پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:20 - 1399/06/02

آقازاده‌ها در بیت آیت‌الله

کتاب‌‌مجله «مناره» به معرفی فعالیت‌های فرهنگی مسجد و مدرسه میانچال و آیت‌الله شیخ رضا مدنی کاشانی(ره) پرداخته و الگویی مناسب برای انجام «گام دوم انقلاب» است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب‌مجله «مناره» یکی از کتاب‌هایی است که به معرفی و پاسداشت فعالیت‌های فرهنگی مسجد و مدرسه میانچال کاشان و آیت‌الله شیخ رضا مدنی کاشانی (ره) پرداخته است و به عنوان کتابی جذاب و ایده‌آفرین برای فعالان فرهنگی مساجد، روحانیون و مبلغان حوزوی، می‌تواند الگویی برای مساجد در «گام دوم انقلاب» باشد.

۳۱مرداد همزمان با ۲۱ آگوست میلادی به نام روز جهانی «مسجد» نامگذاری شده و به همین مناسبت، برنامه‌های مختلفی هم در طول هفته برگزار می‌شود. البته امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، مساجد هم مانند بسیاری دیگر از اماکن عمومی تعطیل و نیمه‌تعطیل شده‌اند.

به بهانه روز و هفته مساجد، سراغ کتابی رفتیم که سوژه و موضوعش، یک مسجد است؛ مسجدی گام دومی.

کتاب‌ مجله «مناره» یکی از  کتاب‌هایی است که به معرفی و پاسداشت فعالیت‌های فرهنگی مسجد و مدرسه میانچال کاشان و آیت‌الله شیخ رضا مدنی کاشانی (ره) پرداخته است و به عنوان کتابی جذاب و ایده‌آفرین برای فعالان فرهنگی مساجد، روحانیون و مبلغان حوزوی، می‌تواند الگویی برای مساجد در «گام دوم انقلاب» باشد.

این کتاب‌مجله که با همکاری دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کاشان و انتشارات «راه یار» عرضه شده، از ۶ بخش تشکیل شده. این کتاب با سالشمار رویدادهای مهم زندگی آیت‌الله مدنی کاشانی و پیام تسلیت رهبر انقلاب و آیت‌الله العظمی گلپایگانی (ره) آغاز می‌شود. آیت‌الله مدنی کاشانی از شاگردان مرحوم آیت‌الله حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) بوده و اولین کسی است توانسته از ایشان، اجازه اجتهاد دریافت کند.

متن این اجازه به این صورت است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. مراتب عالیه جناب معظم‌له مخفی نیست بحمدلله باقصی مرتبه فضل و کمال و اصل و برتبه اجتهاد نائل فله العمل بما استنبطه من الاحکام و یحرم علیه التقلید و لله دره و کثر بین الانام امثاله حرره الاحقر عبد الکریم الحائری.». آیت‌الله مدنی کاشانی، پس از بازگشت به شهر کاشان، در سال ۱۳۱۲ حوزه علمیه جدید این شهر را در مسجد و مدرسه علمیه میانچال تأسیس کرد که منشأ خدمات زیادی در این منطقه شد.

آیت‌الله مدنی کاشانی در سال ۱۳۵۲ با انتشار کتاب «کشف الحقایق» به طرح نظریه ولایت فقیه با عنوان لزوم متابعت حکّام از علما پرداخت. در طول سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ با نهضت اسلامی امام خمینی (ره) همراه و هماهنگ بود و نقش برجسته‌ای در مبارزات ستمشاهی در کاشان داشت. در سال ۱۳۵۵ در جلد سوم کتاب «براهین الحج»، به انتشار نظریه استدلالی ولایت فقیه پرداخت. در سال ۱۳۶۰ در جریان سفر آیت‌الله شهید بهشتی به کاشان، با ایشان دیدار داشت و در سال ۱۳۶۵، بعد از بمباران منزلشان توسط متجاوزان بعثی عراق مجروح شد. ایشان در ۷ تیر ۱۳۷۱ پس از تشییعی باشکوه، در حرم حضرت هارون بن موسی بن جعفر (ع) کاشان به خاک سپرده شد.


بنابرین گزارش، بخش اول کتاب‌مجله «مناره» با عنوان «محراب» و بخش پایانی کتاب با عنوان «موقوفات» به معرفی و فعالیت‌های آیت‌الله مدنی کاشانی در مسجد و مدرسه میانچال می‌پردازد که از عناوین این دو بخش می‌توان به «در دل مردم؛ مروری اجمالی بر زندگی پُربرکت آیت‌الله حاج آقا رضا مدنی»، «چشمه‌ای در میانچال؛ گفت‌وگوی کمتر خوانده شده کیهان فرهنگی با عالم جلیل‌القدر آیت‌الله مدنی کاشانی»، «آقازاده‌ها در بیت آیت‌الله»، «پول بیت‌المال را بی‌‌دلیل خرج نمی‌‌کرد»، «طلبه مدرسه میانچال نماینده مجلس افغانستان شد»، «بیت مطمئن در برابر نفوذ»، «شبیه حاج آقا احمد آقا در کنار امام» و «ماجرای متفاوت‌ترین پارک شهر» اشاره کرد.

«منبر» و «شبستان»، به ترتیب عنوان بخش‌های دوم و سوم این کتاب‌مجله است که به بازخوانی و مرور تجربیات و فعالیت‌های مختلف مسجد میانچال به عنوان یک مسجد الگو و گام دومی پرداخته است.

«سنگر خوب و قشنگی داشتیم»، «از مسجد میانچال تا مسجد بالا بازار»، «ماجرای دو مسجد در روزگار ما؛ مساجدی مانده در پستوی زمان؛ مساجدی پیش‌ روی زمان»، «درسی برای تمام فصول؛ پیوند مسجد و مدرسه در میانچال»، «گلدسته‌‌هایی که صدایشان تا فلسطین می‌‌رسد؛ مروری بر کارکرد هنری ـ رسانه‌ای مسجد» و «مسجد محلّ بروز خلّاقیت جوانان، ایده‌هایی از مسجد مدرسه میانچال برای مسجد امروز» عناوین بخش‌های فصل دوم این کتاب را تشکیل می‌دهند.

از عناوین بخش‌های فصل سوم یعنی «شبستان»، می‌توان به «انقلاب در میراث صفویه»، «بُت بزرگ را بشکن؛ متن نمایش‌واره آموزشی حج»، «اولین سِن تئاتر در مسجد»، «برای تماشای تئاتر برویم مسجد»» و «ابراهیم بُت‌ شکن؛ مسجد به مسجد تکثیر شد» اشاره کرد.

بنابراین گزارش در فصل چهارم این کتاب‌مجله نیز با عنوان «کتابخانه» به مرور فعالیت‌های موثر کتابخانه مسجد میانچال پرداخته شده که محل رجوع دانش‌آموزان، دانشجویان و اهل علم بوده، فصل پنجم نیز به ارتباط این مسجد با اهالی بازار کاشان اختصاص پیدا کرده است.

همان طور که در ابتدای این گزارش نیز آورده شد، کتاب‌مجله «مناره» برای همه فعالان فرهنگی مساجد و پایگاه‌های بسیج مساجد و روحانیون و مبلغان حوزوی، مناسب و ایده‌‌آفرین است و می‌تواند الگویی برای فضاهای مساجد در «گام دوم انقلاب» باشد.

بنابراین گزارش، کتاب‌مجله «مناره» در ۱۸۴ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۰۰۰ و تمام رنگی و با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر شده است برای تهیه کتاب به انتشارات «راه یار» مراجعه کنید./826/د102/ق

∎​
منبع: رسا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین