پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:33 - 1399/06/05

پالایشی یکم عرضه می شود + جزئیات پذیره نویسی

پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم که پیشتر با نام دارادوم شناخته می‌شد از امروز به مدت دو هفته با نماد "پالایش" آغاز شد.

به گزارش کارگر آنلاین، این صندوق شامل باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز است و به دلیل افزایش جذابیت خرید توسط سرمایه‌گذاران خرد همانند دارایکم با تخفیف ۲۰ درصدی به متقاضیان عرضه می‌شود.

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، از امروز کلیه آحاد مردم بدون هیچ محدودیت سنی می‌توانند واحدهای این صندوق را از طریق درگاه بانکی به صورت غیرحضوری و کارگزاری‌ها به صورت حضوری خرید کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، علیرضا صالح گفت: پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم که شامل باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تهران، بندر عباس، اصفهان و تبریز است، از فردا (۵ شهریور) با تخفیف ۲۰ درصدی آغاز خواهد شد.

اطلاعات لازم برای پذیره‌نویسی

برای خرید واحدهای "پالایشی یکم" تنها به کد ملی نیاز است. افراد دارای کد معاملاتی نیز بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات خاص و با پشتوانه اطلاعات ثبت شده در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها اقدام به خرید واحدهای این صندوق‌ها کنند. در میان باید توجه داشت که خرید از درگاه بانک‌ها به صورت غیر حضوری و خرید از طریق کارگزاری‌ها به صورت حضوری امکان پذیر است.

سقف خرید واحدهای پالایشی یکم

سقف خرید واحدهای پالایشی یکم در حال حاضر پنج میلیون تومان است. البته باید توجه داشت که پنج میلیون تومان مذکور، مجموع سرمایه‌گذاری در دو صندوق دارایکم و پالایشی یکم است. بر این اساس افرادی که قبلاً واحدهای دارا یکم که تا سقف ۲ میلیون تومان ارائه شد را خریداری کرده‌اند تنها قادر به خرید ۳ میلیون تومان از پالایشی یکم خواهند بود.

قیمت واحدهای پالایشی یکم چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت واحدهای پالایشی یکم بر اساس آخرین مصوبات شورای عالی بورس و اعلام رئیس کل سازمان خصوصی سازی، بر مبنای قیمت پایانی سهام شرکت‌های پالایشی فوق در روز معاملاتی سه‌شنبه (چهارم شهریورماه) خواهد بود. پس از تعیین قیمت روز واحدهای این صندوق، تخفیف ۲۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران لحاظ خواهد شد.

تاریخ پایان پذیره‌نویسی پالایشی یکم

به گفته علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی، مهلت پذیره‌نویسی پالایشی یکم (دارادوم) دو هفته است. بر این اساس با توجه به تاریخ شروع پذیره‌نویسی (امروز چهارشنبه‌، پنجم شهریورماه) تاریخ پایان پذیره‌نویسی این صندوق سرمایه‌گذاری دولتی تا پایان ۱۹/۶/۹۹ است.

وی با اشاره به مهلت دو هفته‌ای برای خرید واحدهای این صندوق، این مهلت را مناسب و کافی دانست.

پالایشی یکم بخریم یا نخریم؟

هنگامی که اولین صحبت‌ها از زمان عرضه این ETF دولتی به میان آمد شاخص کل بورس در مقادیر بالاتر از آنچه اکنون در بازار شاهد هستیم قرار داشت بنابراین میانگین قیمت سهام چهار پالایشگاه موجود در صندوق سرمایه‌گذاری دولتی پالایشی یکم نیز بیشتر از زمان حاضر بود. اکنون پس از اصلاح نزدیک به ۶۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و همچنین اصلاح قیمتی سهام شرکت‌های یاد شده می‌توان خرید واحدهای این صندوق سرمایه‌گذاری را جذاب قلمداد کرد.

عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه، قیمت واحدهای این صندوق را پس از اصلاح قیمتی اخیر خود، جذاب دانسته و سرمایه‌گذاری در آن را فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاران خرد عنوان می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: بر اساس شرایط اعلام شده برای پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم نظیر عرضه پس از اصلاح قیمتی اخیر و اعمال تخفیف ۲۰ درصدی برای خرید واحدهای این صندوق، فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران خرد به وجود آورده است بنابراین هر ایرانی که پس‌انداز مکفی برای سرمایه‌گذاری در این صندوق را در اختیار دارد می‌تواند از فرصت مناسب به وجود، استفاده حداکثری داشته باشد.

پالایشی یکم چقدر سود می‌دهد؟

"بازدهی حداقل ۴۰ درصدی پالایشی یکم بلافاصله پس از بازگشایی بسیار محتمل است." حقانی نسب با بیان این موضوع می‌افزاید: «سود حداقل ۴۰ درصدی پالایشی یکم پس از بازگشایی، بسیار مناسب است. در این صورت سود سالانه این صندوق حدود ۲۴۰ درصد خواهد که بازدهی قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.»

عرضه دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در بازار سرمایه در شرایطی رخ می‌دهد که بازار سهام، اصلاح قابل توجهی را تجربه کرده و به تازگی از فاز اصلاحی خود خارج شده است. در همین راستا با مقایسه تبلیغات موجود پیرامون دارایکم و پالایشی یکم، به نظر می‌رسد تمایل عرضه پالایشی یکم کمتر از دارایکم است. در اینجا باید توجه داشت که عرضه واحدهای پالایشی یکم تنها به اندازه تقاضای ثبت شده انجام خواهد شد و مابقی همچنان در اختیار دولت باقی خواهد ماند.

منبع: ایمنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین