پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:42 - 1397/07/11

رئیس دفتر رئیس جمهور: قیمت دلار باید از ۷۵۰۰ هم کمتر باشد

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دولت تلاش بسیار زیادی کرده و برنامه ریزی می کند که بازارهای ارز و کالا ساماندهی شود.

به گزارش کارگرآنلاین، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود:  خوشحالیم از اینکه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با توجه به اختیارات بسیار خوبی که به بانک مرکزی داد و از طرف دیگر همکاری دستگاه های دیگر و سیاست هایی که بانک مرکزی  برای تسهیل واردات اسکناس و طلا به کشور اتخاذ کرده بود خوشبختانه روی بازار تأثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه ابتدا باید تلاش شود بازار روال عادی خود را داشته باشد خاطرنشان کرد: اینکه دلالها بخواهند یک روز از مردم بخرند و روز دیگر بفروشند یا نگهدارند امیدواریم این اتفاق نیفتد و صرفاً آنچه که عرضه و تقاضا هست همانطور پیش برود.

واعظی با تأکید بر اینکه قیمت ارز به هیچ وجه ارقام کنونی نیست گفت: حتی اعتقاد داریم اینکه امروز قیمت ارز در نیما 7500 تومان عرضه می شود از این هم پایین تر است لذا توصیه ما به مردم عزیز این است که سرمایه گذاری خود را روی بخش هایی انجام دهند که ماندگار و یا ضرر آن بسیار کم است.

رئیس دفتر رئیس جمهور سرمایه گذاری مردم را در بازاری کوچک موجب ضرر آنها دانست و تأکید کرد: اینکه ارزی در بازار کوچکی که عملاً یک یا یک و نیم درصد ارز کشور را دارد سرمایه گذاری می شود و با یک موضوع بالا می رود یا پایین می آید قطعاً آن کسی که ضرر می کند مردم هستند و کسی که سود می برد افرادی هستند که در بازارند لذا تلاش دولت بر این است که بازار را کنترل کند و این روند کاهشی که  از روز شنبه شروع شده ادامه یابد.

واعظی با اشاره به همراهی نهادها و مردم در خصوص اقتصاد و نتیجه مثبت آن تأکید کرد: این موضوع فقط راجع به اقتصاد نیست، راجع به مسائل سیاسی و همه مسائل کشور است و وقتی در آنچه که مربوط به مسائل اساسی کشور است تمام جریانات سیاسی، نهادها و سران قوا با هم همراهی کنند قطعاً موفقیت آمیز است.

وی افزود: آنچه  دولت به آن اعتقاد دارد و رهبری نیز بر آن تأکید داشتند و امروز با آن مواجه هستیم فشاری از امریکا و برخی اذناب آن در منطقه همچون رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات است و در داخل هم با توجه به شرایط جدیدی که پیش آمده باید بتوانیم اقتصاد را مدیریت کنیم که هم جنبه خارجی دارد و هم جنبه داخلی و بر این اساس، زمانی موفق می شویم که بتوانیم همه باهم عمل کنیم.

واعظی با تشکر از عملکرد صدا و سیما در خصوص مسائل اقتصادی اخیر خاطرنشان کرد: صدا و سیما مردم را آگاه کرد که بالأخره بازار ارز یک ظاهر دارد و یک باطن، ظاهر آن این است که ارز رفته بالا یا آمده پایین و باطن آن پشت پرده ای است که صدا و سیما نشان داد و همین کار را صدا و سیما راجع به احتکار یا مبارزه با فساد هم انجام داد.

رئیس دفتر رئیس جمهور مبارزه با فساد را جزو سیاست های اصولی دولت دانست و گفت: خوشبختانه باید از قوه قضائیه تشکر و قدردانی کنیم که در این زمینه خوب وارد شد و وقتی مردم این عملکرد را می بینند و می شنوند هم به نظام دلگرم می شوند و هم به خدمتگزاران خودشان.

واعظی راه حل برون رفت از مشکلات کنونی را کمک به بخش خصوصی توسط همه قوا و نهادها عنوان کرد و افزود: اعتقاد ما بر این است که امریکا فشاری آورده که ما باید در این سه چهار ماه آینده در داخل کشور دستان مان را در دستان هم بگذاریم و مقاومت کنیم تا از این وضع عبور کنیم.

وی با اشاره به دیدار دو جانبه مقامات ایران و ترکیه در زمینه تبادلات اقتصادی بر مبنای پول ملی گفت: در سفری که رئیس جمهور داشتند توافق کردیم بر روی کلیات این موضوع و بانک مرکزی بر روی این مسأله کار کرد تا یک بانک از طرف مقابل مشخص شود و ما هم اینجا یک بانک مشخص کردیم و در سفری که احتمالاً از طرف مقامات بانک مرکزی ترکیه به ایران یا از طرف مقامات بانک مرکزی ما به ترکیه می شود این موضوع قطعی خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد: تعدادی از وزرا هفته آینده از طرف دولت به مجلس معرفی خواهند شد.

واعظی در مورد مصوبات امروز دولت نیز خاطرنشان کرد: در  ماه های اخیر هیچ جلسه ای از دولت نبوده که راجع به دو موضوع به طور جدی بحث نشود؛ یکی بازار کالا که ما به طور جدی نگران آن هستیم که گرانی های اخیر فشار بسیار زیادی بر روی طبقه متوسط به پایین آورده است  و ما وظیفه خود می دانیم که در جلسات مختلف به این موضوع بپردازیم.

وی افزود: همچنین به این مسأله پرداختیم و می دانیم که از نظر روانی، بالا رفتن قیمت ارز در این بازار سوم که بازار تأثیرگذاری هم نیست موجب نگرانی می شود و در جلسه امروز راجع به هر دوی این مسائل صحبت کردیم.

واعظی تسهیلات برای بخش خصوصی و حمایت دولت از این بخش را از موضوعات دیگر این جلسه عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور مجدداً دستور دادند همه وزارتخانه هایی که بنگاهداری می کنند و شرکت دارند یک برنامه زمان بندی به ما بدهند که تا آخر سال چگونه آنها را به بخش خصوصی واقعی واگذار می کنند. همچنین رئیس جمهور دستور دادند با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بخش های نظامی کشور که بنگاه و شرکت دارند آنها را واگذار کنند.

وی روند کنونی بورس را بسیار خوب توصیف و خاطرنشان کرد: اگر شرکت های بیشتری در بورس عرضه کنیم قطعاً روند پیش رو بهتر نیز می شود و همزمان هم باید بازار مالی کشور را ساماندهی کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه مصوبه دیگری نیز امروز دولت داشته است گفت: توجه به بیمه جانبازان به گونه ای که جانبازان عزیز بتوانند از بیمه خود بهتر بهره مند شوند و با توجه به اینکه این بیمه در بنیاد شهید تمرکز پیدا کرده بود امروز مصوبه ای داشتیم تا به وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف اجازه دهیم هر گونه که ممکن است بتوانند جانبازان عزیز را بیمه کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین