پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:56 - 1400/06/31

ارتباط مصرف نمک با چاقی و اضافه وزن

کارگر آنلاین/استفاده از نمک در رژیم غذایی روزانه دارای مزایا و مضراتی است، برای همین باید بدانید که نمک را چگونه در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مقدار کمی نمک برای سلامتی مهم است و نقش کلیدی در تعادل الکترولیت، بهبود وضعیت عضلانی، فشار خون و انتقال دهنده های عصبی دارد. نمک از سدیم کلرید ساخته شده است.

نمک باعث اضافه وزن میشود؟

نمک باعث اضافه وزن می شود اما نه به خودی خود بلکه به روش غیر مستقیم، به این روش که اشتها را تحریک کرده و تمایل به غذا را افزایش می دهد. در نتیجه عاملی برای پرخوری است و باعث می شود که ما غذاهایی با چربی و کالری بالا را بیشتر مصرف کنیم.

اکثر افرادی که نمک بیشتری نسبت به آنچه که باید، استفاده می کنند، میزان غذای مصرفی نیز در آن ها بیشتر است و در نتیجه نمک کاهش وزن را برای شما سخت می کند.


مصرف روزانه نمک باید چقدر باشد؟

معمولاً متخصصان پیشنهاد می کنند که بیشتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنید. اگر بتوانید از این مقدار کمتر نمک مصرف کنید، وضعیت بهتری خواهید داشت. افرادی که فشار خون بالا دارند، نباید بیش از 1500 میلی گرم سدیم در طول روز مصرف کنند اما مصرف کمتر از 1000 میلی گرم در روز برای جوانان می تواند باعث بهبود وضعیت فشار خون و سلامت قلب باشد، به شرطی که زیاده روی نکنند زیرا مصرف بالای سدیم قطعاً خطر مرگ و میر را افزایش می دهد.


آیا نمک کالری دارد؟

نمک کالری ندارد اما مقدار زیاد مصرف آن موجب اضافه وزن می شود، زیرا باعث می شود که ما کالری بیشتری مصرف کنیم و در نتیجه هنگامی که کالری بیشتری مصرف کنیم و بیشتر غذا بخوریم، چاق می شویم پس چنانچه در ابتدا هم گفتیم، خود نمک چاق کننده نیست بلکه مصرف آن موجب افزایش اشتها و اضافه وزن از راه غیرمستقیم میشود.


نمک اعتیادآور است

ما به سدیم نیاز داریم تا بتوانیم زنده بمانیم. بدن ما به نمک نیاز دارد؛ مخصوصاً بعد از اینکه سدیم زیادی را از دست می دهد. هنگامی که سدیم پایین باشد، مغز سیگنال هایی را ارسال می کند که تمایل به خوردن غذای نمکی را در ما به وجود می آورد. از آنجایی که خوردن نمک اعتیادآور است، هر چقدر که این اعتیاد بیشتر شود، اشتهای ما نیز افزایش پیدا می کند.
نمک زیاد در غذا باعث افزایش درصد چربی می شود

نمک برای کاهش وزن مناسب نیست. سدیم روی سلول های بافت چربی اثرگذار است. مصرف بالای سدیم باعث بزرگتر شدن سلول ها و افزایش درصد چربی بدن می شود اما به هر حال ما به کمی نمک نیاز داریم.


محدود کردن سدیم هم برای کاهش وزن مضر است

محدود کردن سدیم با افزایش بافت چربی ارتباط مستقیم دارد. پس باید حد تعادل بین 1000 تا 1500 میلی گرم مصرف سدیم را در طول روز رعایت کنید.


نمک باعث نفخ می شود

نمک باعث می شود که ما چاق به نظر برسیم، زیرا آب زیادی را در بدن نگه می دارد. هنگامی که نمک زیاد مصرف کنیم، آب زیاد در بدن تجمع می کند و شاید حتی وزنمان هم افزایش پیدا کند.

در نتیجه باعث نفخ و ورم می شود که می توانید اثر آن را با غذاهای حاوی پتاسیم بکاهید، زیرا پتاسیم وزن اضافی که به دلیل تجمع آب است را کاهش می دهد که در موز، پسته، دانه آفتابگردان، دانه چیا، عدس و اسفناج وجود دارد.


نمک برای کاهش وزن مناسب است

نمک یک مواد عالی برای کاهش وزن است البته اگر در حد تعادل مصرف شود و طعم خنثی در مواد غذایی را بهبود می بخشد و باعث بهبود طعم طبیعی آن می شود بنابراین می توانید آن را با ادویه و مواد گیاهی دیگر هم ترکیب کنید. موادی که کالری کمتری دارند و می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند.


نمک حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد

نمک برای کاهش وزن هم گاهی اوقات موثر است و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. محدود کردن زیاد نمک، هم باعث مقاومت انسولین می شود که باعث دیابت نوع دو یا چاقی است. مقاومت به انسولین می تواند باعث اضافه وزن باشد و فشار اکسیداتیو، التهاب و حتی تداخل عملکرد میتوکندری را موجب می شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین