغذایی در وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها خطر اضافه وزن و چاقی را کاهش می‌دهد.

زهرا حسن زاده بیان کرد: سبزی‌ها به دلیل اینکه منبع غنی از فیبر هستند، با کاهش جذب چربی‌ها در روده می‌توانند چربی خون و کلسترول خون را کاهش دهند.

او افزود: همچنین فیبر می‌تواند با کاهش سرعت جذب قند در روده، به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

محدودیت مصرف سبزی‌های حاوی نشاسته برای بیماران مبتلا به دیابت
زهرا حسن زاده تصریح کرد: افراد مبتلا به دیابت باید توجه داشته باشند سبزی‌های حاوی نشاسته مانند سیب زمینی، چغندر پخته، شلغم پخته، ذرت، نخود سبز، کدو حلوایی و هویج پخته را بر اساس نیاز روزانه خود مصرف کنند و در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنند.

او با بیان اینکه سبزی‌های مختلف به دلیل دارا بودن برخی مواد معدنی نظیر پتاسیم و منیزیم در کنترل فشارخون نقش موثری دارند، اظهار کرد: حضور آنتی اکسیدان‌ها در سبزی‌ها مانند کارتنوئیدها، فلاونوئیدها، ویتامین C و همچنین فولات و فیبر نیز به طور مؤثری از بروز انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: همچنین توصیه می‌شود از همه سبزی‌های رنگی در برنامه غذایی روزانه استفاده شود تا از اثرات آنتی اکسیدانی رنگدانه‌های غذایی بهره‌مند شویم.

توصیه‌های تغذیه‌ای با هدف افزایش مصرف سبزی‌ها
او با بیان اینکه سعی کنیم سبزی‌ها را در همه وعده‌های غذایی اضافه کنیم، ادامه داد: از سبزی‌هایی مانند خیار و گوجه فرنگی همراه با نان و پنیر در وعده صبحانه استفاده کنیم. همچنین تهیه املت با انواع سبزی‌ها مثل گوجه فرنگی و قارچ در وعده صبحانه مفیدی است.

زهرا حسن زاده تصریح کرد: با مصرف سبزی‌ها مانند خیار، گوجه فرنگی، گل کلم، کلم بروکلی و یا هویج در میان وعده می‌توان مصرف سبزی‌های روزانه را افزایش داد.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: توصیه می‌شود برنج و خوراک‌ها همراه با سبزی‌های پخته مانند هویج پخته، قارچ، فلفل دلمه‌ای و لوبیا سبز طبخ شود، همچنین می‌توان سبزی‌ها را به میزان کافی به انواع آش و سوپ اضافه کرد.

او بیان کرد: در صورتی که زمان کافی برای آماده سازی سالاد و سبزی خوردن نداریم، از کاهو، کلم برگ، کلم بروکلی، گل کلم و فلفل دلمه ای‌های رنگی به صورت خام همراه با غذا استفاده کنیم.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: توصیه می‌شود زمان پخت سبزی‌ها طولانی نباشد و با کمترین میزان آب طبخ شود. در انتها نیز آب سبزی که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است دور ریخته نشود.

او با بیان اینکه روش طبخ سبزی‌ها بهتر است به صورت کبابی، بخارپز یا آب پز باشد، افزود: از مصرف سبزی‌های سرخ کرده مانند سیب زمینی سرخ کرده، کدو یا بادمجان سرخ کرده و قارچ سرخ کرده اجتناب کنیم و در صورت لزوم سبزی‌ها در حد کمی تفت دادن حرارت ببینند.

زهرا حسن زاده گفت: می‌توان از آب گوجه فرنگی به عنوان مایع اصلی سوپ استفاده کرد و با اضافه کردن سبزی‌های برگی تازه و سایر مواد اولیه سوپ را تهیه کرد.

او با بیان اینکه هر فرد بزرگسال و سالم باید روانه ۳ تا ۵ واحد سبزی مصرف کند که شامل انواع سبزی‌های خام و پخته است، تصریح کرد: منظور از یک واحد سبزی، یک لیوان سبزی خام یا یک دوم لیوان سبزی پخته است.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: سبزی‌های نشاسته‌ای مانند ذرت پخته، نخود سبز، هویج پخته و سیب زمینی نیز مانند سایر سبزی‌ها منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها و موادمعدنی محسوب می‌شوند، اما به دلیل وجود ترکیبات نشاسته‌ای در این گروه از سبزی ها، باید در مصرف آن‌ها زیاده روی نشود.

او گفت: از دوران کودکی فرزندان خود را با طعم‌های مختلف سبزی‌ها آشنا کنیم تا به یک عادت غذایی تبدیل شود.

زهرا حسن زاده اظهار کرد: در صورتی که کودکان تمایلی به مصرف سبزی‌های پخته ندارند، سبزی‌های خام مانند خیار، هویج، گوجه فرنگی، کاهو، انواع کلم پیشنهاد می‌شود.

او ادامه داد: برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی روزانه کودک می‌توان سبزی را تزئین کنیم و به اشکال مختلف در اختیار کودک قرار دهیم یا از سبزی‌ها برای تزئین غذای کودک استفاده کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین