پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:05 - 1400/07/27

ویتامینی که کمبود آن را باید جدی گرفت

کارگر آنلاین/کمبود کدام ویتامین در بدن را باید جدی بگیریم؟

 زهرا احدی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی، گفت: ویتامین دی، جزو طبقه‌بندی گروه ویتامین‌های محلول در چربی بوده که بهترین زمان مصرف این ویتامین‌ها با غذا یا پس از غذا است و باید با معده پر، مصرف شوند تا جذب بهتری داشته باشند.

 

ویتامینی که کمبود آن را باید جدی گرفت
 
او افزود: ویتامین دی از سوی نور آفتاب زیر پوست ما ساخته می‌شود و پیش‌ساز‌هایی دارد که در قسمت‌هایی از بدن تبدیل می‌شوند و اگر به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار بگیریم، بدن به‌طور طبیعی و به اندازه کافی، ویتامین دی را می‌سازد.
 
احدی، اظهار داشت: از آن‌جا که اغلب ما از نور خورشید به اندازه کافی بهره نمی‌بریم یا مواد غذایی شامل ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی و لبنیات به اندازه کافی مصرف نمی‌کنیم، معمولاً دچار فقر ویتامین دی هستیم.
 
به گفته این کارشناس ارشد تغذیه، میزان ویتامین دی در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است و کودکان تا دو سال حتما باید تحت مکمل یاری ویتامین آ و دی باشند.
 
او افزود: سطح ویتامین دی در بزرگسالان نیز باید به صورت دوره‌ای بررسی شود. ویتامین دی علاوه بر ویتامین بودن، یک هورمون است و نقش بسیار مؤثر در بسیاری از سیستم‌های حیاتی و حتی تنظیم ژنوم و تقسیمات سلولی ما دارد. کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد جهش‌های ژنتیکی شود و خطر بسیاری در همه بدن و ضد سلامت استخوان‌ها به دنبال داشته باشد.
 
احدی، درباره میزان مصرف ویتامین دی، گفت: حتما باید آزمایش خون انجام شود تا میزان کمبود ویتامین دی در افراد مشخص شود. زیرا مصرف بی‌رویه این ویتامین می‌تواند با ایجاد مشکل در آنزیم‌های کبد، باعث نارسایی کبدی در افراد شود.
 
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی، اظهار داشت: بر اساس یافته‌ها عدد عادی ویتامین دی در بدن افراد، بالای عدد ۳۰ است و زیر ۳۰ کمبود ویتامین محسوب می‌شود. رقم بین ۱۰ تا ۲۰ کمبود زیاد و زیر ۱۰ فقر ویتامین دی محسوب می‌شود.
 
او دوز توصیه‌شده برای فرد عادی را ماهیانه یک عدد ویتامین دی ۵۰ هزار عنوان کرد و افزود: مصرف بیشتر، باید با تشخیص پزشک در صورت مشخص شدن کمبود ویتامین دی در آزمایش خون باشد.

منبع: IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین