پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:22 - 1400/08/05

کتاب کالای فرهنگی جمهوری اسلامی است

کارگر آنلاین | مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: کتاب کالای فرهنگی جمهوری اسلامی است و اگر قرار باشد زبان، هویت، ایرانی بودن و دین را از طریق ابزاری گسترش دهیم، کتاب است.

علی رمضانی بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل جدید خانه کتاب و ادبیات ایران که در خانه کتاب ایران برگزار شد، اظهار داشت: کتاب کالای فرهنگی جمهوری اسلامی است و اگر قرار باشد زبان، هویت، ایرانی بودن و دین را از طریق ابزاری گسترش دهیم، کتاب است.

وی با بیان اینکه ادبیات، روح و مقوم کتاب است، افزود: ظرفیت های زیادی در اساسنامه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران موجود است و در افق فرهنگ ملی، عمومی، فرهنگ حرفه ای، منطقه ای و بین المللی هم به این امر اشاره شد.

  • مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: مسیر انتقال فرهنگ جمهوری اسلامی و صدور انقلاب از مسیر ادبیات است. اگر قرار باشد اتفاقی رخ دهد باید این مجموعه را جدی گرفت.
  • رمضانی تاکید کرد: خانه کتاب در اساسنامه موظف به دانش بنیان و علمی کردن فعالیت های خود و ایجاد مراکز رشد و فعالیت علمی است.

وی در ادامه به سه شاخص تقویت کننده و پیش رونده به سمت عدالت فرهنگی، بسترسازی برای احیای ارزش های انقلاب اسلامی و تقویت کننده جریان مردمی به عنوان ماموریت اصلی خانه کتاب اشاره کرد.

مدیرعامل خانه کتاب ایران بیان کرد: برای خروج صنعت کتاب و اهالی آن از مسائل و عوارض کرونا باید بستری سازی کرد؛ این خانواده بزرگ ظرفیت عظیمی دارد تا بتواند عوارض را تبدیل به فرصت کند.

تجارب نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش ایرنا، در بخش دیگری از این مراسم ایوب دهقانکار، مدیرعامل پیشین خانه کتاب و ادبیات ایران، خاطرنشان کرد: روزی که وارد موسسه خانه کتاب ایران شدم، با ماسک روی صورت آمدم و امروز هم با ماسک موسسه را ترک می کنم. همزمان با بحران کاغذ در کشور، بحران کرونا هم اضافه شد.
 
وی گفت: یکی دیگر از شرایط سخت، ادغام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با مؤسسه نمایشگاه ‌های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی بود. این ادغام، اقدامی همسو بود و اگر قلوب همراهی نمی کردند، این هدف عملیاتی نمی شد.

دهقانکار اظهار داشت: در شرایط سخت کرونا و ادغام، مطالبات درونی و پیچیدگی های اداری، مالی و انسانی داشتیم اما رویش هایی دیدیم که باید به این رویش ها بیشتر توجه شود.

  • به گفته وی، برخی از مسوولان با ادغام مخالف و نسبت به آن بدبین بودند اما تاکید می کنم اگر این ادغام اتفاق نمی افتاد ایران شاهد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نمی شد.
  • وی ادامه داد: نمایشگاه مجازی کتاب، دریچه ای برای ما باز کرد تا نگاه تازه تری به صنعت نشر داشته باشیم.

دهقانکار با اشاره به فعال شدن سامانه جامع کتاب فروشی، بیان کرد: در فاز نخست، طرح های فصلی کتاب فروشی ها، در فاز دوم، کل کتاب های فروش های سراسر کشور به این سامانه می پیوندند و در فاز سوم، صنعت نشر ایران در اختیار خانه کتاب ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده می شود.

بعد از ظهر امروز چهارشنبه با حکم یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی جایگزین ایوب دهقانکار در کسوت مدیرعاملی خانه کتاب و ادبیات ایران شد.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین