پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:11 - 1400/06/25

مصرف زیاد این غذا ابتلا به دیابت را صد در صد می کند

کارگرآنلاین|مصرف برنج در ابتلا به بیماری دیابت، تأثیر زیادی دارد.

دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریکا، تحقیقات گسترده‌ای درباره تأثیر مصرف برنج در بروز بیماری‌ها انجام داده‌اند.

دیابت نوع ۲ بیماری مزمن بوده که فرد با سطح بالای گلوکز و مقاومت به انسولین مواجه است. سازمان جهانی بهداشت، پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۵۰ دیابت نوع ۲ به هفتمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود.
 

  • امروز، تنها در انگلیس ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به دیابت مبتلا هستند و سالانه ۲۰۰ هزار تن به این جمعیت اضافه می‌شود. میزان شناسایی افراد مبتلا به دیابت در ۲۰ سال اخیر شتاب گرفته و دو برابر شده است.
  •  
  • در دیابت نوع ۲ سلول‌های بدن پاسخ کمتری به انسولین می‌دهند (مقاومت به انسولین) و در نتیجه، سطح قند خون افزایش می‌یابد. از این‌رو، متخصصان تأکید دارند افراد باید از مصرف برخی مواد غذایی، به‌ویژه آن‌ها که دارای سطح قند بالایی هستند، خودداری کنند.
  •  
  • دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریکا می‌گویند که برنج می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. محققان در این پژوهش، برنامه غذایی ۳۲۵ هزار تن در ژاپن، چین، آمریکا و استرالیا در یک بازه ۲۲ ساله را مورد بررسی قرار دادند.
  •  یافته‌ دانشمندان نشان داد که مصرف ۱۶۰ گرم برنج پخته شده در روز، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۱ درصد افزایش می‌دهد. پیش‌تر دانشمندان انگلیسی نیز در تحقیقی مشابه از تأثیر مصرف برنج بر افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ خبر داده بودند.

 
در حقیقت، شاخص گلیسیمیک (شاخص قند خون) برنج بالا است و همین موضوع، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. شاخص گلیسیمیک، جهت سنجش قند خون موجود در مواد غذایی به‌کار می‌رود. شاخص گلیسیمیک یک ماده غذایی نشان می‌دهد با مصرف آن، به چه میزان قند خون بالا خواهد رفت.
 
برنج سفید برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست، اما برنج قهوه‌ای به‌دلیل دارا بودن سطح بالایی از فیبر می‌تواند برای این افراد مفید باشد. مواد غذایی دارای فیبر دیگر، مانند غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها نیز برای افراد دیابتی مناسب هستند.
 
فیبر این مواد غذایی، فرایند آزادسازی قند موجود در آن‌ها را به تأخیر می‌اندازد و همین موضوع، مانع از افزایش ناگهانی قند خون و ناتوانی انسولین بدن می‌شود. از همین‌رو، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، یکی از توصیه‌های اصلی به مبتلایان به دیابت است. ورزش و خودداری از پرخوری، راهکار‌های مؤثر دیگر برای این افراد محسوب می‌شوند.
 
منبع: اکسپرس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین