پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:25 - 1400/08/24

فرصت رفع موانع صادرات قیر به ترکیه در سفر «چاووش اوغلو« به ایران

کارگر آنلاین | مانع ایجاد شده پیش روی صادرات قیر ایران به ترکیه، آسیب ده‌­ها میلیون دلاری به اقتصاد کشور زده که می­ تواند یکی از اولویت‌­های معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه جهت مذاکره با وزیر امور خارجه ترکیه باشد.

 در سال‌های گذشته سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده از سوی دولت اردوغان به بخش قابل توجهی از بازار صادراتی ایران در ترکیه آسیب زده است. به عنوان مثال سهم ایران در بازار قیر ترکیه در طول سال­‌های 2018-2020 علیرغم افزایش واردات ترکیه، کاهش داشته­ و در سال 2021 به صفر رسیده ­است.

 سفر مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به ایران فرصت مناسبی را برای پیشبرد مهم­ترین خواسته‌­های فعالان اقتصادی و تجار توسط دستگاه دیپلماسی فراهم کرده ­است. در حال حاضر مانع ایجاد شده پیش روی صنعت قیر، آسیب ده‌­ها میلیون دلاری به اقتصاد کشور زده است و می­‌تواند یکی از اولویت‌­های معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه جهت مذاکره با طرف مقابل باشد.

در میان محصولات صادراتی ایران به ترکیه در سال 1397، قیر با کد تعرفه 271320، ششمین قلم محسوب می‌­شود. از این رو قیر کالای مهمی در صادرات به ترکیه است و حفظ و توسعه سهم آن در بازارهای خارجی ضرورت دارد.

*به صفر رسیدن سهم ایران در بازار قیر ترکیه، گرجستان و قبرس

براساس اظهارات محمد زیدی، رییس هیئت مدیره انجمن قیرسازان آذربایجان شرقی، روند صادرات قیر ایران به ترکیه از اسفند ماه 1398، با محدودیت مواجه شده ­است. لازم به ذکر است که این محدودیت تنها شامل صادرات قیر به ترکیه نشده و ترانزیت قیر از طریق خاک این کشور را نیز ممنوع کرده ­است و بنابراین صادرات قیر به گرجستان و قبرس را نیز تحت تاثیر قرار می­‌دهد.

سیاست اتخاذ شده از سوی دولت اردوغان به بخش قابل توجهی از بازار صادراتی ایران آسیب می­زند. طبق آمار گمرک ایران در سال 1397، حدود 361 هزار تن قیر نفت به ارزش 98 میلیون دلار به ترکیه، گرجستان و قبرس صادر شده ­است که 11 درصد از بازار صادراتی قیر کشور را تشکیل می­دهد. براساس آمار مرکز تجارت جهانی، سهم ایران در بازار قیر ترکیه در طول سال­ های 2018-2020 علی رغم افزایش واردات ترکیه، کاهش داشته­ و در سال 2021 به صفر رسیده ­است (تصویر 1).

*لزوم پیگیری وزارت امور خارجه ایران از ترکیه برای حل مشکل صادرات قیر 

ممنوعیت اعمال شده از سوی ترکیه علاوه بر اینکه موجب کاهش درآمدهای ارزی می­‌شود، کارخانه‌­های تولید قیر در منطقه شمال غرب کشور را تهدید می‌­کند. به گفته زیدی، 33 واحد قیرسازی در شمال غرب کشور پس از دست رفتن بازار فروش خارجی خود در معرض ورشکستگی قرار دارند.

به نظر می­رسد در حال حاضر که وزیر خارجه ترکیه به دعوت حسین امیر عبداللهیان به تهران آمده، فرصت مناسبی برای حل و فصل مساله فراهم شده ­است و وزارت خارجه می­‌تواند رفع ممنوعیت صادرات قیر را از طرف ترکیه‌­ای پیگیری نماید.

انتهای پیام/

منبع: فارس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین