پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:42 - 1399/06/01

۵ محور اصلی تفحص از سازمان برنامه و بودجه

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ۵ محور اصلی تفحص از سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد و گفت: توزیع بودجه و عملیاتی مالی در این سازمان مبهم و پنهانی است.

احسان ارکانی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با جزئیات تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: طبق ماده ۲۱۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه کلید خورد و مراحل آن در حال انجام است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تاکنون نمایندگان مجلس با ده‌ها امضا از این طرح حمایت کرده‌اند،‌ بیان داشت: سالها است به اسم بودجه جداول شکلی تکراری تهیه و فقط اعداد آن کم و زیاد می‌شود. در حالی که بودجه یک فرآیند پیچیده است که نظام مالی ۸۰ میلیون نفر با آن درگیر می‌شود.

وی ادامه داد: باید پرسید بر اساس چه معیار، استاندارد و شاخصی به لحاظ جمعیتی مساحت، اقتصادی، توسعه‌ای و برنامه‌ای بودجه تعیین و تدوین می‌شود و برای آن بودجه تخصیص پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که چگونه شب ۲۹ اسفند تمام باقیمانده پول خزانه در عرض چند ساعت تخصیص می‌یابد و به حساب دستگاه واریز می‌شود، تصریح کرد: پرداخت‌ها صوری جذب شده و بعداً اسناد آن جابجا می‌شود.

وی به بندهای تحقیق و تفحص اشاره کرد و یادآور شد: نحوه تدوین استانداردها و شاخص های تهیه، تدوین، تخصیص و توزیع اعتبارات بودجه و همچنین نحوه تحصیل و توزیع منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه ها 2 محور اول هستند.

* منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها چطور استفاده می‌شوند؟

ارکانی به اجرای قانون هدفمند سازی یارانه در ۱۰ سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: هر سال در قالب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، حامل‌های انرژی بیش از ۱۰ یا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. پول آن به جیب دولت می‌رود و سازمان برنامه مدیریت می‌کند. سوال این است که این پول کجا و چگونه هزینه می‌شود؟ سهم مردم چقدر است؟ با وجود اینکه هر سال افزایش قیمت حامل‌ها داشتیم یارانه مردم ثابت بوده است .به اضافه اینکه بخشی از یارانه بگیران حذف شدند مردم حق دارند بدانند پولی که در قالب هدفمندسازی یارانه‌ها بوده چگونه مدیریت می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجس به سومین محور تحقیق و تفحص اشاره کرد و گفت: واگذاری اوراق و اسناد خزانه به پیمانکاران با چه معیاری انجام می‌شود. چهارمین محور علت عدم تشکیل کمیته تخصیص بودجه در سازمان برنامه و بودجه و پنجمین مورد بررسی وضعیت استخدام ها و موضوع منابع انسانی کشور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق است.

وی در پاسخ به این سوال که آقای نوبخت اخیرا عنوان کرده ۵.۴ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای بودجه ۹۸ برداشت شده است، عنوان کرد: یکی از اشکالات این است که رئیس سازمان برنامه و بودجه در جایگاهی نیست که نمایندگان بتوانند از آن سوال کرده و تذکر دهند و رئیس آن را استیضاح کنند. این سازمان تقریباً فارغ از نظارت بوده است. جدای از وزرا میتوان حتی به رئیس‌جمهور هم تذکر کتبی داد و از او سوال پرسید اما از سازمان برنامه و بودجه نمی‌شود.

* عملیات مالی بودجه نباید مبهم و پنهانی باشد

ارکانی تاکید کرد:‌ این سازمان در طول ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر بدون نظارت بوده و کار خود را می کرده است. اکنون برای آنها ثقیل است که کسی بخواهد از آنها تحقیق و تفحص کند. وقتی نظارت نباشد این می‌شود که هر تصمیم یا هر کاری می کنند. کسی خبر ندارد مبنای قانونی و حقوقی آن چیست. نتیجه چه می‌شود و چه کسی پاسخگو است؟

وی افزود: وقتی شعار شفاف‌سازی می‌دهیم و معتقدیم که مسئولان در اتاق شیشه‌ای باشند چگونه است که مهمترین مجموعه کشور که توزیع بودجه و عملیات مالی در آن اتفاق می‌افتد انقدر مبهم پنهانی و فارغ از دید و اطلاع مردم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در رابطه با انجام طرح‌های پژوهشی که معمولاً یک درصد بودجه دستگاه‌ها به آن تعلق می گیرد قبلاً در اختیار استانداری‌ها بود و پس از آن به سازمان برنامه و بودجه محول شد؛ در حال حاضر به آن نظارت نمی‌شود و برخی از این طرح‌ها را کارمندان سازمان به صورت مشترک انجام داده و مبالغ آن را توزیع می‌کنند که به خاطر نبود نظارت است.

منبع: الف
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین