پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:54 - 1400/08/11

رگ های واریسی سلامتی قلب و ریه را تهدید می کنند

کارگر آنلاین/رگ های واریس را حتما باید جدی گرفت و برای درمان آن ها اقدام کرد، رگ های واریسی عوارض خطرناکی برای انسان دارد و سلامت قلب و ریه را تهدید می کند.

محققان معتقدند رگ های واریسی را نباید فقط از دید زیبایی مورد بررسی قرار داد، بلکه به عنوان یک معضل پزشکی باید مورد توجه و درمان جدی قرار گیرند. واریس به عنوان یکی از رایج ترین بیماری های عروقی حدود 10 تا 20 درصد جمعیت دنیا را مبتلا کرده است و علاوه بر تاثیر آن بر زیبایی پا باعث لخته شدن خون و بیماری های دیگر می شود.

علت ایجاد واریس پا
رگ های واریسی سلامتی قلب و ریه را به خطر می اندازد

رگهای واریسی آبی که روی پاها ظاهر می شوند نه تنها ناخوشایند به نظر می رسند بلکه تحقیقات جدید نشان می دهد واریس ممکن است خطر لخته شدن خون را تا پنج برابر افزایش دهد.

محققان تایوانی بیان کرده اند این لخته ها در پا به عنوان ترومبوز وریدی عمیق شناخته می شود و در صورت رسیدن به ریه ها یا قلب ، زندگی فرد را به خطر می اندازد.

محققان دیگر بیان کردند رگهای واریسی صرفاً یک نگرانی زیبایی و نشانه نیستند زیرا ممکن است افزایش خطر ابتلا به بیماری جدی تر را به همراه داشته باشد.

واریس یک بیماری شایع است که حدود 23 درصد از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

در میان گروهی با بیش از 425000 نفر ، که نیمی از آنها مبتلا به واریس بودند ، دریافتند که این بیماری با 5.3 برابر افزایش خطر ترومبوز وریدی عمقی همراه است.

این که آیا واریس باعث ایجاد لخته ها می شود یا احتمال آن را افزایش می دهد ، هنوز شناخته نشده است. تحقیقات بیشتری لازم است از آنجا که این مطالعه ثابت نکرده است که واریس باعث ایجاد لخته ها می شود.

محققان همچنین یک روند افزایش خطر ابتلا به آمبولی ریوی یا PE (لخته شدن خون در ریه) یا (باریک شدن شریان های پا) PAD را در بین مبتلایان به واریس مشاهده کردند ، اما آنها نتوانستند بگویند آیا واریس عامل اصلی است یا خیر.

عوارض واریس چیست
چرا واریس پا ایجاد می شود ؟

در صورت سالم بودن رگ های خونی،مانند لوله های یک طرفه خون را به قلب می فرستد و باعث می شود خون در مسیر صحیح به رگ های عمیق تر و قلب جریان داشته باشد .این عروق با احاطه عضلات قابل انقباض در پمپاژ خون به قلب کمک می کند.معمولا رگ ها دارای یک مسیر یک طرفه برای پیشگیری از برگشت جریان خون هستند. با این وجود، دریچه های معیوب به برگشت خون اجازه می دهند . در نتیجه اگر خون به عقب برگردد و داخل رگ حوضی تشکیل شود این حوضچه با ایجاد فشار دیواره رگ را ضعیف می کند و در آخر باعث ایجاد رگهای برجسته و پیچ خورده می شود.

چه کسانی بیشتر مبتلا به واریس می شوند ؟ افراد در صورت اضافه وزن ، افزایش سن و بارداری بیشتر واریس را تجربه می کنند. واریس در میان خانم ها بیشتر رایج است و از هر 10 نفر 3 نفر به آن مبتلا می شود .هر رگی درون بدن می تواند به واریس تبدیل شود اما بیشتر در اندام های تحتانی و ساق پا به علت راه رفتن و ایستادن زیاد ایجاد می شود.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین