پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:12 - 1400/06/20

ارتباط گرسنگی با صدای شکم

کارگر آنلاین/برخی مواقع در هنگام گرسنگی در شکم افراد صداهای عجیبی مانند قار و قور تولد می شود، دلیل اصلی صدای شکم در هنگام گرسنگی چیست؟

قاروقور کردن شکم که در زبان انگلیسی و پزشکی به آن onomatopoeia گفته می شود، صدایی است که به دلیل انقباضات ریتمیک در ماهیچه های شکم و معده اتفاق می افتد. سیستم گوارشی شما یک لوله تبدیل بزرگ دارد که از دهان تا مقعد کشیده شده است و اتفاقات بیولوژیکی متعددی در آن رخ می دهد. انتقال غذا از این لوله طولانی همراه با ایجاد امواج برای به وجود آوردن انقباضات ماهیچه اتفاق می افتد که با فواصل کوتاه رخ می دهند. این امواج حاصل از انقباضات ماهیچه شکم باعث ترکیب شدن و پیش بردن غذا، مایعات و مواد داخل سیستم گوارش همراه با یکدیگر می شود.

شاید این انقباضات خیلی با ضربان قلب شما متفاوت نباشند. نوسانات و ایجاد امواج در سلول های ماهیچه ای این ناحیه باعث می شوند تا یک الگوی ریتمیک در این انقباضات به وجود بیاید که در شکم در هر دقیقه 3 بار این ریتم الکتریکی اتفاق می افتد و در روده کوچک 12 بار در هر دقیقه رخ می دهد.

صدایی که از شکم و معده می شنوید، صدایی است که به دلیل ترکیب انقباضات ماهیچه ای و حرکت مواد غذایی و هول دادن آن ها اتفاق می افتد و به دلیل وجود هوا در این ناحیه، چنین صدا هایی ایجاد می شود.

قار و قور شکم
چرا وقتی گرسنه هستیم شکممان صدا می دهد؟

حال سوالی که پیش می آید این است که چرا وقتی گرسنه هستیم صدای قاروقور شکم بیشتر می شود؟ هنگامی که شکم و معده خالی باشد، تولید امواج انقباض ماهیچه های شکم شبیه به یک پاسخ واکنشی تحریک می شود، حتی اگر چیز زیادی داخل شکم و معده تان نباشد، باز هم ماهیچه ها سعی دارند که همان مقدار کم مواد غذایی را حرکت دهند.

در واقع با انجام این کار می خواهند همه محتوای داخل شکم را تا آخرین تکه ها خالی و تمیز کنند که شامل مخاط، هر گونه غذای باقیمانده، باکتری و غیره می شود. در واقع این روش بدن شما است که خودش را پاک سازی کند و مطمئن شود که هیچ غذایی یا هیچ ماده دیگری داخل شکم و معده تجمع پیدا نکرده است. به همین دلیل است که هنگام گرسنگی صدای قاروقور شکم را می شنوید.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین